Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Du har bra smak när det gäller Bowies.:)
Mikaels kniv som du nämner tror jag är en Fällkniven från Northern Light serien som Mikael själv skaftat om. Att hitta en hyfsad Bowie med hornskaft inom din pris ram tror jag kan bli lite klurigt, jag vet iallafall ingen.

Fredrik
 
Goddag. Jag har ända sedan de sena kvällarna framför macahan i barndomen varit sugen på en ordentlig Bowiekniv. Nu börjar det vara dags att göra slag i saken då min brukskniv sedan många år börjar ha gjort sitt, den är arvegods och slipad och nött så mycket att det inte går urskilja eventuellt märke på längre och handtaget mest liknar en flishög. Jag behöver nu era råd angående vad jag ska köpa. Tänker mig ett riktpris på 1500 kr, ett blad som inte är alltför svårt att skärpa upp på sharpmakern och ett utseende likt den största kniven i det citerade inlägget då det nog är den vackraste kniv jag någonsin sett! Kan även tänka mig ett skaft i trä. Hyfsat enkelt och funktionellt är vad jag vill ha. Kniven ska följa med på fisketurer, skogsarbete, grillningar, skoterturer och allmänt uteliv. Jag tar tacksamt emot tips på vad jag ska leta efter och var.

Ett alternativ, om det kan passa, och du är lite händig, är: Köp ett fällknivblad, ex S1 och gör ett
eget handtag.
http://www.fallkniven.com/sv/shop/details/26/26/blades/bs1

Pengarna är ungefär rätt. Sen är frågan om det var vad du tänkt dig?

Kjell
 
Tack för era svar. Jag har lekt med tanken att göra ett eget handtag, älghorn har jag faktiskt liggande. Problemet är att jag bor i lägenhet och saknar tillgång till arbetsutrymme / arbetsbänk. Jag har faktiskt en påbörjad kniv jag håller på med men att såga, kapa, borra, slipa osv och försöka få till ett bra resultat medan jag håller allt i nävarna är svårt. Det blir inte så rakt alla gånger :). Jag tror helt enkelt inte att jag får till ett resultat som jag blir nöjd med.
Vilken prisklass får jag gå upp i för att komma över det jag vill ha? Just hornskaft är inte ett måste, trä går också bra. Eftersom det är en kniv jag tänker ska få följa mig i många år framöver kan det ju bli aktuellt att lägga ut lite mer pengar.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
 
Tack för era svar. Jag har lekt med tanken att göra ett eget handtag, älghorn har jag faktiskt liggande. Problemet är att jag bor i lägenhet och saknar tillgång till arbetsutrymme / arbetsbänk. Jag har faktiskt en påbörjad kniv jag håller på med men att såga, kapa, borra, slipa osv och försöka få till ett bra resultat medan jag håller allt i nävarna är svårt. Det blir inte så rakt alla gånger :). Jag tror helt enkelt inte att jag får till ett resultat som jag blir nöjd med.
Vilken prisklass får jag gå upp i för att komma över det jag vill ha? Just hornskaft är inte ett måste, trä går också bra. Eftersom det är en kniv jag tänker ska få följa mig i många år framöver kan det ju bli aktuellt att lägga ut lite mer pengar.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

Jag förstår ditt dilemma då jag själv bor i lägenhet. Nu har jag uppgraderat mitt köksbord till
en stabilare variant ;). Fördelen om man ska göra själv med fällkniven-bladet är att man bara behöver göra Sidorna på skaftet eftersom det är en fulltangkonstruktion. Dvs kläm fast ditt handtags material på ena sidan med ett par småtvingar, borra hål för skruvnitarna med knivbladet som mall. Rita ut profilen på skaftmaterialet fortfarande med knivbladet som mall...osv.
Det går säkert att hitta nånting som faller dig i smaken annars också. Jag är bara lite förtjust i fällkniven stålet som jag tycker håller väldigt hög klass.
Kjell
 
Tänke att en bild från fika i älgjakten kunde pigga upp. Det är min ca en månad gamla EKA 22 h från can1965-66. Diskuterade tidigare i tråden med paul om den här kniven med kolhalt 1.25 och hårdhet 60 hrc var rostfri eller ej. Nu en månad senare fylld av frukt och även ett och annat älgben kan jag säga att stålet påminner mycket om 1095 vad gäller patina. Skruvmejsel/flasköppnare rostfri dock och lika blank som ny.



Bosse
 
Goddag. Jag har ända sedan de sena kvällarna framför macahan i barndomen varit sugen på en ordentlig Bowiekniv. Nu börjar det vara dags att göra slag i saken då min brukskniv sedan många år börjar ha gjort sitt, den är arvegods och slipad och nött så mycket att det inte går urskilja eventuellt märke på längre och handtaget mest liknar en flishög. Jag behöver nu era råd angående vad jag ska köpa. Tänker mig ett riktpris på 1500 kr, ett blad som inte är alltför svårt att skärpa upp på sharpmakern och ett utseende likt den största kniven i det citerade inlägget då det nog är den vackraste kniv jag någonsin sett! Kan även tänka mig ett skaft i trä. Hyfsat enkelt och funktionellt är vad jag vill ha. Kniven ska följa med på fisketurer, skogsarbete, grillningar, skoterturer och allmänt uteliv. Jag tar tacksamt emot tips på vad jag ska leta efter och var.

Kul att du gillar stilen!
Den är byggd på en Fällkniven NL1 Tor och hornet importerade jag från USA.
1500 räcker inte långt för en Bowie av högsta klass.
Den bästa enligt ditt tänkta användnings område är nog en Fällkniven NL2 Odin.
Dyr men otroligt fin och min favorit.

Billigare alternativ finns på Ebay i USA.
Titta på Solingen Bowie's från 70-talet i bra skick.

Ontario gör enkla Bowie's i kolstål med gummiskaft.
Skaftar du om en sådan, kommer du billigt undan.

Mikael
 

Bilagor

  • NL1-in-pinetree-005.jpg
    NL1-in-pinetree-005.jpg
    46.7 KB · Visningar: 990

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg