Hultafors Hobby -avdelningen för budgetknivar-
Hej igen!
Då familjen besökte Gekås i Ullared nyligen tillbringade jag en stund nere i gubbdagiset i källaren, alltså avdelningen för sport, fritid och verktyg.
Här såldes en "Hultafors Hobby"-kniv som verkade vara en billig kinavariant av deras egna hantverkarkniv i kolstål.
Mycket lik i design men sämre i alla detaljer. Plastslidan är lite tunnare gjuten och med en enklare lösning i knapp/bältesöglan utan uppfällbar flärp.
Handtaget i princip identiskt fast svart, aningen halare bara. Bladet i blankare stål med sämre och slarvigare utförd egg, annars identiskt till måtten.
Kniven och slidan saknar Hultafors-märkning. Istället sitter en lös plastlapp inklämd mellan skaftet och slidan med Hultaforsloggan på.
Vad jag själv har svårt att förstå är varför man tar fram en billigare variant och riskerar sitt fina varumärke när den helt dugliga vanliga hantverkarkniven säljs för så lite som 35-40 kronor att jämföra med 20 kronor för kinavarianten?
Jag har inte testat kniven ännu men tänker att den får hänga på snickarbyxorna någon helg vid stugan framöver så får vi vad den går för. Gissar att den presterar ungefär som den
"Slidkniv Ekonomi" jag köpte på Byggmax för 15 kronor härom året. Alltså helt ok i förhållande till priset men inte riktigt som en vanlig Mora 511 gör.