Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Slängde precis iväg en beställning på en sådan här. Jag har sista tiden försökt hitta en flatslipad fällis utan ricasso/choil och med clip. Lite biffigare än min Centofante Memory. Kommer inte mycket närmre än så här.

Jag tycker det är kul att tenacious-serien får lite cred även i de "lite finare kretsarna". Speciellt gillar jag kombon bra pris (går att hitta extremt prisvärda exemplar om man är villig att leta och vänta lite) och bra faktiskt funktion. Kombon gör att man de facto använder kniven och dessutom känns det ok att mixtra med den trots minskat andrahandsvärde. Med lite pillande går det enkelt att få till en högkvalitativ, individanpassad arbetshäst. Bifogar bild på min där jag med enklast möjliga medel har 1) slipat bort större delen av fingerskyddet fram, 2) ökat + ändrat vinkel i handtaget för bladhålet, 3) sandpapprat ner texturen i handtaget till len men ändå grippy känsla, och 4) rundat av kanterna på handtaget runt om ganska rejält. Nu är kniven helt intuitiv och superskön, åtminstone i min hand.

Bilagor

• bild.jpg
    bild.jpg
    24.3 KB · Visningar: 662
Många bra modifikationer på den kniven. Dock hade jag nog behållit den något sträva ytan på G10. Jag kan tänka mig att greppet är ganska bra ändå. Men trots det ;).

Hur som helst. Kniven ser helt klart mycket mer användarvänlig ut i den här konstellationen.

~Paul~

Sprickor i celoloid.

Jag har just köpt en penkniv med sidor i vad jag tror är celoloid. Verkar vara lite sprickbildning i den här sidan. Kniven är nog helt oanvänd även om den härstammar från ca 1950. Eftersom Victorinox lilla skruvmejsel glider lätt på korksruven och jag gärna har den med så är kniven ett EDC alternativ för mig. (Jag klarar mig utmärkt med små vassa slipjointar till EDC) Finns det nån erfarenhet av skaftsidor i celeloid hos nån här???

Bosse

Jahopp..
Då har man lyckats slarva/tappat bort både sin spy grasshopper och dragonfly..:(

Behöver en ny liten räka till kniv. Är lite inne på spy ladybug, hur är egonomin på.den.tycker ni som har den?

Trevliga insatser på kniven! Man kanske skulle modda lite.

Det är kul att modda! Det här är kanske inte en modd, men passar in på temat "göra om för att få till en perfekt arbetskniv (snarare än finkniv) just för mig". Har länge sökt efter den perfekta fiskekniven i enlighet med mina personliga preferenser blad 15cm+, flexibelt rostfritt stål, hårdhet runt 58 hrc, trähandtag, oöm slida och inte minst ett pris som gör att man inte drar sig för att ta med den på fisketuren. Resultatet nedan. Tog bladet från Eka filekniv, skaftade på enklast möjliga vis med ett valnötshandtag och gjorde en slida i kydex av lite bitar i garaget . Jäkligt "rough" exekvering, är ingen konstnär som en hel del andra på detta forum, men för mig personligen existerar inte en bättre fiskekniv.

Bilagor

• bild.jpg
    bild.jpg
    15.4 KB · Visningar: 668
Hej Paul.
Du missförstod nog frågan. Jag undrade lite mer om nån hade erfarenhet av gammal celeloid. Blir det hårt och spricker när det åldras etc. Tycker att storleken ar lämplig för mig till vardags och kniven är rätt fin. Skulle jag bemöda mig att skafta om skulle det vara med masurbjörk. tillräckligt mycket skaft för att ge utrymme för vackert ådrad masur. Mycket jobb dock så det vete skjutton om det vore värt besväret då pennknivsvurmen troligen är övergående. Bredvid ligger min vanligaste EDC senaste året. en case cv swayback jack med chestnut bone. Den roterar nog vidare mot evigheten i mina fickor.

Bosse

Jahopp..
Då har man lyckats slarva/tappat bort både sin spy grasshopper och dragonfly..:(

Behöver en ny liten räka till kniv. Är lite inne på spy ladybug, hur är egonomin på.den.tycker ni som har den?

Personligen tycker jag Cricket sticker ut bland minispydisarna, gärna med serrated-bladet som passar till normaluppgiften (snören, öppna kartonger, etc). Ser inte ens ut som en kniv hopfälld.

Jahopp..

Du har mitt fulla medlidande. Vet precis hur det känns :(.

Ladybug är ju förstås en pyttekniv så någon kanon-ergonomi kan man inte begära. Den är dock fullt adekvat med tanke på storleken,.

~Paul~

Det är kul att modda! Det här är kanske inte en modd, men passar in på temat "göra om för att få till en perfekt arbetskniv (snarare än finkniv) just för mig". Har länge sökt efter den perfekta fiskekniven i enlighet med mina personliga preferenser blad 15cm+, flexibelt rostfritt stål, hårdhet runt 58 hrc, trähandtag, oöm slida och inte minst ett pris som gör att man inte drar sig för att ta med den på fisketuren. Resultatet nedan. Tog bladet från Eka filekniv, skaftade på enklast möjliga vis med ett valnötshandtag och gjorde en slida i kydex av lite bitar i garaget . Jäkligt "rough" exekvering, är ingen konstnär som en hel del andra på detta forum, men för mig personligen existerar inte en bättre fiskekniv.
Bra jobbat! Gillar den skarpt. Bladformen påminner om den som man hittar på fällknivens fiskeknivar. Det är en kniv man inte behöver vara rädd att använda ;).

~Paul~

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg