Jo, musmattemetoden är mycket effektiv men också ganska svår att få till i början. Denna metod är till att bryna konvexa blad med full slipfas, dvs när du inte vill ha en sekundäregg.Hejsvejs, en slip/skärpningsfråga till dig dePaul (eller någon annan kunnig)
Du tipsade mig om en eka w11 för ett tag sen, en trvevlig kniv som jag lyckas hålla vass med hjälp av diamant och keramiskt bryne.
Nu har jag även skaffat mig en F1:a (fantastisk kniv!) och har insett att det kanske inte är så lämpligt med samma bryne där?
Har sett nåt om musmatta och fint sandpapper - visst är det det som gäller för denna kniv?
Frågan är, om jag nu har rätt i mitt antagande...: hur fint sandpapper ska det vara? Hur hårt tryck skall jag köra med?
...Törs inte riktigt testa innan jag vet...
Personligen brukar jag inte bry mig om detta utan kör på min S-maker och skapar därmed en minimal sekundäregg. Om du trots allt vill prova denna metod så föreslår jag att du först övar på ett antal skitknivar. Det tar trots allt några dagar att lära sig. Börja med ca 400 grit och gå över till 600, 800 och därefter ännu mindre om du är perfektionist.
~Paul~