Tips för att skydda sig mot bedragare

Ett avsteg från ämnet. Jag köpte en yllejacka på nätet och det som kom var en disktrasa med vissa likheter av bilden. En annan form av bedrägeri.
Helt klart. Jag har köpt mycket kläder från Polen och allt har varit i högsta klass. Igår köpte jag mig en Suunto klocka, ska bli kul att se vilket skick den är i när den kommer.
 
Där funkar blockets betaltjänst, Då får säjaren pengarna när köpare tagit emot OCH godkänt varan, dvs inte direkt vid paketleverans, utan då köparen aktivt godkänt varan, efter påsyn.
Men blocket ta betalt för tjänsten så det kostar såklart lite att göra en säkrare affär.

/Patrik
 
Där funkar blockets betaltjänst, Då får säjaren pengarna när köpare tagit emot OCH godkänt varan, dvs inte direkt vid paketleverans, utan då köparen aktivt godkänt varan, efter påsyn.
Men blocket ta betalt för tjänsten så det kostar såklart lite att göra en säkrare affär.

/Patrik
Men funkar det verkligen?
Vad händer vid en konflikt?

Om köparen i bedrägligt syfte hävdar att säljaren skickat en tegelsten, hur blir det då? Köpet hävs och köparen skickar tillbaka en riktig tegelsten, behåller den riktiga varan och får pengarna åter från mellanhanden?

Eller finns det någon mellanhand som tar emot produkten också, och skickar den vidare först efter inspektion?
 
Men funkar det verkligen?
Vad händer vid en konflikt?

Om köparen i bedrägligt syfte hävdar att säljaren skickat en tegelsten, hur blir det då? Köpet hävs och köparen skickar tillbaka en riktig tegelsten, behåller den riktiga varan och får pengarna åter från mellanhanden?

Eller finns det någon mellanhand som tar emot produkten också, och skickar den vidare först efter inspektion?
Nej, mellanhanden = blockets betaltjänst hanterar endast pengarna. Vet inte vad som händer vid tvist men antar att köpare uppamnas returnera erhållet paket, så visst kan man nog bli lurad i ett andra steg. "
"Hjälp vid tvist och reklamation." enligt egen utsago. BankID krävs,

Inte 100% men ett steg säkrare tror jag.

/Patrik
 
Det finns väl inga system som är 100% säkra, och det finns alltid något rötägg som försöker att blåsa andra. Jag har som sagt klarat mig från att bli blåst.
 
Har bara handlat på blocket en gång, ett objektiv. Säljaren hade flera objektiv med olika fattning ute. Bara det kändes ju lite suspekt. Var nervös eftersom jag inte köpt där förr och inte visste hur det gick till. Säljaren föreslog att han skulle skicka mig objektivet så jag kunde testa det några dar. Om jag inte gillade det skulle jag skicka tillbaks det, annars Swisha honom pengarna.

Förstår inte hur han tordes. Hade ju tur som träffade på ärliga mig. Jag behöll objektivet.
 
Men funkar det verkligen?
Vad händer vid en konflikt?

Om köparen i bedrägligt syfte hävdar att säljaren skickat en tegelsten, hur blir det då? Köpet hävs och köparen skickar tillbaka en riktig tegelsten, behåller den riktiga varan och får pengarna åter från mellanhanden?

Eller finns det någon mellanhand som tar emot produkten också, och skickar den vidare först efter inspektion?
Hårdrar man det på det här viset så finns det inget system som är säkert mot dom som enbart är ute efter att blåsa folk.
 
Hårdrar man det på det här viset så finns det inget system som är säkert mot dom som enbart är ute efter att blåsa folk.

Är det stora pengar blir bedragarna kreativare. Kontentan är att man bör läsa in sig på hur mellanhandstjänster fungerar, och inte lita blint på att det som på ytan ser säkert ut faktiskt är säkert.
 
I Tisdags blev jag vald till offer för ett tämligen välförberett databedrägeri, inleddes på måndagskvällen ned ett chattmeddelande från en betrodd äldre vän. Ärligt svarade ja på hans fråga då han påstod att han behöcde min mobiladress till en tävling på IKEA, redan då ville jag ha en motringning, men han skyllde på besök och lovade ringa dagen efter. På tisdagen blev jag grattulerad till min vinst på nära 10 000, han påstod att han vunnit nära 21 000 vilket jag visste föll på torr jord. För överföringen behövdes mitt bankkonto, jag har ett transferkonto som oftast står nollat så han fick det. Så började de begära att jag skulle godkänna QCR bilder på utlänhska banker givetvis gjode jag inte det och avslutade kommunikationen. IKEA och Net on Net, Elgiganten m fl. avhåller inga lotterier! Håll i era uppgifter lämna aldrig ut BankID etc. Givetvis var min väns FB konto kapat.
 
Senast ändrad:
I Tisdags blev jag vald till offer för ett tämligen välförberett databedrägeri, inleddes på måndagskvällen ned ett chattmeddelande från en betrodd äldre vän. Ärligt svarade ja på hans fråga då han påstod att han behöcde min mobiladress till en tävling på IKEA, redan då ville jag ha en motringning, men han skyllde på besök och lovade ringa dagen efter. På tisdagen blev jag grattulerad till min vinst på nära 10 000, han påstod att han vunnit nära 21 000 vilket jag visste föll på torr jord. För överföringen behövdes mitt bankkonto, jag har ett transferkonto som oftast står nollat så han fick det. Så började de begära att jag skulle godkänna QCR bilder på utlänhska banker givetvis gjode jag inte det och avslutade kommunikationen. IKEA och Net on Net, Elgiganten m fl. avhåller inga lotterier! Håll i era uppgifter lämna aldrig ut BankID etc. Givetvis var min väns FB konto kapat.
Vissa av bedragarna använder Google translate så svenska är ju inte jättebra. Så att avslöja dem är inte jättesvårt.
 

clindh

Forumvärd
I Utsidans Köp & Sälj tipsar vi om två fristående betalningsförmedlare
Ett annat sätt är att iallafall göra ett säljkontrakt som signeras med BankID, så har man personnummer på personen i andra änden. Men man exponerar sitt eget personnummer också då, det får man tänka på. https://elektronisksignering.se/handla-begagnat-sakert-pa-natet-med-hjalp-av-bankid/

Vi har blockat en hel del bedragare på senare tid, och det känns tyvärr som att antalet bedrägerier ökar. Jag har tagit del av en del kommunikation mellan köpare och bedragare, och kan säga att de är mycket förtroendeingivande, skriver på bra svenska, visar ibland bild på sitt ID-kort (troligen kapad identitet då) odyl.

När köparen börjat prata om betalningsförmedlare, BankID etc brukar dock kommunikationen upphöra, och bedragaren inväntar nästa offer istället.
 
Jag fick ett mail till min jobbmail att Postnord inte hade lyckats leverera ett paket till mig. Det var inte så svårt att genomskåda efter som jag inte använder min jobbmail när jag beställer varor.
 

Liknande trådar