Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Här en Bark River slidkniv, på samma tema som din Puma.
Horn, aluminium och A2 toolsteel.
Lite Randall stuk, men i miniatyr.
Bladet är bara 96 mm långt.

Designen är Mike Stewart's, men Reid Hyken (Sharpshooter) hade en del tankar runt denna.
Han är ju en USMC veteran och det syns på stilen, en EDC för militärer som inte har plats för en Randall # 1-7! :)

Jag använder inte denna, utan en annan Journeyman i horn med rosenkransen kvar.

Mikael

Bilagor

• IMGP5415.JPG
    IMGP5415.JPG
    123.5 KB · Visningar: 892
  • knives 002.jpg
    knives 002.jpg
    165.3 KB · Visningar: 815
Fin BR Mikael!

Jaha OK. I så fall ser Seved-kniven inte speciellt sliten ut!

Glasfiber ja. Fy fasen.

Var är fiskebilden tagen någonstans?

~Paul~

Fin BR Mikael!

Jaha OK. I så fall ser Seved-kniven inte speciellt sliten ut!

Glasfiber ja. Fy fasen.

Var är fiskebilden tagen någonstans?

~Paul~

Nej, den är ju bara använd i 4 veckor än så länge!
Jag striglar med Autosol och då blir det ganska blankt.
Man ser i blänket i bladets kurvor, var nå'nstans den kan tunnas ut lite till.

Om man laminerar glasfiber med epoxy och skär rent innan det är hårt, får man en bra indikation på skärpevaraktighet!

Ostkusten

Mikael

Lägger in detta mest för att hålla liv i denna supertråd. Undrar helt enkelt vad ni som ev. har en likadan (såväl som ni övriga) anser om denna Wegner "jaktspydie" jag kom över lite av en slump för en tid sedan. Den verkar rätt ovanlig? Jag är själv väldigt ambivalent. Plussidan - ganska "sleek" formmässigt, nätt för sin storlek. Nersida - lite "skumt" grepp som inte riktigt passar ergonomiskt. Stålet är som det är, ats-34, somju var hett typ 15 år sedan då denna kniv begav sig.
Jaktmässigheten lämnar jag åt sidan, skulle aldrig ha en fällis som huvudkniv vid jakt.

Fin kniv det där. Hade länge en som jag använde hårt som allroundkniv. Bytte bort den och skaffade en ny som jag ofta bär. Bladetech gjorde en uppdaterad version, som jag har i samlingen. I mitt tycke är den inte lika bra som det enkla originalet med en stålliner. Har också haft Phil Boguszewskis customversion, men inte ens den var lika bra som Spydercon :)

Men visst är det en udda kniv. Antingen gillar man den eller så funkar den inte alls.

Märke/modell?

Här en Bark River slidkniv, på samma tema som din Puma.
Horn, aluminium och A2 toolsteel.
Lite Randall stuk, men i miniatyr.
Bladet är bara 96 mm långt.

Designen är Mike Stewart's, men Reid Hyken (Sharpshooter) hade en del tankar runt denna.
Han är ju en USMC veteran och det syns på stilen, en EDC för militärer som inte har plats för en Randall # 1-7! :)

Jag använder inte denna, utan en annan Journeyman i horn med rosenkransen kvar.

Mikael

Lilla kniven till höger? vad är det för märke och modell??

MVH
tobias

1. Om man laminerar glasfiber med epoxy och skär rent innan det är hårt, får man en bra indikation på skärpevaraktighet!

2. Ostkusten
1. Ja, det kan jag tänka mig :).

2. Ahh. Fin natur. Blev det någon fisk? Var nyligen i Blekinge men tyvärr så åkte jag på en rejäl förkylning så det blev bara tre korta sessioner. Fick en liten gäddusling allt som allt. På Atom Silver 25 g - som vanligt. Testade också mete med död sill men kammade noll.

~Paul~

re

Jäkla fina knivar Mikael. Gillar dem alla. :)

Här en kniv jag gjort av 1095 stål. Gjorde lite river stream gravyr på bladet också innan härdning. Gravyren är intre så djup som det ser ut så det är lätt att torka av eller rengöra. Gjorde en forced patina i gravyren också så att det skyddar lite mot rost. Bladet är ca 15 cm långt o hela ca 27 cm långt. 5mm tjockt stål. Skaftet har jag gjort av stabbat rötat björk, svart buffelhor, honduras rosewood, vulcan fiber, guard med lite gravyr också. Slidan gjorde jag av vegetabilgarvad läder med innerramar osv... Hoppas ni gillar:)

hggu.jpg

7xok.jpg

u4d.JPG

Fin kniv det där. Hade länge en som jag använde hårt som allroundkniv. Bytte bort den och skaffade en ny som jag ofta bär. Bladetech gjorde en uppdaterad version, som jag har i samlingen. I mitt tycke är den inte lika bra som det enkla originalet med en stålliner. Har också haft Phil Boguszewskis customversion, men inte ens den var lika bra som Spydercon :)

Men visst är det en udda kniv. Antingen gillar man den eller så funkar den inte alls.

Ok! Intressant att det verkar varit en favorit hos dem som haft en Wegner. Har kommit fram till att den inte passar mig alls, hur jag än håller så hamnar något finger "fel". Ligger nu på blocket... ;-)

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg