Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jesper Voxnaes Mega Mini neck knife. RWL-34...................................
Mycket fina! Fransmannen är exemplarisk.

Som av en händelse så har jag också förvärvat två fransmän, båda från Le Thiers-området (förstås). Den första är tillverkad av själva Thiers-fabriken på beställning av firman Pradel-Brossard. Den andra modellen (Albarete) är designad av G. David och också tillverkad i Thiers.

Pradel-Brossard-kniven är utrustad med en speciell typ av rygglås som togs fram av fransmannen Viallon. När man anbringar press på knappen så fälls bladet ner genom gravitation. Det gäller således att hålla fingrarna borta ;).

G. Davidkniven har grepp i högglanspolerat buffelhorn och mammutben. Den har ett vanligt glidlås. Båda knivarna har blad i Sandvik 12C27. Båda är fullt flatslipade. Bladen är avsmalnande från rot till topp. Spetsen är ganska delikat på båda. Inga "röjarknivar " m a o.

Helt spontant så tycker jag att fransmännen är avsevärt duktigare än amrisarna på att designa bladformer.
 

Bilagor

  • Min Pradel-Brossard av Le Thiers.jpg
    Min Pradel-Brossard av Le Thiers.jpg
    17.9 KB · Visningar: 922
  • Min Albarete Le Thiers av G. David, 2.jpg
    Min Albarete Le Thiers av G. David, 2.jpg
    21.4 KB · Visningar: 793
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 764
Mycket fina! Fransmannen är exemplarisk.

Helt spontant så tycker jag att fransmännen är avsevärt duktigare än amrisarna på att designa bladformer.
Tack, jag gillar dom allihopa.
Kan hålla med om fransmännens blad, jag har fått upp ögonen för dom på senare tiden.
Thierry Savidan, Fred Perrin och Sacha Thiel är bara några exempel.

//Per
 
Jaha, då har man gett sig på knivsmide ;-)
Kompisen köpte sig en ässja och vi var självklart tvungna att försöka oss på att smida varsitt knivblad, och laminerat skulle det vara. Nu har dessvärre ingen av oss gjort detta förut så vi bara testar oss fram. Bladet består av vad han hade hemma, dvs fjäderstål till bilfjädrar och armeringsjärn :)
Vi (han) svetsade ihop dessa med fjäderstålet i mitten och började försöka banka ihop stålen. Trodde nog att dom skulle gå isär ganska fort men det gjorde dom inte. Min fråga till Er som har lite bättre koll än oss, kan man göra så eller är det dödfött. Hur som helst så var det fantastiskt roligt och vi höll på tills kolet tog slut.

Så här ser resultatet ut så här långt.

8e6e8ypa.jpg


Fredrik

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Stål brukar väl inte svetsas på utan vällas in i en skåra i eggpartiet. Läs gärna Smid själv, där metoder och hjälpmedel finns väl beskrivna, ICA gav ut och T Johansson skrev. Boken kan ni få tag på via biblioteket.

go tur
 
Tack, jag gillar dom allihopa.
Kan hålla med om fransmännens blad, jag har fått upp ögonen för dom på senare tiden.
Thierry Savidan, Fred Perrin och Sacha Thiel är bara några exempel.

//Per
Ja, precis. Dessa tre är också mina favoriter. Det har visats en del av deras alster på BF på senare tid. Synd att man inte satsar på bättre stål i många i övrigt utmärkta franska knivar. Och när man väl gör det så kostar de skjortan, tyvärr.

~Paul~
 
Även jag har en sådan i samlingarna, men tror det är 18g varianten. Kommer ihåg att de marknadsfördes speciellt för nattfiske efter gös.
Tittar man djupt i fiskelådan finns även en ABU Cello och ABU Cello Dip - wobblers med mjuk kropp. Kuriosa idag;)
Också Cello ingår i min samling. Den jag har är ca 5-6 cm lång med blå rygg och silvervit buk. Jag har tagit bort de sönderrostade krokarna (de rostade trots att woblern är ofiskad).

Däremot saknar jag Cello Dipp. Det är väl den som är utrustad med en sked för större djupgående?

~Paul~
 
Sandvik 12C27 och ett speciellt för Helle framtaget laminat med följande kemisk komposition:

C-0.7%, Si-0.70%, S-0.002%, Mn-0.44%, Ni-0.28%, Cr-14%, Mo-0.52%

Den yttre kappan är i 18/8 diskbänksstål ;).

~Paul~

Tack för infon, hade tänkt köpa mig en Helle Temagami . Men efter ha kollat runt på nätet, så blir det inget köp. Får fortsätta köra med min EKA W11 och min Sissipuukko:).

Fina Franska fällisar du har där Paul.
 
Sandvik 12C27 och ett speciellt för Helle framtaget laminat med följande kemisk komposition:

C-0.7%, Si-0.70%, S-0.002%, Mn-0.44%, Ni-0.28%, Cr-14%, Mo-0.52%

Den yttre kappan är i 18/8 diskbänksstål ;).

~Paul~

Dom siffrorna säger mig inte mer än att det verkar vara lite lite av det mesta. Vad anser du
om stålet? Att laminera ett stål tilltalar mig. Men är det en lyckad kombination?

Kjell
 
Jaha, då har man gett sig på knivsmide ;-)
Kompisen köpte sig en ässja och vi var självklart tvungna att försöka oss på att smida varsitt knivblad, och laminerat skulle det vara. Nu har dessvärre ingen av oss gjort detta förut så vi bara testar oss fram. Bladet består av vad han hade hemma, dvs fjäderstål till bilfjädrar och armeringsjärn :)
Vi (han) svetsade ihop dessa med fjäderstålet i mitten och började försöka banka ihop stålen. Trodde nog att dom skulle gå isär ganska fort men det gjorde dom inte. Min fråga till Er som har lite bättre koll än oss, kan man göra så eller är det dödfött. Hur som helst så var det fantastiskt roligt och vi höll på tills kolet tog slut.

Så här ser resultatet ut så här långt.

8e6e8ypa.jpg


Fredrik

Sent from my iPad using Tapatalk HD


Knivsmide är roligt att hålla på med! Gjorde denna i våras av en bilfjäder: http://ca-wolf.deviantart.com/art/My-very-first-knife-370273920
 

Liknande trådar