Stort knivintresse - välj din favoritkniv

OK. Sorry.

Jag har faktiskt också en sådan HiLo i min samling. Det är dock den minsta varianten på ca 7-8 cm.

Man skulle kanske testa den ;).

~Paul~

PS Ber om ursäkt för OT
 
Lite nytt

En fransman, Stéphane Espi, har byggt denna åt mig. 9 cm RWL-34, kolfiber och titanliners.
Mycket lätt för sin storlek. Skålslipat och rakbladsvasst.


//Per
 
Jäkla fina knivar Mikael. Gillar dem alla. :)

Här en kniv jag gjort av 1095 stål. Gjorde lite river stream gravyr på bladet också innan härdning. Gravyren är intre så djup som det ser ut så det är lätt att torka av eller rengöra. Gjorde en forced patina i gravyren också så att det skyddar lite mot rost. Bladet är ca 15 cm långt o hela ca 27 cm långt. 5mm tjockt stål. Skaftet har jag gjort av stabbat rötat björk, svart buffelhor, honduras rosewood, vulcan fiber, guard med lite gravyr också. Slidan gjorde jag av vegetabilgarvad läder med innerramar osv... Hoppas ni gillar:)

u4d.JPG

Kan bara stämma in i hyllningskören! Ett vackert arbete med mycket snygga linjer.
 
Det här är Gammelgäddan jag nämnde ovan och den tog på en Hi-Lo 26 gr av den självlysande typen, som inte görs längre.
Jag har haft bra fiske mitt på dagen med dessa självlysande vobblers.
På kvällen är de inte lika bra.


Mikael

Även jag har en sådan i samlingarna, men tror det är 18g varianten. Kommer ihåg att de marknadsfördes speciellt för nattfiske efter gös.
Tittar man djupt i fiskelådan finns även en ABU Cello och ABU Cello Dip - wobblers med mjuk kropp. Kuriosa idag;)
 
Jaha, då har man gett sig på knivsmide ;-)
Kompisen köpte sig en ässja och vi var självklart tvungna att försöka oss på att smida varsitt knivblad, och laminerat skulle det vara. Nu har dessvärre ingen av oss gjort detta förut så vi bara testar oss fram. Bladet består av vad han hade hemma, dvs fjäderstål till bilfjädrar och armeringsjärn :)
Vi (han) svetsade ihop dessa med fjäderstålet i mitten och började försöka banka ihop stålen. Trodde nog att dom skulle gå isär ganska fort men det gjorde dom inte. Min fråga till Er som har lite bättre koll än oss, kan man göra så eller är det dödfött. Hur som helst så var det fantastiskt roligt och vi höll på tills kolet tog slut.

Så här ser resultatet ut så här långt.

8e6e8ypa.jpg


Fredrik

Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

Liknande trådar