Tips för att skydda sig mot bedragare

Jag fick ett mail till min jobbmail att Postnord inte hade lyckats leverera ett paket till mig. Det var inte så svårt att genomskåda efter som jag inte använder min jobbmail när jag beställer varor.
Vi som driver företag får såna mejl hela tiden och det gäller även påhittade leveranser ifrån DHL Schenker etc och med deras loggor i mejlet och att man ska klicka på en länk.
Allt sånt är bara bluff och på stora företag är det lätt hänt att någon klickar på den länken.
 
Vi som driver företag får såna mejl hela tiden och det gäller även påhittade leveranser ifrån DHL Schenker etc och med deras loggor i mejlet och att man ska klicka på en länk.
Allt sånt är bara bluff och på stora företag är det lätt hänt att någon klickar på den länken.
Vi har fått bluffmail ibland av It-avdelningen för att de ska informera oss om riktiga bluffmail. Och när jag frågade några av kollegorna efter semestern så var det ingen som hade reagerat att It hade skicka dessa bluffmail. Så man behöver vara uppmärksam på vad som kommer i mailkorgen.
 
Javisst du gjorde en bra affär men seriöst är det verkligen det du rekommenderar att alla andra gör nuförtiden. Bara frågar. Dömmer dig inte
Jag har inte rekommenderat vad andra ska göra, jag har bara berättat vad jag gjorde. Och det är en bedömning från gång till gång. Vissa mail konversationer har gjort att jag har dragit mig ur några affärer.
 
I Tisdags blev jag vald till offer för ett tämligen välförberett databedrägeri, inleddes på måndagskvällen ned ett chattmeddelande från en betrodd äldre vän. Ärligt svarade ja på hans fråga då han påstod att han behöcde min mobiladress till en tävling på IKEA, redan då ville jag ha en motringning, men han skyllde på besök och lovade ringa dagen efter. På tisdagen blev jag grattulerad till min vinst på nära 10 000, han påstod att han vunnit nära 21 000 vilket jag visste föll på torr jord. För överföringen behövdes mitt bankkonto, jag har ett transferkonto som oftast står nollat så han fick det. Så började de begära att jag skulle godkänna QCR bilder på utlänhska banker givetvis gjode jag inte det och avslutade kommunikationen. IKEA och Net on Net, Elgiganten m fl. avhåller inga lotterier! Håll i era uppgifter lämna aldrig ut BankID etc. Givetvis var min väns FB konto kapat.
Det gäller att vara på sin vakt hela tiden.
 
Jag har dock fått ett bluff-SMS ( typ "Postnord kunde inte leverera ditt paket" ) skrivet på felfri svenska. SMSet var skickat från ett pakistanskt telefonnummer.
Intressant, jag inte nått något på perfekt svenska. Och jag får en del bluffmail, mest till min jobbmail och då är det lätt att avslöja dem. Jag mailar bara med kollegor och chefen.
 
Senast ändrad:
Funkade fint redan på Gula Tidningens tid att köpa och sälja av varandra. De allra flesta svenskar är tillförlitliga och seriösa. Det är min erfarenhet. Och jag fortsätter att lita på andra. Köpt varor från både Kina och Australien också, utan problem.

Man får lita på magkänslan.
 
Funkade fint redan på Gula Tidningens tid att köpa och sälja av varandra. De allra flesta svenskar är tillförlitliga och seriösa. Det är min erfarenhet. Och jag fortsätter att lita på andra. Köpt varor från både Kina och Australien också, utan problem.

Man får lita på magkänslan.
Ja, Gula tidningen vad jag satt och bläddrade i den för att hitta musikutrustning att köpa. Det var kul.
 
Funkade fint redan på Gula Tidningens tid att köpa och sälja av varandra. De allra flesta svenskar är tillförlitliga och seriösa. Det är min erfarenhet. Och jag fortsätter att lita på andra. Köpt varor från både Kina och Australien också, utan problem.

Man får lita på magkänslan.
Magkänslan funkade på 80 och 90-talet när vi Svenskar....Jag kan inte fullfölja det här inlägget pga att det kommer då att tas bort pga rasistiska inslag...
 

Liknande trådar