Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. Saknar du borste på den?

2. Har själv aldrig behövt det, borstar hemma i köket med separat borste om det behövs.

3. Har själv inte varit ute en dag i svampskogen. Sjukt mycket annat nu. Inte ens köpt en kniv på 2 månader (exkl mattkniv och brytbladare från Hultafors, som behövts för aktiviteterna som hållit mig borta från friluftslivet).

4. Vad gör du med blodriskor helst?
1. Den aktuella modellen saknar borste.

2. Samma här. I skogen så grovrensar jag bara och försöker placera svampen så avskilt från varandra som möjligt.

3. Jaså. Vad hindrar dig exakt?

4. Blodriska är en lurig svamp. Den är faktiskt allra godas när den torrostas utan något fett som helst. Därefter så saltar man och pepprar mycket försiktigt (den har redan en pepprig smak). Svampen skall ha tydliga mörka fläckar efter avslutad tillagning. På det här viset så smakar den förvillande likt en fin köttbit!

Resten av svampen som jag fått i år har jag torkat, fryst, lagt in, samt gjort mjöl på. Det har blivit 2 kg mjöl. Borde räcka livet ut med tanke på doseringen. En tesked räcker till ca 1½ l svampsås. Det har i år varit rätt mycket röd tegelsopp också. Den är fin inlagd, liksom stensopp i mindre storlekar.

Blodriska är de grönskimrande svamparna i förgrunden på bild 3 och 4. På bild 2 kan man se två av dem underifrån. De har orangea lameller och en ihålig fot. De blöder orange saft.

~Paul~
 

Bilagor

  • Svampplockning med Dan runt Prästtjärn.jpg
    Svampplockning med Dan runt Prästtjärn.jpg
    88.6 KB · Visningar: 584
  • Svampplockning med Dan runt Prästtjärn, 2.jpg
    Svampplockning med Dan runt Prästtjärn, 2.jpg
    76.9 KB · Visningar: 566
  • Svampplockning med Dan runt Prästtjärn, 3.jpg
    Svampplockning med Dan runt Prästtjärn, 3.jpg
    72.9 KB · Visningar: 582
  • Svampplockning med Dan runt Prästtjärn, 4.jpg
    Svampplockning med Dan runt Prästtjärn, 4.jpg
    60.7 KB · Visningar: 586
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 575
Jäklar man blev ju sugen på svamp helt plötsligt! Det är en mycket trevlig råvara.

Jo det som hindrar mig är husrenovering...never ending story. Men nu är faktiskt allt det väsentliga klart. Lite golv och väggar kvar invändigt. Så jag hoppas komma ut på en hyfsad skogstur nu i november, har tagit lite semester till det.
 
Jäklar man blev ju sugen på svamp helt plötsligt! Det är en mycket trevlig råvara.

Jo det som hindrar mig är husrenovering...never ending story. Men nu är faktiskt allt det väsentliga klart. Lite golv och väggar kvar invändigt. Så jag hoppas komma ut på en hyfsad skogstur nu i november, har tagit lite semester till det.
Aha, det förklarar. Det kan dock vara svårt att hitta svamp i november ;).

Jo, jag älskar svamp. Kantareller i all ära men det finns så mycket bättre där ute.

~Paul~
 
Ja verkligen. Även den här hyllningen till amerikansk knividioti får en att dra på smilbanden :)
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    25.9 KB · Visningar: 545
Ja synd de lägger ner resurser på sådant här. De har ju enorma resurser, varför inte bara köra fram ett gäng funktionella bruksknivar i bra material. Hade rimligen sålt bättre än det här skräpet.
 
Ja synd de lägger ner resurser på sådant här. De har ju enorma resurser, varför inte bara köra fram ett gäng funktionella bruksknivar i bra material. Hade rimligen sålt bättre än det här skräpet.
Ja, man tycker det. Dock blir jag inte så sällan överraskad av jänkarnas sätt att tänka och deras smak i övrigt. Både på gott och ont.

~Paul~
 
Ja, man tycker det. Dock blir jag inte så sällan överraskad av jänkarnas sätt att tänka och deras smak i övrigt. Både på gott och ont.

~Paul~

Grejen är väl att dom redan har gjort dom där välfungerande bruksknivarna om jag förstått knivforumen rätt (jag har aldrig haft en Spyderco-kniv i handen). Men det finns en stor mängd knivsamlare som gärna köper en ny kniv till dyra pengar. Kvinnor köper obekväma skor som är moderiktiga, män får köpa knivar på samma sätt.

En dyr kniv skall användas annars är kvaliteten bortkastade, en sliten älskling kan få bli pensionerad och vila i ett vitrinskåp:)


/Andreas
 

Liknande trådar