Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jäkla fina knivar Mikael. Gillar dem alla. :)

Här en kniv jag gjort av 1095 stål. Gjorde lite river stream gravyr på bladet också innan härdning. Gravyren är intre så djup som det ser ut så det är lätt att torka av eller rengöra. Gjorde en forced patina i gravyren också så att det skyddar lite mot rost. Bladet är ca 15 cm långt o hela ca 27 cm långt. 5mm tjockt stål. Skaftet har jag gjort av stabbat rötat björk, svart buffelhor, honduras rosewood, vulcan fiber, guard med lite gravyr också. Slidan gjorde jag av vegetabilgarvad läder med innerramar osv... Hoppas ni gillar:)

hggu.jpg

7xok.jpg

u4d.JPG

Vilken kniv? Och vilka talanger det huserar i den här tråden! Vad är guarden gjord av?
 
Lilla kniven till höger? vad är det för märke och modell??

MVH
tobias

Jo, det är som MAW mycket riktigt såg, en Bark River PSK i Sandvik 12c27 stål.
Den hör till den svarta lådan med "survival" prylar.
Jag vann den i en "Giveaway" som Bark River höll för några år sedan.

Lådan är bara 20 x 10 cm, så den får oftast följa med i fiskeväskan.


Mikael
 
2. Ahh. Fin natur. Blev det någon fisk? Var nyligen i Blekinge men tyvärr så åkte jag på en rejäl förkylning så det blev bara tre korta sessioner. Fick en liten gäddusling allt som allt. På Atom Silver 25 g - som vanligt. Testade också mete med död sill men kammade noll.

~Paul~

Just den turen kammade jag noll, men jag har fått fina Regnbågar ibland uppåt 3 kg.

Gädda är annars en favorit och jag hade turen att få en riktig gammelgädda i slutet av förra seklet.
Utanför Ingarö i Stockholms skärgård var det.
Betet var en 26gr Hi-Lo vobbler.
Numera får jag sällan gäddor över 5kg, men det är mkt spännande ändå!

Här en Regnbåge när min Journeyman användes.

Mikael
 

Bilagor

  • TK2 069.jpg
    TK2 069.jpg
    172.1 KB · Visningar: 620
Just den turen kammade jag noll, men jag har fått fina Regnbågar ibland uppåt 3 kg.

Gädda är annars en favorit och jag hade turen att få en riktig gammelgädda i slutet av förra seklet.
Utanför Ingarö i Stockholms skärgård var det.
Betet var en 26gr Hi-Lo vobbler.
Numera får jag sällan gäddor över 5kg, men det är mkt spännande ändå!

Mikael
Kanonbild!

Alltså, stora gäddor börjar bli sällsynta. Min största är från Karlskronas skärgård. Den vägde 9,2. Det är från första halvan av 70-talet!

De största tappar man förstås pga slarv, t ex avsaknad av krok eller håv. Tappade på det viset en gädda på garanterat över 15 kg. Fick inget grepp om nacken eftersom den var som en stock. Hal och snäv klippa gjorde inte saken lättare. Ångrar mig än idag :(. Till saken hör att jag aldrig fiskar/har fiskat från båt av varierande orsaker. De gäddor jag tagit är till 100% fiskade från land.

En båge på över 3 kg är en mycket fin fisk. Mitt rekord är på ca 3.3 kg i Göta Älv. För 24 år sedan (herregud vad tiden går) rymde ca 120 ton båge ur ett antal saboterade odlingar. Det var rena eldorado.

Det året fick jag upp 241 stycken. De flesta vägde runt 2 kg och tog oftast på flötmete och krok agnad med en skalad och kokt räka. Platsen var antingen Lindholmen eller Fiskhamnen, ibland också Röde Sten och Nya Varvet. Kompisen (total amatör) som fick låna mitt spö fick efter anvisningar gällande riktning och fart på flugan en fisk på 5.3. Han snackar om den och retar mig än idag ;).

För att återanknyta till knivar. Alla dessa bågar grovrensades och fileades med hjälp av min gamla trotjänare - Marttiini Filékniv med björkskaft.

~Paul~
 
De största tappar man förstås pga slarv, t ex avsaknad av krok eller håv. Tappade på det viset en gädda på garanterat över 15 kg.



Det året fick jag upp 241 stycken. De flesta vägde runt 2 kg och tog oftast på flötmete och krok agnad med en skalad och kokt räka.

För att återanknyta till knivar. Alla dessa bågar grovrensades och fileades med hjälp av min gamla trotjänare - Marttiini Filékniv med björkskaft.

~Paul~
Jag måste väl åtminstone pröva min Martiini.
Den ligger oanvänd eftersom min F2.a har blivit en favorit numera.

241 bågar !
Så många har jag inte ens fått på 10 år!
Räka är ett säkert kort på Regnbåge.

En Gädda över 15 är en drömfisk!
Jag lyckades få upp min.


Mikael
 

Bilagor

  • 1232216358-File0022.jpg
    1232216358-File0022.jpg
    62.7 KB · Visningar: 634
Jag måste väl åtminstone pröva min Martiini.
Den ligger oanvänd eftersom min F2.a har blivit en favorit numera.

241 bågar !
Så många har jag inte ens fått på 10 år!
Räka är ett säkert kort på Regnbåge.

En Gädda över 15 är en drömfisk!
Jag lyckades få upp min.


Mikael
O jäklar!! Jag hade gladeligen bytt mina regnbågar mot din gädda. Vilken fisk! Vad tog den på?

~Paul~
 
O jäklar!! Jag hade gladeligen bytt mina regnbågar mot din gädda. Vilken fisk! Vad tog den på?

~Paul~

Det här är Gammelgäddan jag nämnde ovan och den tog på en Hi-Lo 26 gr av den självlysande typen, som inte görs längre.
Jag har haft bra fiske mitt på dagen med dessa självlysande vobblers.
På kvällen är de inte lika bra.


Mikael
 

Liknande trådar