Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Dom siffrorna säger mig inte mer än att det verkar vara lite lite av det mesta. Vad anser du
om stålet? Att laminera ett stål tilltalar mig. Men är det en lyckad kombination?

Kjell
Fast av siffror kan man utläsa ganska mycket när det gäller ett ståls kapacitet. Självklart hänger mycket på värmebehandlingen men den antar jag att man har kläm på i Helle-fabriken.

Ärligt talat så är det aktuella stålet inget direkt märkvärdigt. Det innehåller 0,7% kol vilket får anses vara medelmåttigt. Den ringa mängd legeringsämnen ger bara marginella effekter. Sedan hänger det förstås på kornets storlek och fördelning i matrisen. Jag har tyvärr inte lyckats komma över någon bild som belyser denna fråga.

Laminat ger en övergripande starkare konstruktion i bladet som helhet. M a o så tål bladet större påfrestningar i form av vridningar, bändningar och slag. Man talar om högre grad av motstånd mot plastisk deformation.

~Paul~
 
Fast av siffror kan man utläsa ganska mycket när det gäller ett ståls kapacitet. Självklart hänger mycket på värmebehandlingen men den antar jag att man har kläm på i Helle-fabriken.

Ärligt talat så är det aktuella stålet inget direkt märkvärdigt. Det innehåller 0,7% kol vilket får anses vara medelmåttigt. Den ringa mängd legeringsämnen ger bara marginella effekter. Sedan hänger det förstås på kornets storlek och fördelning i matrisen. Jag har tyvärr inte lyckats komma över någon bild som belyser denna fråga.

Laminat ger en övergripande starkare konstruktion i bladet som helhet. M a o så tål bladet större påfrestningar i form av vridningar, bändningar och slag. Man talar om högre grad av motstånd mot plastisk deformation.

~Paul~
Lite som man kunde ana. Tyvärr.
Nåja, jag fick reda på idag att elmax-stål, vanligtvis har en avkolat ytskickt på ca 0.4mm. Så är man bara lite försiktig och inte slipar så hårt så har man alltså ett mjukare ytskickt som kan ge lite laminat effekt. I varje fall bör det minska risken för sprickbildning i ytan. Alltid nåt.
Kjell
 
Gnosjö kniv

Kom över denna kniv på en antik mässa här i Vasa idag. Kniven tillverkades i Gnosjö knivfabrik. Skulle vilja veta vilket stål dom använde,bladet är rostfritt och ramen är förnicklad aluminium,den torde ha tillverkats fram till 1971.
 

Bilagor

  • balisong 001.jpg
    balisong 001.jpg
    59.9 KB · Visningar: 1,524
  • balisong 002.jpg
    balisong 002.jpg
    63.4 KB · Visningar: 1,350
  • balisong 003.jpg
    balisong 003.jpg
    49 KB · Visningar: 1,134
  • balisong 004.jpg
    balisong 004.jpg
    61.7 KB · Visningar: 1,099
Fin! Hur härdade du den?
Använder du den och i så fall till vad?

Fredrik

Glödgade upp stålet och kylning i olja, där efter anlöpning mot ett varmt järn tills bladet fått en gul yta, kylning genom att droppa vatten på bladet.

Har använt den lite till att karva och som fiskekniv. En jägare vill ha en sådan till att flå med men jag har inte tillgång till en smedja just nu.
 
Favvisen med på paddeltur.

Mitt senaste inköp fick följa med på senaste kajakturen. Benchmade Torrent BM890. Vi trivs ihop :)
 

Bilagor

  • bm890.jpg
    bm890.jpg
    251.1 KB · Visningar: 967
Kom över denna kniv på en antik mässa här i Vasa idag. Kniven tillverkades i Gnosjö knivfabrik. Skulle vilja veta vilket stål dom använde,bladet är rostfritt och ramen är förnicklad aluminium,den torde ha tillverkats fram till 1971.

Den här modellen började tillverkas i början av 1950-talet. Den fanns i tre utföranden, varvid skillnaden låg i färgen på skollorna (tillverkade i Celluloid). Färgerna var svart, vitt, brunt och pärlemo på aluminiumchassi. Bladet i Sandvik 12C27 rostfritt stål var 130 mm långt och högglanspolerat.

En bättre pjäs kostar en del pengar idag. Jag har sett ganska slitna exemplar gå för ca 200-400 kronor. Ett bättre exemplar kan fara iväg till över 1K kronor. Detta är en av de få modeller som undertecknad saknar i sin samling, mycket pga svårigheter att få tag i ett ur kvalitétssynpunkt perfekt exemplar.

~Paul~
 
Tackar. Jo den känns himla trevlig. Sökandet har börjat efter en Benchmade med assisterad Axis-lock. Förslag?
Jag gillar ju inte stora ricassoer så det begränsar utbudet en aning.

http://www.knifecenter.com/item/BM5...90-Satin-Plain-Blade-G10-and-Aluminum-Handles

http://www2.knifecenter.com/item/BM...-assisted-291-satin-plain-blade-valox-handles

http://www2.knifecenter.com/item/BM1000001/Benchmade-1000001-Volli-AXIS-Assist-Satin-Plain-Blade

http://www2.knifecenter.com/item/BM...6-inch-Satin-Finish-Plain-Edge-Assisted-Blade

http://www2.knifecenter.com/item/BM...is-assisted-s30v-blade-black-aluminum-handles

Rent generellt så anser jag dessutom att ett tunt blad är att föredra framför att tjockt och otympligt. Därför är Benchmade 470-1 Emissary mitt val i denna kategori. Gillar dessutom det smäckra bladet ;).

~Paul~
 
Den här modellen började tillverkas i början av 1950-talet. Den fanns i tre utföranden, varvid skillnaden låg i färgen på skollorna (tillverkade i Celluloid). Färgerna var svart, vitt, brunt och pärlemo på aluminiumchassi. Bladet i Sandvik 12C27 rostfritt stål var 130 mm långt och högglanspolerat.

En bättre pjäs kostar en del pengar idag. Jag har sett ganska slitna exemplar gå för ca 200-400 kronor. Ett bättre exemplar kan fara iväg till över 1K kronor. Detta är en av de få modeller som undertecknad saknar i sin samling, mycket pga svårigheter att få tag i ett ur kvalitétssynpunkt perfekt exemplar.

~Paul~
Tack för infon !
 

Wow. Det här blir svårt. För plånboken. Tack för tips. Jag har alltid tyckt att Benchmade får till en snygg design med som jag ser det rena och fina linjer.
 

Liknande trådar