Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Förvaring?

Hur har ni löst det med förvaring av knivarna hemma? Jag har inte så många, ett tjugotal, och har inte riktigt löst förvaring på ett snyggt sätt. Dels vill jag att det skall vara enkelt att utöka efter hand som jag skaffar fler, dels vill jag ju att knivarna skall ligga snyggt.

Det är ju inte så särskilt roligt att stoppa ned dem i lådor och lägga undan dem, vill ju kunna se dom.
 
Jag har numera mina i ett glasskåp, men jag tyckte nog det var nästan trevligare att plocka fram dem ur lådan lite då och då. Och så finns det de som tittar lite konstigt när de ser knivsamlingen, he he.
 
Ett nytt tillskott: EKSTA fickkniv i svartoxiderat kolstål (1075).

Den här modellen har på senare tid blivit rätt populär bland samlare. Frågan är varför. Materialet i varken greppet (plast) eller i bladet är speciellt exotiskt eller för den delen av hög rang. En anledning kan förstås vara den fina bladgeometrin och likheten till EKA 38.

EKSTA upphörde med sin tillverkning 1984. Företaget startades 1973.
 

Bilagor

  • Min Eksta-kniv, 2.jpg
    Min Eksta-kniv, 2.jpg
    21.9 KB · Visningar: 865
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 852
Ett nytt tillskott: EKSTA fickkniv i svartoxiderat kolstål (1075).

Den här modellen har på senare tid blivit rätt populär bland samlare. Frågan är varför. Materialet i varken greppet (plast) eller i bladet är speciellt exotiskt eller för den delen av hög rang. En anledning kan förstås vara den fina bladgeometrin och likheten till EKA 38.

EKSTA upphörde med sin tillverkning 1984. Företaget startades 1973.
Nej det förstår jag verkligen inte, i mitt tycke en väldigt ful kniv...

Fyrkantigt blått plasthandtag och saknar fullständigt symmetri och balans i mina ögon;-)

jag har aldrig förstått bladgeometrin där bladet blir smalare närmast bladet, varför skulle man vilja ha det, det är ganska värdelöst när man skall tälja då träbiten trycks in mot ricasson...

Pågå en stor Bowie eller en liknande huggare så okej, men här?
 
Nej det förstår jag verkligen inte, i mitt tycke en väldigt ful kniv...

Fyrkantigt blått plasthandtag och saknar fullständigt symmetri och balans i mina ögon;-)

jag har aldrig förstått bladgeometrin där bladet blir smalare närmast bladet, varför skulle man vilja ha det, det är ganska värdelöst när man skall tälja då träbiten trycks in mot ricasson...

Pågå en stor Bowie eller en liknande huggare så okej, men här?
Fast i samband med praktiskt arbete så har jag inte råkat ut för sådana problem, varken med EKA 38 eller denna modell. Sedan är det ju så att täljning inte är det första man tänker på i samband med små fickknivar :).

Handtaget är fult. Precis som du säger. Dock är det förvånansvärt bekvämt, trots allt. Kan bero på att det är lite grövre än på andra knivar av denna storlek.

~Paul~
 
Fick hem ett par knivar från Martin idag, jklar så fint. Jag gillar verkligen, cammon.

Den svarte är i RWL 3 mm tjockt.




Camo kniven är i 4 mm O1





Seved
 
I dag kom jag över min andra Wirkkala som är oanvänd,helt av en slump och fick till ett byte med en kniv jag gjort själv, samt moran hade han också även den oanvänd med en liten skråma på slidan. Är lite nyfiken på Moran,vill gärna veta mer om den.
 

Bilagor

  • 3 knivar 002.jpg
    3 knivar 002.jpg
    50.6 KB · Visningar: 615
  • 3 knivar 003.jpg
    3 knivar 003.jpg
    52.1 KB · Visningar: 683
Grattis!

Moran är om jag minns rätt - militärutgåva. 12C27 blad. En del fanns också med kolstålsblad. Har också några sådana i min samling.

~Paul~
 
Tack ! Jag fick också veta det av killen att det är en militär utgåva i Sverige,lite kul att jag kom på den här i mina trakter i Finland.
 
På sent åttiotal fick jag några lådor av regementets utgåva, det fanns många regementen då, och delade ut dem till Bataljonens vpl-befäl, det var poppis. Samtliga av de jag hade att dela ut var rostfria.
go tur
 

Liknande trådar