Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Det har jag faktiskt svårt att svara på. Generellt anser jag att handverktyg behöver hållas i handen för att bedöma om det passar brukaren. Det finns ingen kniv som passar alla lika bra. En biverkning av internet-shoppandet och pappersbedömning skulle kunna vara att vi glömmer hur olika vi är. På pappret är Dragonfly 2 en närmast perfekt kniv. Den är oerhört omtyckt och populär men i verkligheten "klickade" det inte.

Jag hade en flatslipad Endura 4 för några år sen och det var exakt samma visa där. "Vill ha"-faktorn var övermäktig när jag läste om knivarna men i handen verkar det som om Spyderco helt enkelt inte är för mig och jag sålde Enduran. Jag förstår om man älskar Dragonfly 2. Den väger ingenting, är svinvass och har innovativa funktioner och bra ergonomi.

Tänker lite på att beställa denna Spyderco Centofante 3,verkar vara en riktigt bra edc med vg10 stål för en hyfsad peng. Finns här någon som har erfarenhet av denna månne ?

Bilagor

• Centofante 3.jpg
    Centofante 3.jpg
    4.4 KB · Visningar: 1,144
Har personligen bara gott att säga om denna osedvanligt "to the point" spydie. Inget tjafs, inga konstiga fingerabrovinker, inga jättechoils. Dock, uppenbarligen, heller ingen planslipning men för en EDC behöver ju det inte vara ett krux om det är mest snören o annat som ska övervinnas.

Snyggt som attan nyxo :D vad är det för skaft på dom på kanterna.

Seved

jute micarta & gul vulcan - grön linne micarta & svart vulcan.

jute micartan var lätt jobbad men inte lätt att få helt slät ( "fnasar" sig i fibrerna). men tycker det blev snyggt!

den gröna är likadan som den jag har använt under ett års tid, handtaget mörknar... efter hårt användandes skall tilläggas;)

nu finns 5 st "Cleaner" ute runt om i Sverige ( majoriteten jagar & kör e-sök på Gris), för lite utvärdering.

Bilagor

• bi 1.JPG
    bi 1.JPG
    120.6 KB · Visningar: 1,088
  • bi 3.JPG
    bi 3.JPG
    158.1 KB · Visningar: 1,091
  • bi4.JPG
    bi4.JPG
    149.8 KB · Visningar: 1,086
Har personligen bara gott att säga om denna osedvanligt "to the point" spydie. Inget tjafs, inga konstiga fingerabrovinker, inga jättechoils. Dock, uppenbarligen, heller ingen planslipning men för en EDC behöver ju det inte vara ett krux om det är mest snören o annat som ska övervinnas.

Japp. Precis så är det slipningen som fått mig att avstå. Annars ser det bra ut.

jute micarta & gul vulcan - grön linne micarta & svart vulcan.

jute micartan var lätt jobbad men inte lätt att få helt slät ( "fnasar" sig i fibrerna). men tycker det blev snyggt!

den gröna är likadan som den jag har använt under ett års tid, handtaget mörknar... efter hårt användandes skall tilläggas;)

nu finns 5 st "Cleaner" ute runt om i Sverige ( majoriteten jagar & kör e-sök på Gris), för lite utvärdering.

Aha Jutemicarta, ja det är lite som canvasmicarta va., det är ju ganska stora fibrer i. Man får slipa dom ganska fint, så slipper man att det blir luddigt.
Jaja grön linne ja. Har tagit hem lite som jag ska prova. Det blev asbra på Cleanern.
Ja det mörknar lite, man kan ju ha på lite olja, som skyddar lite. Men jag tycker just linnemicartan blir snyggare utan olja.
Ah perfekt, precis som det ska vara dom ska användas :D

Seved

Nu släpper SMB ännu en kniv. http://www.mobforradet.nu/fynd/paracordkniv/

1: Den ser ut som en kopia av en Strider eller något Cold Steel bankat ihop.
2: Den är i 440B, samma som diskbänken.
3: Ricasson är enorm.
4: Bladet... neeeeh.
5: Varför får jag dåliga Hobbex-vibbar av den?
6. Hela reklamtexten skriker Hobbex.

Om de nu skulle sålt en "fallskärmskniv" så vet jag vara en som är det på riktigt, LL80.

Nu släpper SMB ännu en kniv. http://www.mobforradet.nu/fynd/paracordkniv/

1: Den ser ut som en kopia av en Strider eller något Cold Steel bankat ihop.
2: Den är i 440B, samma som diskbänken.
3: Ricasson är enorm.
4: Bladet... neeeeh.
5: Varför får jag dåliga Hobbex-vibbar av den?
6. Hela reklamtexten skriker Hobbex.

Om de nu skulle sålt en "fallskärmskniv" så vet jag vara en som är det på riktigt, LL80.

Kniven är dessutom gjuten. Undrar om det är en översättningsmiss?

Det är väl så att någon som bestämmer har dåliga rådgivare, att hitta en god modell kan inte vara speciellt svårt, men uppenbart har någon på SMB förläst sig på Hobbexkatalogen.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg