Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Fiskerensningskniv

På tal om flexibla fiskeknivar så var jag i Kappabashi-dori i Tokyo och insåg att jag helt klart behövde en Maguro bōchō tyvärr var de lite för dyra för min smak, den jag ville ha kostade i runda slängar 25000 kr…
Men det är en rejäl kniv det;-)
640px-Oroshi_hocho_Tuna_Knife_crop.jpg

Photographer: Derek Mawhinney, Wikimedia Commons

Kolla hur flexibel den är...
 
Ha! Kappabashi, precis där jag köpt 90% av mina köksknivar, underbara kvarter! Japp, den där rackar´n skulle helt säkert räcka till både längd- och flexibilitetsmässigt för mina aborrar... :)
 
Hallå bojs !

Har någon av er kunskap om knivmakare i vårt land, som bygger fällisar. Jag menar allt från att göra bladet fram till slutprodukt? Annars är tips på duktiga internationella också välkomna.
 
Hallå bojs !

Har någon av er kunskap om knivmakare i vårt land, som bygger fällisar. Jag menar allt från att göra bladet fram till slutprodukt? Annars är tips på duktiga internationella också välkomna.


Det finns en kille som heter Sebastian Larsson som jag kommit i kontakt med på Instagram. Där kallar han sig sebbesknivar.
Han är aktiv på forumet http://www.usualsuspect.net/forums/forum.php där kallar han sig "sebbe".
perdavid här på utsidan har köpt en kniv av honom. Han kan kanske förmedla kontakt? Kolla inlägg #11031
Har inte känt på hans hantverk men att döma av bilderna så ser de jäkligt välgjorda ut!
/Olle
 
Hallå gott folk!

Undrar om det finns några smeder på denna tråd? Skulle vilja komma i kontakt med några angående praktik. Är en 23 årig kille från Karlskoga som har fått upp ett hälsosamt intresse för ämne!
 
På tal om flexibla fiskeknivar så var jag i Kappabashi-dori i Tokyo och insåg att jag helt klart behövde en Maguro bōchō tyvärr var de lite för dyra för min smak, den jag ville ha kostade i runda slängar 25000 kr…
Men det är en rejäl kniv det;-)
640px-Oroshi_hocho_Tuna_Knife_crop.jpg

Photographer: Derek Mawhinney, Wikimedia Commons

Kolla hur flexibel den är...

Underbar bild fafner.

Thure
 
re

Fick hem lite godis idag av äldre case knivar :) Den största case kinfolk kniven är bara gjord i 250 ex congress 5488 pattern :) Tänkte att eftersom jag ville ha great stag så varför inte ordna ett helt matchande set så det blev så :) Jag älskar dem hoppas ni också gör det :)

eiv0.jpg
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg