Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Nu har det snart gått ett år:)

Har använt, behandlat och "misshandlat" Nebulan precis som med min Mora 2000. Skära till slanor, rensa fisk, skära alll möjlig mat, kapa fisklina och lina, spänta stickor, bända loss spruckna törebitar, banka med yxans baksida på knivryggen när jag matar minde vedklabbar och stickor till kåtan etc etc. Allroundanvändning och inte bara skärande alltså;-)

Fungerar i allt minst lika bra och bättre än Mora 2000, utom vad gäller skaftet som kunde varit tjockare. Vant mig dock. Stålet visade inga märken alls efter yxryggarna från Fiskars eller Gränsfors. Jag gjorde ett litet misstag och använde även baksidan av en stålyxa från Estwing på knivryggen. Efter det blev det några små små märken. Det hade det säkert blivit på Moran också.

En bra kniv med mer känsla i än annars bra Mora 2000, tycker jag. Blir min kniv för skogen. Lite overkill för fjället tycker jag. För fjället blir det Sikforsaren, tills vidare. Sikforsaren är trevlig, men inte kanon för fiskrensning. Inte lika "allround" som Nebulan, och givetvis inte heller lika tålig. Blir inget bankande på den knivryggen.

Raskesven
Va kul. Tackar för uppdateringen! Nebulan är nog min favorit Barkie. Du får gärna återkomma om ett år igen ;).

~Paul~
 
Trevlig läsning. Nebulan hör till mina BR-favoriter med och jag står i valet och kvalet mellan den eller Auroran. Lutar dock mest åt Auroran.
Kul att du blev nöjd med din Nebula.

/Andreas
I stort sett samma kniv. Skillnaden ligger i stålvalet. Personligen hatar jag rostiga och fläckiga blad trots att det handlar om användarknivar. Därav mitt val av Nebulan vars blad tillverkas i Sandvik 12C27 till skillnad från Aurorans A2. Men å andra sidan så är A2 tuffare och tål mer stryk. Det är också enklare att få gnisbildning med den samt att den är något enklare att fältbryna.

~Paul~
 
I stort sett samma kniv. Skillnaden ligger i stålvalet. Personligen hatar jag rostiga och fläckiga blad trots att det handlar om användarknivar. Därav mitt val av Nebulan vars blad tillverkas i Sandvik 12C27 till skillnad från Aurorans A2. Men å andra sidan så är A2 tuffare och tål mer stryk. Det är också enklare att få gnisbildning med den samt att den är något enklare att fältbryna.

~Paul~


Jag har gått och funderat i nästan ett år på vilken av modellerna jag ska välja. Rostfritt stål är ju klart det tyngst vägande skälet för Nebulan. Att A2-stålet är tuffare tror jag inte spelar så stor roll för min del, jag tror att båda knivarna håller för det jag kommer att utsätta dem för. Men jag ville ändå ha en kolstålskniv.
Mycket handlar mitt val också om smådetaljer i knivarnas utseende. Fulltånge t.ex. tycker jag passar bättre i det här fallet (som sagt, tror inte att risken är särskilt stor att jag bryter kniven oavsett konstruktion), auroran verkar vara något spetsigare och den är flatslipad mot nebulans sabelliknande slipning.

Det blir en beställning senare i höst räknar jag med. Så jag hinner vrida och vända på argumenten några varv till.

/Andreas
 
Fulltånge t.ex. tycker jag passar bättre i det här fallet (som sagt, tror inte att risken är särskilt stor att jag bryter kniven oavsett konstruktion), auroran verkar vara något spetsigare och den är flatslipad mot nebulans sabelliknande slipning.
Auroran har i och för sig fulltånge men den är av skelettyp, dvs inte homogen utan laserskuren för att minska vikt. Bladet är svagt konvexslipat. A2 stål.

Nebulan har "hidden tang", dvs inte fulltånge. Den slutar ca 2/3 in i handtaget. Den har en ganska typisk nordisk sabelslipning, ungefär som på de vanliga mororna. 12C27 stål.

~Paul~
 
Har du kollat in Aurororna på www.dlttrading.com? De har ett par fina träskaft till rimligt pris. Annars är Aurora med i året produktionsplanering på Bark River. Fördelen då är att man kan bestämma skaftmaterial själv via en förbeställning.
 
HAr nån använt Benchmade Nimravus? Inte tantobladet utan den vanliga. Jag är lite sugen, gillar utseendet och har bra erfarenhet av Benchmade sen innan.
 
Mycket, mycket trevlig. Skulle jag lätt kunna tänka mig. Inte denna gång dock, eftersom jag som sagt vill komma bort lite från mora-stuket.

Men som du säger, en sån här kniv kanske till och med ivriga moraförespråkare skulle kunna uppskatta.
för lite rött ! en kniv måste ha röd på någon del :)
 

Liknande trådar