Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Håller fullt med Paul, mer än att öppna paket på jobbet och skära ner resterna av wellpappen i bitar är den nog inte användbar till. Tyvärr får allt som har en tandad egg att jag ryser och tappar "lusten" till sedan alla "combat", allt "cammo" är det samma sak!

vad är egentligen den tandade delen på bladet till för? har alltid undrat varför många nya knivar har det, det verkar väldigt oanvändbart
Till att skära i fibrösa material, t ex nylonlinor, bilbälten och liknande. En serraterad egg är aggressivare och trots att den ibland tappar skärpa så funkar den någorlunda ändå, något som en slät egg inte riktigt klarar av.

~Paul~
 
Till att skära i fibrösa material, t ex nylonlinor, bilbälten och liknande. En serraterad egg är aggressivare och trots att den ibland tappar skärpa så funkar den någorlunda ändå, något som en slät egg inte riktigt klarar av.

~Paul~

Fast framförallt är det ett fint försäljningstrick. Särskilt i kombination med ovan nämnda cammo-coating och ett i övrigt "taktiskt" utseende.
Ser man till att hålla sin kniv (med vanlig egg) vass så är nylonlinan eller bilbältet inga problem när man väl vill skära av något dylikt.
 
Till att skära i fibrösa material, t ex nylonlinor, bilbälten och liknande. En serraterad egg är aggressivare och trots att den ibland tappar skärpa så funkar den någorlunda ändå, något som en slät egg inte riktigt klarar av.

~Paul~


De som jag kan komma på som kan direkt ha nytta av en sågtandadegg är dykare, vilket jag tror att den här ideen kommer från. Sedan har knivtilverkarna hakat på.
 
Hejsvejs, en slip/skärpningsfråga till dig dePaul (eller någon annan kunnig)

Du tipsade mig om en eka w11 för ett tag sen, en trvevlig kniv som jag lyckas hålla vass med hjälp av diamant och keramiskt bryne.

Nu har jag även skaffat mig en F1:a (fantastisk kniv!) och har insett att det kanske inte är så lämpligt med samma bryne där?
Har sett nåt om musmatta och fint sandpapper - visst är det det som gäller för denna kniv?

Frågan är, om jag nu har rätt i mitt antagande...: hur fint sandpapper ska det vara? Hur hårt tryck skall jag köra med?

...Törs inte riktigt testa innan jag vet... :)


Hej. Jag har en konvexslipad kniv hemma och kör med musmatta och papper. Det funkar rätt bra och kniven blir riktigt vass ganska fort. Jag har dock inte lyckats få tillräcklig skärpa för att kunna raka mig, men jag jobbar på det.

Jag kör just nu med två grovlekar på papperet. 400 och 1200. Sedan brukar jag avsluta med att strigla på antingen ett läderbälte eller på en pappskiva (baksidan på ett antecknigsblock). Kör utan slippasta.
Dessutom drar jag av kniven lätt på byxorna efter varje gång jag använt den.
400-kornspapperet använder jag inte varje gång, det behövs inte.

När det gäller tryck så ska du låta knivens tyngd stå för det. Om du trycker för hårt kan slippapperet "rulla upp" över eggen och göra den slöare.
Det kan vara knepigt att hitta rätt slipvinkel för din kniv, ett sätt är att färga eggen med en tuschpenna, på så sätt kan du se vart slipningen tar. (Ett råd som jag bara läst mig till, använder mig inte av det själv.)
Min kniv är nästan fullt flatslipad, men har en liten "klack" högst upp, så jag lägger hela bladet platt på papperet.

Och angående att våga testa... Jag körde på med en gång och det funkade. Skulle det skita sig får man väl lämna in kniven igen. Jag tror att du kan lämna in din F1:a till Fällkniven för slipning för en nättare peng om det skulle bli nödvändigt.
Jag har en annan kniv, en fällknniv, som jag slipade om från vanlig v-slipning till konvex slipning. Det blev okej, men jag är inte 100% nöjd. Tror jag ska titta över den igen, nu när jag påminde mig själv om det.

För ytterligare vägledning kan du söka på convex sharpening på youtube.

Lycka till.

/Andreas
 
Hej. Jag har en konvexslipad kniv hemma och kör med musmatta och papper. Det funkar rätt bra och kniven blir riktigt vass ganska fort. Jag har dock inte lyckats få tillräcklig skärpa för att kunna raka mig, men jag jobbar på det.

Jag kör just nu med två grovlekar på papperet. 400 och 1200. Sedan brukar jag avsluta med att strigla på antingen ett läderbälte eller på en pappskiva (baksidan på ett antecknigsblock). Kör utan slippasta.
Dessutom drar jag av kniven lätt på byxorna efter varje gång jag använt den.
400-kornspapperet använder jag inte varje gång, det behövs inte.

När det gäller tryck så ska du låta knivens tyngd stå för det. Om du trycker för hårt kan slippapperet "rulla upp" över eggen och göra den slöare.
Det kan vara knepigt att hitta rätt slipvinkel för din kniv, ett sätt är att färga eggen med en tuschpenna, på så sätt kan du se vart slipningen tar. (Ett råd som jag bara läst mig till, använder mig inte av det själv.)
Min kniv är nästan fullt flatslipad, men har en liten "klack" högst upp, så jag lägger hela bladet platt på papperet.

Och angående att våga testa... Jag körde på med en gång och det funkade. Skulle det skita sig får man väl lämna in kniven igen. Jag tror att du kan lämna in din F1:a till Fällkniven för slipning för en nättare peng om det skulle bli nödvändigt.
Jag har en annan kniv, en fällknniv, som jag slipade om från vanlig v-slipning till konvex slipning. Det blev okej, men jag är inte 100% nöjd. Tror jag ska titta över den igen, nu när jag påminde mig själv om det.

För ytterligare vägledning kan du söka på convex sharpening på youtube.

Lycka till.

/Andreas


Tusen tack för det!
Knivens tyngd - jag hade garanterat tryckt hårdare än så... tur att jag inte testat än då :)
 
Brusletto Fremtidskniven (ca 500 NOK)

Vad säger ni om den här som brukskniv då? Lite same, same som Mora fast med lite snits.

Tycker den var lite fulsnygg och hade helst inte haft läderslida. Går inte att hitta så mycket info men rostfritt brukar väl inte vara så kul att skärpa? Eller är det som Fällknivens, dvs. rosttrögt då det är "rostfritt kolstål"

"Rustfritt Carbonstål.
Dette er vår beste kvalitet. Stålet er tilsatt krom (som i barberblad), og ruster ikke. Dette stålet brukes i alle ferdige kniver fra Brusletto."

framtid_hvit_t4.jpg
 
Det är helt riktigt. De första grupperna som nappade på det här var fallskärmshoppare och dykare.

~Paul~

både när det gäller dykning och fallskärmshoppning så gäller det att snabbt kunna kapa besvärliga linor.. dom blad som fungerar till detta är inte vad vi traditionellt kallar sågtandade utan de mer vågtandade bladen som spyderco bland annat har gjort sig kända för, dessa knivarna med sin enhandsfattning var speciellt utformade för fallskärmshoppning..
 
Med tanke på det stora knivintresset på det här forumet så vill jag samla ihop lite intryck.

Om ni har lust så skulle jag vilja ha svar på:
1. Vilken kniv använder du till vardags?

2. Vilken kniv använder du där ute?

3. Vilken kniv använder du utomlands?

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?

~Paul~

1. Tyvärr så kan jag ej använda de knivar jag vill använda till vardags... :'( Utan jag använder endast bordskniv och smörkniv till vardagen.

2. "Där ute" använder jag en norsktillverkad kniv med ett N på(Vet tyvärr inte vem knivtillverkaren är) och en kniv jag gjort på egen hand; läderslida, Helle-kniv och ett handtag med masurbörk, buffelhorn(svart), renhorn och stål...

3. Ingen, då jag föredrar att endast turista utomlands(Om Norge räknas så använder jag filekniv där).

4. Kockkniven och smörkniven(då jag steker ngt i stekpannan)

5. Min drömkniv är nog en djungelkniv som man hugger ner buskage i Amazonas... Detta är min absoluta drömkniv.
 
1. Tyvärr så kan jag ej använda de knivar jag vill använda till vardags... :'( Utan jag använder endast bordskniv och smörkniv till vardagen.

2. "Där ute" använder jag en norsktillverkad kniv med ett N på(Vet tyvärr inte vem knivtillverkaren är) och en kniv jag gjort på egen hand; läderslida, Helle-kniv och ett handtag med masurbörk, buffelhorn(svart), renhorn och stål...

3. Ingen, då jag föredrar att endast turista utomlands(Om Norge räknas så använder jag filekniv där).

4. Kockkniven och smörkniven(då jag steker ngt i stekpannan)

5. Min drömkniv är nog en djungelkniv som man hugger ner buskage i Amazonas... Detta är min absoluta drömkniv.
OK, tackar för svaren.

~Paul~
 
Citat:
Ursprungligen postat av Raskesven
Jag har ju använt min Sikfors ett tag nu. Trevlig kniv, men jag upplever den lite kortbladig. Inspirerad av denna tråd blev det en Nebula

Kommer att använda den på precis samma sätt som min Mora 2000, och det är svart kåtadags igen;-) Moran har hållit bra i 7-8 år nu. Får se hur Nebulan gestaltar sig om ett år;-)

Raskesven


Också en mycket fin kniv! Du får också berätta hur den klarar av diverse uppgiftger

~Paul~
Nu har det snart gått ett år:)

Har använt, behandlat och "misshandlat" Nebulan precis som med min Mora 2000. Skära till slanor, rensa fisk, skära alll möjlig mat, kapa fisklina och lina, spänta stickor, bända loss spruckna törebitar, banka med yxans baksida på knivryggen när jag matar minde vedklabbar och stickor till kåtan etc etc. Allroundanvändning och inte bara skärande alltså;-)

Fungerar i allt minst lika bra och bättre än Mora 2000, utom vad gäller skaftet som kunde varit tjockare. Vant mig dock. Stålet visade inga märken alls efter yxryggarna från Fiskars eller Gränsfors. Jag gjorde ett litet misstag och använde även baksidan av en stålyxa från Estwing på knivryggen. Efter det blev det några små små märken. Det hade det säkert blivit på Moran också.

En bra kniv med mer känsla i än annars bra Mora 2000, tycker jag. Blir min kniv för skogen. Lite overkill för fjället tycker jag. För fjället blir det Sikforsaren, tills vidare. Sikforsaren är trevlig, men inte kanon för fiskrensning. Inte lika "allround" som Nebulan, och givetvis inte heller lika tålig. Blir inget bankande på den knivryggen.

Raskesven
 

Liknande trådar