Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Hur har ni löst det med förvaring av knivarna hemma? Jag har inte så många, ett tjugotal, och har inte riktigt löst förvaring på ett snyggt sätt. Dels vill jag att det skall vara enkelt att utöka efter hand som jag skaffar fler, dels vill jag ju att knivarna skall ligga snyggt.

Det är ju inte så särskilt roligt att stoppa ned dem i lådor och lägga undan dem, vill ju kunna se dom.

Det är inte så lätt när man passerar hundra! :) Fällknivar vill säga...sen var det alla andra plus köksknivar och diverse andra saker med egg.

Fällknivarna har jag för tillfället placerade på fyra stycken hyllor. Fastbladarna använder jag ett antal så de är utspridda men de flesta ligger i en låda någonstans. De flesta av köksknivarna sitter på magnetlister i köket, förutom köttyxan som hänger på en krok och styckarknivar, jaktknivar och lite andra eggsaker som ligger i lådor.

Det är inte lätt det där. Å ena sidan skall man få plats med dem och å andra sidan vill jag gärna se dem. Kommer nog fortsätta leta bättre lösning. Sen har jag inte så jäkla mycket plats heller....:)
 
Hur bra håller duracoaten egentligen? Bra har jag hört/läst. De flesta fabriksbeläggningar åker ju rätt fort...

Jag tycker det håller bra, hade det på en huggare, som jag slog igenom en björk kvist, så det riktigt skrek i kvisten. Då nöttes det bort på ett litet litet ställe. Annars var det bara lite nött., färgen va kvar.

Seved
 
Tack ! Jag fick också veta det av killen att det är en militär utgåva i Sverige,lite kul att jag kom på den här i mina trakter i Finland.
Kul. Det finns de som enbart samlar på knivar av den här typen. Personligen är jag inte lika låst ;).

Senaste tillskottet är en fransk kniv tillverkad för Florinox av Le Thiers-fabriken (också Frankrike) i Sandvik 12C27 bladstål och någon typ av exotiskt träslag i skollorna. Har tyvärr inte listat ut vilket trä det handlar om. "Roll Locken" är av samma typ som på Florinox egna alster.
 

Bilagor

  • Min Le Thiers Florinox.jpg
    Min Le Thiers Florinox.jpg
    15.7 KB · Visningar: 1,268
  • Min Le Thiers Florinox, 2.jpg
    Min Le Thiers Florinox, 2.jpg
    15.2 KB · Visningar: 1,208
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 1,118
Den där var riktigt fräsig dePaul! Sköna linjer.
Vad är tänket bakom låsningen? Vae har den som inte andra former har?

Till skillnad från tumknoppar och bladhål så är bladets integritet intakt. Dvs, inget kan fastna i det ifall man skär i till exempel korv eller kött. Utfällningen är mycket smidig. Här fäller jag ut en annan kniv med samma typ av bladlås:

Bladet är svagt konvexat, likt Opinelknivarna (dock inte lika mycket). Det tillsammans med en minimal primäregg ger det en extremt fin eggprofil. Denna kniv skär som ett veritabelt lasersvärd.

~Paul~

PS Skollorna är tydligen tillverkade i "Snakewood" (Sydamerika).
 
Frosts svar på Grohmann's Canadian Belt Knife. Laminerat UHB 2140/Arne, jakarandagrepp, öppen slida med bältflärp.
 

Bilagor

  • Min Frost-Grohmann kopia, jaktkniv, 2.jpg
    Min Frost-Grohmann kopia, jaktkniv, 2.jpg
    17.7 KB · Visningar: 1,127
  • Min Frost-Grohmann kopia, jaktkniv, 4.jpg
    Min Frost-Grohmann kopia, jaktkniv, 4.jpg
    29.2 KB · Visningar: 1,280
  • Min Frost-Grohmann kopia, jaktkniv, i sin slida.jpg
    Min Frost-Grohmann kopia, jaktkniv, i sin slida.jpg
    19 KB · Visningar: 1,116
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 945
re

Tjena medlemmar.
Paul,Den där typen av blad design ser onekligen skum ut men faktum är att jag hört mycket gott om den. När du skri8ver laminerat 2140 undrar jag är det kärnan du menar 2140? .

Här ett par jag gjort av olika material. Stabbat masur björk, ben. svart buffel horn. Stålena är just 2140, 1095 och 2090 stål. Hoppas ni gillar

v12a.jpg

1r8.JPG

flm2.jpg
 
Tjena medlemmar.
Paul,Den där typen av blad design ser onekligen skum ut men faktum är att jag hört mycket gott om den. När du skri8ver laminerat 2140 undrar jag är det kärnan du menar 2140? .

Här ett par jag gjort av olika material. Stabbat masur björk, ben. svart buffel horn. Stålena är just 2140, 1095 och 2090 stål. Hoppas ni gillar.
Hej Kimmo! Låt mig gratulera till ytterligare fina alster från din sida!! De ligger självklart i en helt annan klass än den omtalade Frost-kniven ;). Jag får nog snart investera i en av dina "prydnader".

Kärnstålet är som sagt Arne, kappan i ett enkelt kolstål som pendlar mellan 0,2 - 0,3 procent i kolhalt. Rostar därför allt för lätt. Inte helt optimalt med tanke på användningen.

Grohmann-kniven har sina fördelar men också sina nackdelar. Det är en utpräglad flåkniv. Därtill är den nästan optimalt utformad. Den klarar självklart att sprätta upp buken på folk och fä också ;). Den är däremot inte lika bra till täljning, camping eller fiske, Greppet är ju alldeles för delikat intill bladroten och den sabelslipade slipfasen är ganska tvär. Jag har därför haft rätt mycket jobb med att ta bort små skrapmärken som min Sharpmaker orsakade på 30 graders inställning i samband med bryning!?!

Resultatet blev dock över förväntan. Både finishen och framför allt spetsen är helt restaurerade. Det tog dock sin tid med tanke på att jag endast använde Dremeln och Autosol. Spetsen var avtrubbad, eftersom den förre ägaren förmodligen sabbat den och därpå försökt återskapa den på ett klumpigt sätt.

Hur gör du när du vill få till fin finish på dina alster? Hur många grovlekar går du igenom innan du drar på poleringen?

~Paul~
 
Slipa och/eller polera

...jag endast använde Dremeln och Autosol...
~Paul~
Måste bara fråga eftersom jag funderat på att skaffa en Dremel. Använde du först Dremeln och sen Autosol eller var Dremel + Autosol?

Var det inte "snack" här för ett tag sen om var man kunde köpa en Dremel till ett hyfsat pris?

Var gjordes det inköpet?
.
 
Måste bara fråga eftersom jag funderat på att skaffa en Dremel. Använde du först Dremeln och sen Autosol eller var Dremel + Autosol?

Var det inte "snack" här för ett tag sen om var man kunde köpa en Dremel till ett hyfsat pris?

Var gjordes det inköpet?
.
Jag körde på filttrissan mättad med Autosol. Man får tillföra mer och mer Autosol under hela processen eftersom den flyger av.

Jag köpte Dremeln (3000) på extrapris på Conrad.se. Priset blev tillsammans med extra tillbehör och frakt 588:00:- kronor.

~Paul~
 

Liknande trådar