Va kul. Tackar för uppdateringen! Nebulan är nog min favorit Barkie. Du får gärna återkomma om ett år igen .Nu har det snart gått ett år
Har använt, behandlat och "misshandlat" Nebulan precis som med min Mora 2000. Skära till slanor, rensa fisk, skära alll möjlig mat, kapa fisklina och lina, spänta stickor, bända loss spruckna törebitar, banka med yxans baksida på knivryggen när jag matar minde vedklabbar och stickor till kåtan etc etc. Allroundanvändning och inte bara skärande alltså;-)
Fungerar i allt minst lika bra och bättre än Mora 2000, utom vad gäller skaftet som kunde varit tjockare. Vant mig dock. Stålet visade inga märken alls efter yxryggarna från Fiskars eller Gränsfors. Jag gjorde ett litet misstag och använde även baksidan av en stålyxa från Estwing på knivryggen. Efter det blev det några små små märken. Det hade det säkert blivit på Moran också.
En bra kniv med mer känsla i än annars bra Mora 2000, tycker jag. Blir min kniv för skogen. Lite overkill för fjället tycker jag. För fjället blir det Sikforsaren, tills vidare. Sikforsaren är trevlig, men inte kanon för fiskrensning. Inte lika "allround" som Nebulan, och givetvis inte heller lika tålig. Blir inget bankande på den knivryggen.
Raskesven
~Paul~