Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Var köpa Victorinox rambler?

Känner någon till en butik med bra sortiment av Victorinox i centrala Stockholm? Är sugen på en Rambler.
 
Tuominen kniv klar

Fick just besked från Finland om att min Pekka Tuominen kniv är klar. Egentligen skulle den ha näverskaft men det får bli trä efter att gentlemannen Pekka gav mig en elegant rabatt. Har inte fått den ännu men återkommer med lite tyckande. Bladet är gjort av 155CrV3.
 

Bilagor

  • puukko-1.jpg
    puukko-1.jpg
    51.7 KB · Visningar: 1,038
  • sheath.jpg
    sheath.jpg
    45.8 KB · Visningar: 849
re

Tjena gubbar.
Jäkligt fina verk som vanligt.
Paul. jag sandpapprar till ca 2000 korn innan jag går på med filt trissa i borrmaskin med pasta. Kör som en bäng o till slut blir det jäkligt fin finish. Tänkte på när du kör filt trissa o dremmel så kör med lite lägre varv än max så håller sig autosolen bättre. :)
Av de bilderna med spets restaurering gillar jag c bättre fast ibland måste man ta från båda sidor för att få egg linjen från spetsen att matcha till ändlinjen i huvudet på skaftet. Ska var till ca mitten av huvudet till änden av skaftet:) Jaa, du vet vad jag menar för att få en harmoni i linjerna:)
Här en kniv jag inspirerats lite av loveeless men ville få lite scandinaviska influenser i det. Gjorde bladet av kolstål o skaftet av jäkligt gfint stabbat masur björk jag själv fått från en släkting i norra finland. Altså det var inte stabbat när jag fick det utan skickades till knife and gun I usa för stabilisering. Bladet är bara ca 8 cm långt.

u3uw.jpg
 
Fick just besked från Finland om att min Pekka Tuominen kniv är klar. Egentligen skulle den ha näverskaft men det får bli trä efter att gentlemannen Pekka gav mig en elegant rabatt. Har inte fått den ännu men återkommer med lite tyckande. Bladet är gjort av 155CrV3.

Snygg!

Jag har sedan en tid blivit väldigt förtjust i Puukkos och sitter på nätet och dregglar över bilder på sådana ibland.

Din är en riktig höjdare.
 
Jag gillar, häftig kniv. När tillverkade Frosts den här modellen?

Den fanns i tre utföranden, kolstål, rostfritt och laminat. Det är svårt att hitta info gällande dessa varianters ankomst och slut men jag har sett ex från sent 70-tal till tidigt 90-tal. Det finns folk som har köpt boken om moraknivar. Kan man kanske luska ut lite mer med hjälp av dessa? (Tyvärr äger jag inte boken i fråga).

~Paul~
 
1. väldigt blankt, lite diskbänkskänsla faktiskt trots kolstål. Om detta beror på andra produktionsmetoder när bladet görs eller om det är ett tecken på annat stål vet jag ej.

2. Men om man tillverkar en 20kronors-kniv i kina, som det står på märkningen, så är jag tveksam om man kostar på ett japanskt knivstål som det är i övriga Hultaforsknivar.
1. Nästan vilket stål/skitstål går att få bländande skinande. Det hela hänger på graden av polering. Därav kan man således inte läsa av vilket stål det eventuellt kan handla om.

2. Jag är nästan säker på att det rör sig om de kinesiska motsvarigheterna till japanarnas ståltyper. Dvs, 8-krom i stället för AUS-8, och så vidare.

~Paul~
 
Puukkos

Jag har sedan en tid blivit väldigt förtjust i Puukkos och sitter på nätet och dregglar över bilder på sådana ibland.



Även jag fluktar och drömmer, men för min del får det stanna med drömmar för jag har inte hittat pensionärsrabatt någonstans.

Visst är Pekka Tuominen kniven läcker undrar just hur långt skaftet är?

@Kimmo Vad är det för pasta när du polerar?
.
 
Även jag fluktar och drömmer, men för min del får det stanna med drömmar för jag har inte hittat pensionärsrabatt någonstans.

Visst är Pekka Tuominen kniven läcker undrar just hur långt skaftet är?

@Kimmo Vad är det för pasta när du polerar?
.

Visst är det fin :)

Bladet är 8,5 cm - skaftet vet jag inte.
 
Vic trädgårdskniv har hittat ett nytt hem. Jag kommer självklart att använda kniven i samband med svampplockning.

Synd att säsongen börjar lida mot sitt slut. Har trots det hittat en del i år. Det blev allt som allt ca 40 kg. Glädjande nog så hittade jag rätt stora mängder blodriskor. Det var längesedan det hände.
 

Bilagor

  • Min Victorinox beskärningskniv-trädgårdskniv.jpg
    Min Victorinox beskärningskniv-trädgårdskniv.jpg
    19.3 KB · Visningar: 828
  • Min Victorinox beskärningskniv-trädgårdskniv, 2.jpg
    Min Victorinox beskärningskniv-trädgårdskniv, 2.jpg
    23.9 KB · Visningar: 749
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 694
Trevlig kniv. Saknar du borste på den? Har själv aldrig behövt det, borstar hemma i köket med separat borste om det behövs.
40 kg, bra jobbat! Har själv inte varit ute en dag i svampskogen. Sjukt mycket annat nu. Inte ens köpt en kniv på 2 månader (exkl mattkniv och brytbladare från Hultafors, som behövts för aktiviteterna som hållit mig borta från friluftslivet).
Vad gör du med blodriskor helst?
 

Liknande trådar