Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Tack för era svar. Jag har lekt med tanken att göra ett eget handtag, älghorn har jag faktiskt liggande. Problemet är att jag bor i lägenhet och saknar tillgång till arbetsutrymme / arbetsbänk. Jag har faktiskt en påbörjad kniv jag håller på med men att såga, kapa, borra, slipa osv och försöka få till ett bra resultat medan jag håller allt i nävarna är svårt. Det blir inte så rakt alla gånger :). Jag tror helt enkelt inte att jag får till ett resultat som jag blir nöjd med.
Vilken prisklass får jag gå upp i för att komma över det jag vill ha? Just hornskaft är inte ett måste, trä går också bra. Eftersom det är en kniv jag tänker ska få följa mig i många år framöver kan det ju bli aktuellt att lägga ut lite mer pengar.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

Alternativ i prisklassen runt 1500 är nr 3 i Muela Alcaraz serien.

Inte lika fina material och utförande som Fällkniven, men billigare och färdigslöjdat.
Detsamma gäller Linder från Solingen.

Ett annat alternativ från Fällkniven är deras modell A2 med gummiskaft och läderslida.
Här får man det fina laminatstålet och slidan.
Tröttnar man på gummiskaftet, kan man alltid göra ett roligare i trä, ben eller horn.

Bild 2 är en Ontario Marine Raider med skaft av en benknota från en Giraff.
Gjord av White Rhino på Bladeforums.

Bild 3 är customs gjorda av Takeshi Saji, men finns hos Japaneseknifedirect.




Mikael
 

Bilagor

  • Muela alcaraz-magnum-cuchillo04.jpg
    Muela alcaraz-magnum-cuchillo04.jpg
    72.8 KB · Visningar: 1,369
  • ontario1.jpg
    ontario1.jpg
    104.1 KB · Visningar: 1,065
  • Takeshi Saji TS-220C.jpg
    Takeshi Saji TS-220C.jpg
    40.6 KB · Visningar: 1,088
Senast ändrad:
Jag har haft en Muela Bowie och kan hålla med om att det är en ok kniv för pengarna. Steget till Fällkniven vore dock lockande att ta. Om pengarna finns. Om du är lite händig så tycker jag Mikaels tips med Ontario är mycket bra. De har fint stål med toppenhärdning. Jag har haft en sp50 och den var mycket kniv för pengarna.
 
re

En jag gjorde av 2090 fjäderstål 4mm tjockt stål. Blad längd ca 8.5 cm o hela ca 19 cm långt. stabiliserat rötad fjäll björk. Slidan dona jag av styvt vegetabilgarvad läder o pautade in vårat familjemärke liljan i den :) Hoppas ni gillar. Allt gjort av mig.

wh87.jpg

p97p.jpg
 
En jag gjorde av 2090 fjäderstål 4mm tjockt stål. Blad längd ca 8.5 cm o hela ca 19 cm långt. stabiliserat rötad fjäll björk. Slidan dona jag av styvt vegetabilgarvad läder o pautade in vårat familjemärke liljan i den :) Hoppas ni gillar. Allt gjort av mig.

wh87.jpg

LÄCKER!

Hur lång tid tar det att tillverka ett sånt här mästerverk?
.
 
re

jaa,, vad ska man säga:) Håller inte på med detta som någon heltids syssla så jag gör det när jag får lust då o då. :) Med bladet tog det väl ca 2 veckor fast då o då om man säger så. Vet inte timmar menrätt många kvällar blir det:)
 
Goddag. Jag har ända sedan de sena kvällarna framför macahan i barndomen varit sugen på en ordentlig Bowiekniv. Nu börjar det vara dags att göra slag i saken då min brukskniv sedan många år börjar ha gjort sitt, den är arvegods och slipad och nött så mycket att det inte går urskilja eventuellt märke på längre och handtaget mest liknar en flishög. Jag behöver nu era råd angående vad jag ska köpa. Tänker mig ett riktpris på 1500 kr, ett blad som inte är alltför svårt att skärpa upp på sharpmakern och ett utseende likt den största kniven i det citerade inlägget då det nog är den vackraste kniv jag någonsin sett! Kan även tänka mig ett skaft i trä. Hyfsat enkelt och funktionellt är vad jag vill ha. Kniven ska följa med på fisketurer, skogsarbete, grillningar, skoterturer och allmänt uteliv. Jag tar tacksamt emot tips på vad jag ska leta efter och var.

Det här kanske kan vara något, på blocket? (Inte min)

http://mobil.blocket.se/goteborg/Union_Cutlery_Company_Hunter_Bowie_50595055.htm?ca=15&w=1
 
@perdavid: Mmm, den där har något speciellt helt klart, superfin.

Märkligt hur något kan tala till en, man vet inte ens varför. Mitt senaste köp var en sådan upplevelse. Har aldrig gillat crkt överhuvudtaget, så surfade jag av ren slump på en Delegate. Trots att jag varken gillar hollow ground, är impad av stålet eller tror någon annan fattar grejen kommer jag plötsligt på mig själv letandes på nätet timmar efter en rimlig deal för denna nedlagda modell. Hittade dock en till slut, blir intressant att testa en assisterad för första gången.

Kan konstatera att form går före funktion hos crkt. Öppnings/säkringsfunktionen är helt och hållet värdelös. Det blir till att modda igen...
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg