Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Som vanligt äckligt vackra knivar här i tråden. Snyggt arrat med klockan och patronerna också.

Paul, du nämnde att du fixade till spetsen på kniven.
Jag har en gammal jänkarkniv (m3 stridskniv) där första millimetern böjts. Vet du nånstans man kan läsa tips om hur man fixar det, om du inte har lust att beskriva själv?
 
Vet du nånstans man kan läsa tips om hur man fixar det, om du inte har lust att beskriva själv?
Det är både lätt och svårt på samma gång. Det lätta består i själv metoden, det svåra i att göra det perfekt (som vanlig m a o ;)).

Antingen tar man ned godset ovanför skadan, dvs på bladryggen eller så gör man det på eggsidan. Ett annat alternativ är att göra det på båda sidorna. Det hela avgörs av bladets övergripande form, dvs hur man vill att linjerna skall i slutändan sitta.

Om man filar ned eggsidan så bör man förstås restaurera också själva eggen. Det kan vara nog så knepigt ibland om man vill ha det snyggt gjort. Spetsen brukar vara den ultimata utmaningen. Den bör vara symmetrisk och egglinjen får inte vara alltför utmärkande.

Jag kör oftast på ett mellangrovt diamantbryne och avslutar med ett fint keramiskt dito. Därefter slipar jag och bryner bladet. Jag avslutar med strigling.

På bild ser man de områdena som är aktuella för nedslipning. Bild A visar utgångspunkten. Bild B visar hur man filar ned bladet på ryggsidan och bild C visar hur man filar på eggsidan.
 

Bilagor

  • Restaurering av avbruten spets.jpg
    Restaurering av avbruten spets.jpg
    16 KB · Visningar: 991
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 941
Hultafors Hobby -avdelningen för budgetknivar-

Hej igen!

Då familjen besökte Gekås i Ullared nyligen tillbringade jag en stund nere i gubbdagiset i källaren, alltså avdelningen för sport, fritid och verktyg.

Här såldes en "Hultafors Hobby"-kniv som verkade vara en billig kinavariant av deras egna hantverkarkniv i kolstål.

Mycket lik i design men sämre i alla detaljer. Plastslidan är lite tunnare gjuten och med en enklare lösning i knapp/bältesöglan utan uppfällbar flärp.

Handtaget i princip identiskt fast svart, aningen halare bara. Bladet i blankare stål med sämre och slarvigare utförd egg, annars identiskt till måtten.

Kniven och slidan saknar Hultafors-märkning. Istället sitter en lös plastlapp inklämd mellan skaftet och slidan med Hultaforsloggan på.

Vad jag själv har svårt att förstå är varför man tar fram en billigare variant och riskerar sitt fina varumärke när den helt dugliga vanliga hantverkarkniven säljs för så lite som 35-40 kronor att jämföra med 20 kronor för kinavarianten?

Jag har inte testat kniven ännu men tänker att den får hänga på snickarbyxorna någon helg vid stugan framöver så får vi vad den går för. Gissar att den presterar ungefär som den "Slidkniv Ekonomi" jag köpte på Byggmax för 15 kronor härom året. Alltså helt ok i förhållande till priset men inte riktigt som en vanlig Mora 511 gör.
 

Bilagor

  • DSC_8081.jpg
    DSC_8081.jpg
    47.3 KB · Visningar: 1,078
  • DSC_8082.jpg
    DSC_8082.jpg
    51.2 KB · Visningar: 979
  • DSC_8083.jpg
    DSC_8083.jpg
    49.4 KB · Visningar: 968
  • DSC_8086.jpg
    DSC_8086.jpg
    37.8 KB · Visningar: 986
På tal om restaurering av en kniv så gjorde jag detta för ca 2 år sedan av en gammal kökskniv och fick en riktigt fin och användbar fin kniv,skaftet är tvärsågad ek,skall tilläggas att jag kapade ut det nya bladet extremt försiktigt med grym kylning och behövde inte härda om,kniven är riktigt vass och håller skärpan fint. 8 dåliga foton men hoppas ni orkar se.
 

Bilagor

  • sommarb 007.jpg
    sommarb 007.jpg
    108.6 KB · Visningar: 1,173
  • sommarb 008.jpg
    sommarb 008.jpg
    77.4 KB · Visningar: 998
  • mera skrot 002.jpg
    mera skrot 002.jpg
    73.6 KB · Visningar: 990
  • sommarb 031.jpg
    sommarb 031.jpg
    57.5 KB · Visningar: 961
  • Skrotkniv 003.jpg
    Skrotkniv 003.jpg
    82.8 KB · Visningar: 1,129
  • Skrotkniv 007.jpg
    Skrotkniv 007.jpg
    87.3 KB · Visningar: 1,007
På tal om restaurering av en kniv så gjorde jag detta för ca 2 år sedan av en gammal kökskniv och fick en riktigt fin och användbar fin kniv,skaftet är tvärsågad ek,skall tilläggas att jag kapade ut det nya bladet extremt försiktigt med grym kylning och behövde inte härda om,kniven är riktigt vass och håller skärpan fint. 8 dåliga foton men hoppas ni orkar se.
Imponerande! Jag ser att det ursprungliga bladet var 24 cm långt. Du hade m a o en del att ta av.

~Paul~

PS Jag ser inte 8 foton, utan bara 6 ;).
 
Imponerande! Jag ser att det ursprungliga bladet var 24 cm långt. Du hade m a o en del att ta av.

~Paul~

PS Jag ser inte 8 foton, utan bara 6 ;).

Tack ! Jo det var riktigt roligt att testa detta,jag vann faktiskt första pris i ett annat forum som gick ut på att göra en kniv av gammalt skrot,tänkte lägga upp 8 foton men gick bara att lägga in 6 st,dom 2 andra är bara tagna ur annan vinkel
 
Har inte sett den där tidigare. Är du säker på att stålet är ett annat jämfört med originalet?

~Paul~

Nej, jag vet inte alls vilket stål det är. Finns ingen mer märkning än att det står Carbon steel instansat på bladet.

Men det ser annorlunda ut, väldigt blankt, lite diskbänkskänsla faktiskt trots kolstål. Om detta beror på andra produktionsmetoder när bladet görs eller om det är ett tecken på annat stål vet jag ej. Men om man tillverkar en 20kronors-kniv i kina, som det står på märkningen, så är jag tveksam om man kostar på ett japanskt knivstål som det är i övriga Hultaforsknivar.
 

Liknande trådar