Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Hej Paul.
Du missförstod nog frågan. Jag undrade lite mer om nån hade erfarenhet av gammal celeloid. Blir det hårt och spricker när det åldras etc. Tycker att storleken ar lämplig för mig till vardags och kniven är rätt fin. Skulle jag bemöda mig att skafta om skulle det vara med masurbjörk. tillräckligt mycket skaft för att ge utrymme för vackert ådrad masur. Mycket jobb dock så det vete skjutton om det vore värt besväret då pennknivsvurmen troligen är övergående. Bredvid ligger min vanligaste EDC senaste året. en case cv swayback jack med chestnut bone. Den roterar nog vidare mot evigheten i mina fickor.

Bosse
Jaså, OK. Jag trodde att du ville ersätta den gamla celluloiden med ny.

Celluloid har ju nästan till 100% blivit ersatt av moderna plastmaterial. Den kan ha att göra med att den är ganska känslig för repor. Dessutom är den ganska skör, känslig för kemikalier och extremt lättantändlig.

Jag har några gamla leksaker i detta material men de är rejält åtgångna. Som sagt, det handlar inte direkt om ett hållbart material.

~Paul~
 
Det är kul att modda! Det här är kanske inte en modd, men passar in på temat "göra om för att få till en perfekt arbetskniv (snarare än finkniv) just för mig". Har länge sökt efter den perfekta fiskekniven i enlighet med mina personliga preferenser blad 15cm+, flexibelt rostfritt stål, hårdhet runt 58 hrc, trähandtag, oöm slida och inte minst ett pris som gör att man inte drar sig för att ta med den på fisketuren. Resultatet nedan. Tog bladet från Eka filekniv, skaftade på enklast möjliga vis med ett valnötshandtag och gjorde en slida i kydex av lite bitar i garaget . Jäkligt "rough" exekvering, är ingen konstnär som en hel del andra på detta forum, men för mig personligen existerar inte en bättre fiskekniv.

Snygg!:)

Den är rough på helt rätt sätt!
 
Bra jobbat! Gillar den skarpt. Bladformen påminner om den som man hittar på fällknivens fiskeknivar. Det är en kniv man inte behöver vara rädd att använda ;).

~Paul~

Åh, det var vänligt :) Var såå nära att köpa just en fällkniven F2 eller F4 (är väl de enda "fiskelika" knivar de erbjuder). F2 föll på längden, alldeles för kort för min aborrensarmetod, och F4 har väl inte böjbart blad, du vet sådär så att man kan få bladet helt plant mot brädan när skinnet ska separeras?
 
Hej,

är det någon som vet var man kan få tag på MORA BLACK nu när knivhuset har packat ihop? Hittatde en finsk sida men den var slutsåld där. Finns det någon som känner till någon fysisk butik, behöver ej vara webbutik.

Tacksam för alla svar
 
Åh, det var vänligt :) Var såå nära att köpa just en fällkniven F2 eller F4 (är väl de enda "fiskelika" knivar de erbjuder). F2 föll på längden, alldeles för kort för min aborrensarmetod, och F4 har väl inte böjbart blad, du vet sådär så att man kan få bladet helt plant mot brädan när skinnet ska separeras?
Det är riktigt. Fällknivens blad är rigida och halvrigida. Inget är helt flexibelt.

~Paul~
 
Uhc

Ber om ursäkt i förväg om detta redan diskuterats på forumet, men hittade inget på UHC när jag sökte...
På tal om high-end fiskeknivar har ju Roselli ett par stycken i UHC-stål som man uppger har hrc 64-66(!). Några tankar om huruvida dessa knivar/detta stål är värt pengarna, någon? Själv hade man velat sett en storlek mellan de två som erbjuds, då hade man varit bra sugen på att köpa en...
 

Bilagor

  • roselli-fish-knives.jpg
    roselli-fish-knives.jpg
    54.3 KB · Visningar: 822
Hej alla på utsidan!

1. Till vardags, Hinderer XM 18 3.5" (Slicer eller Spanto Grind) Spyderco Paramilitary 2. mfl.

2. Ute: Fällkniven A1

3.På resa: Spyderco Bug på nyckelknippan

4.i kök Global, Satake Damascus Santouko

5. Dröm kniv: Busse Natural Outlaw, ZT 0777 M390.

Hoppas svaren kom i rätt ordning, skriver från mobilen.:)

Väl mött!
 
1. Mmm, då funkar det inte för mig.

2. Tycker för övrigt att den där Marttiini/NilsJohan-kniven du visade tidigare är den jag tidigare sett som mest liknar mitt ideal. Jättefin!!!

3. På tal om high-end fiskeknivar har ju Roselli ett par stycken i UHC-stål som man uppger har hrc 64-66(!). Några tankar om huruvida dessa knivar/detta stål är värt pengarna, någon?

4. Själv hade man velat sett en storlek mellan de två som erbjuds, då hade man varit bra sugen på att köpa en...
1. Förstår.

2. Jo, den verkar vara precis så bra som man vill ha en filékniv. Har dock inte provat den i praktiskt arbete än. Vädret har inte direkt främjat sportfiske på senare tid ;).

3. Fina knivar med ett yttre som är lite "oborstat". Det diskuteras vilket exakt stål det rör sig om i dessa knivar. UHC betyder - om jag inte minns fel - Ultra High Carbon, det betyder fritt översatt: Ultra-hög andel kol. I det här fallet handlar det om mellan 1,6 - 2,0 räknat i volymprocent på järnbasmatris.

Nackdelen med ett sådant blad är förstås att det rostar så fort ett moln uppenbarar sig på himlen ;). Det måste därför torkas noga och oljas in efter den minsta kontakt med väta. Även en vanlig kondens kan missfärga bladet.

En bra detalj är att slidan har plastinsats så att bladet inte utsätts för direktangrepp från den garvsyra som finns i lädret. Tack för det!

Personligen anser jag att dessa knivar är något överprissatta med tanke på Fit & Finish-graden samt materialet i övrigt.

~Paul~
 
1. Förstår.

2. Jo, den verkar vara precis så bra som man vill ha en filékniv. Har dock inte provat den i praktiskt arbete än. Vädret har inte direkt främjat sportfiske på senare tid ;).

3. Fina knivar med ett yttre som är lite "oborstat". Det diskuteras vilket exakt stål det rör sig om i dessa knivar. UHC betyder - om jag inte minns fel - Ultra High Carbon, det betyder fritt översatt: Ultra-hög andel kol. I det här fallet handlar det om mellan 1,6 - 2,0 räknat i volymprocent på järnbasmatris.

Nackdelen med ett sådant blad är förstås att det rostar så fort ett moln uppenbarar sig på himlen ;). Det måste därför torkas noga och oljas in efter den minsta kontakt med väta. Även en vanlig kondens kan missfärga bladet.

En bra detalj är att slidan har plastinsats så att bladet inte utsätts för direktangrepp från den garvsyra som finns i lädret. Tack för det!

Personligen anser jag att dessa knivar är något överprissatta med tanke på Fit & Finish-graden samt materialet i övrigt.

~Paul~

Hmm, hög rostbenägenhet och outdoor-fiskekniv är väl inte världens bästa kombo, kanske...
Har aldrig svarat på ursprungsfrågan i detta forum, passar på nu i höstlovslugnet:

1) Vilken kniv använder du till vardags?
Har för det mesta en gammal Spyderco delica SS (AUS 6) i fickan. Har fått sina törnar så man är inte så rädd om den längre, och så är den lite lagom snäll men ändå funktionell.

2. Vilken kniv använder du där ute?
En F1:a som jag slipat full flat, gett en brantare eggvinkel på och mixtrat lite med fingerskyddet på ELLER ett blad av Maihkel Eklund (Hunt, 11 cm, AEB-L) som jag också slipat full flat (sorry Maihkel...) och skaftat med hornet av min första älg.

3. Vilken kniv använder du utomlands?
Victorinox traveller, trots att jag har skurit mig ner till benet ett flertal ggr pga icke-låsning av bladet. Borde kanske lärt mig något av det...

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Beror på uppgiften förstås, men jag har någon typ av kretslopp där jag varierar ett rätt stort antal japanska knivar inköpta i ursprungslandet. Problemet med detta är att jag trots att jag är hyfsad på språket nu har problem när jag ska återge tillverkare och modellnamn... Superstunna (förutom ett par deba som mäter typ 6-7 mm om ryggen och väger 500g +) , superhårda och rostbenägna är väl det som förendar dem, förutom ett par Tojiri-pro ss som också funkar finfint.
Sen har jag faktiskt ett par WMF Spitzenklasse som jag gjort om handtagen på som kommer fram ibland, bara för att handtagen blev så sköna :)

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Man har ju ett svar vid varje givet tillfälle och för varje givet syfte (kök, outdoor, kabinettet, etc), problemet är att svaret varierar från tillfälle till tillfälle. Den enda bestående knivdrömmen är en antik traditionell tanto med vacker hamon av en bra makare, men detta får väl anses out-of scope här. I övrigt är jag just nu bra svag för ett par av Kiku's modeller, bl.a. KM-720 Sekigahara i OU-31 stål. Mums...
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg