Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Hejsvejs, en slip/skärpningsfråga till dig dePaul (eller någon annan kunnig)

Du tipsade mig om en eka w11 för ett tag sen, en trvevlig kniv som jag lyckas hålla vass med hjälp av diamant och keramiskt bryne.

Nu har jag även skaffat mig en F1:a (fantastisk kniv!) och har insett att det kanske inte är så lämpligt med samma bryne där?
Har sett nåt om musmatta och fint sandpapper - visst är det det som gäller för denna kniv?

Frågan är, om jag nu har rätt i mitt antagande...: hur fint sandpapper ska det vara? Hur hårt tryck skall jag köra med?

...Törs inte riktigt testa innan jag vet... :)
Jo, musmattemetoden är mycket effektiv men också ganska svår att få till i början. Denna metod är till att bryna konvexa blad med full slipfas, dvs när du inte vill ha en sekundäregg.

Personligen brukar jag inte bry mig om detta utan kör på min S-maker och skapar därmed en minimal sekundäregg. Om du trots allt vill prova denna metod så föreslår jag att du först övar på ett antal skitknivar. Det tar trots allt några dagar att lära sig. Börja med ca 400 grit och gå över till 600, 800 och därefter ännu mindre om du är perfektionist.

~Paul~
 
Ok. Blir nog till att träna på lite skräpknivar då...

400 låter spontant lite grovt, men det kan ju iofs även diamantbrynet uppfattas som, när det är nytt om inte annat.
 
Ok. Blir nog till att träna på lite skräpknivar då...

400 låter spontant lite grovt, men det kan ju iofs även diamantbrynet uppfattas som, när det är nytt om inte annat.
400 när det handlar om seriös slipning, alt. omprofilering. Det var bara ett förslag, eftersom jag inte känner till graden av slöhet i dina knivar :).

~Paul~
 
400 när det handlar om seriös slipning, alt. omprofilering. Det var bara ett förslag, eftersom jag inte känner till graden av slöhet i dina knivar :).

~Paul~


Ok, då antar jag att jag kan köra lite med ett 8-1000 papper när jag bara vill få till "det där vassa"... :)

Kniven är så gott som ny så det behövs inga större ingrepp än.

Det där med läder och slipmedel - kan jag köra med vanlig metallpolish eller krävs det riktiga specialmedel? Och: är det nödvändigt.. om man inte har jättehöga krav alltså?
 
Ok, då antar jag att jag kan köra lite med ett 8-1000 papper när jag bara vill få till "det där vassa"... :)

Kniven är så gott som ny så det behövs inga större ingrepp än.

Det där med läder och slipmedel - kan jag köra med vanlig metallpolish eller krävs det riktiga specialmedel? Och: är det nödvändigt.. om man inte har jättehöga krav alltså?
Det behövs inte alls. Endast läder räcker gott om kniven är så ny som du säger.

~Paul~
 
Ledsen att säga det men det är inte direkt min typ av kniv.

~Paul~

Håller fullt med Paul, mer än att öppna paket på jobbet och skära ner resterna av wellpappen i bitar är den nog inte användbar till. Tyvärr får allt som har en tandad egg att jag ryser och tappar "lusten" till sedan alla "combat", allt "cammo" är det samma sak!
 
Håller fullt med Paul, mer än att öppna paket på jobbet och skära ner resterna av wellpappen i bitar är den nog inte användbar till. Tyvärr får allt som har en tandad egg att jag ryser och tappar "lusten" till sedan alla "combat", allt "cammo" är det samma sak!
Precis. Som EDC är den näst intill oanvändbar. Skulle vilja se någon att skära en skiva bröd med den här "kniven" ;).

~Paul~
 
vad är egentligen den tandade delen på bladet till för? har alltid undrat varför många nya knivar har det, det verkar väldigt oanvändbart
 

Liknande trådar