Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Fällkniven GP

Min nya GP ligger idag i fickan. Mycket nöjd! Liten och smidig med ett ofarligt utseende.
En av de bästa produktionsknivar jag provat.

//Per
 
Det finns en kille som heter Sebastian Larsson som jag kommit i kontakt med på Instagram. Där kallar han sig sebbesknivar.
Han är aktiv på forumet http://www.usualsuspect.net/forums/forum.php där kallar han sig "sebbe".
perdavid här på utsidan har köpt en kniv av honom. Han kan kanske förmedla kontakt? Kolla inlägg #11031
Har inte känt på hans hantverk men att döma av bilderna så ser de jäkligt välgjorda ut!
/Olle
Kan bara säga att bilderna ger rätt intryck! Mycket bra kniv från en ny knivmakare i Sverige!
//Per
 
@perdavid: Mmm, den där har något speciellt helt klart, superfin.

Märkligt hur något kan tala till en, man vet inte ens varför. Mitt senaste köp var en sådan upplevelse. Har aldrig gillat crkt överhuvudtaget, så surfade jag av ren slump på en Delegate. Trots att jag varken gillar hollow ground, är impad av stålet eller tror någon annan fattar grejen kommer jag plötsligt på mig själv letandes på nätet timmar efter en rimlig deal för denna nedlagda modell. Hittade dock en till slut, blir intressant att testa en assisterad för första gången.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    34.7 KB · Visningar: 1,320
Senast ändrad:
Tittade på den för några dagar sedan, har varit ute efter en liten fastbladare. Kollade På ESSE Izula, men den här kniven är helt klart mycket intressantare, så det blev att jag beställde en:).
Ojdå! Grattis. Vi hoppas förstås på en rapport när du har använt kniven ett tag.

~Paul~

PS Några bilder kan aldrig skada ;)
 
Persistence

Kom idag. Känsla och konstruktion skiljer sig inte från deras Japan- och USA-byggda. Ger ett högkvalitativt intryck. Vass egg, men inte riktigt lika trimmad som på andra Spydercos jag haft. Respektabel storlek, större än jag anat. Storebror Tenacios hade varit "för mycket".
Om den här håller vad den lovar så undrar jag om man får mer fällkniv för pengarna någon annanstans? 320kr gav jag med frakt och allt på ebay, ej budgivning.
Ligger bredvid favoritpannlampan Zebralight H502w och en Vic som kompletterar Ramblern i nyckelknippan.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    43.5 KB · Visningar: 1,273
Är det någon knivbyggare på forumet som använt c-tek till handtag (som på bilden nedan)?
Tycker det är grymt snyggt och är sugen på att testa i ett hobbyprojekt men det verkar inte gå att få tag på i Sverige. Eller? Några speciella erfarenheter eller fallgropar att undvika?
Ledsen för jättestor bild, fattar inte hur man får den mindre...
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    28 KB · Visningar: 1,034
Härligt att höra!
Jo, det har blivit bra, men en del av hornen har inte samma potential som de jag hittills har visat.
De hornen används till enklare bruksmodeller med Morablad.
Ändå, en Mora med ett taperat Sambar horn är rätt udda, men jag har en på gång!

På bilden nedan finns också en taper med mässingsbeslag, gjord på ett Bacho stämknivsblad.
Fint horn, men långt ifrån samma klass som på Fredriks.

Highland Horn lät mig inte välja helt fritt, utan gjorde ett ihopplock efter eget kynne.
När jag påpekade detta blev han sur på mig och nu har han sålt slut på Sambartapers.
I stället har jag fått anpassa valet av knivblad till hornen och det har ju också funkat, men ursprungligen hade jag nog tänkt mig mer raka skaft.

F2'ans horn hade jag nog inte valt om jag själv fått bestämma från bilderna han skickade, men det hornet blev ju perfekt till det bladet, så jag är supernöjd ändå!


Mikael

Goddag. Jag har ända sedan de sena kvällarna framför macahan i barndomen varit sugen på en ordentlig Bowiekniv. Nu börjar det vara dags att göra slag i saken då min brukskniv sedan många år börjar ha gjort sitt, den är arvegods och slipad och nött så mycket att det inte går urskilja eventuellt märke på längre och handtaget mest liknar en flishög. Jag behöver nu era råd angående vad jag ska köpa. Tänker mig ett riktpris på 1500 kr, ett blad som inte är alltför svårt att skärpa upp på sharpmakern och ett utseende likt den största kniven i det citerade inlägget då det nog är den vackraste kniv jag någonsin sett! Kan även tänka mig ett skaft i trä. Hyfsat enkelt och funktionellt är vad jag vill ha. Kniven ska följa med på fisketurer, skogsarbete, grillningar, skoterturer och allmänt uteliv. Jag tar tacksamt emot tips på vad jag ska leta efter och var.
 
Hmm, bilderna följde visst inte med när jag citerade inlägget men klickar man på länken längst upp i det citerade inlägget ser man dem

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg