Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Har haft en sådan här Wegner i ett flertal år. Mycket bra finish och mekanism. Som jaktfällkniv kompetent. Var nog min favorit-Spyderco. Men den såldes för jag var sugen på nytt. Saknar kniven, klart.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    58 KB · Visningar: 655
Tjusig!! Håller med om att finish och "känsla" är topp. "Ostörd" egg som på din vill man förstås ha. Delvis sågtandat var inget jag föredrog, direkt. Men du hade inga problem med greppet, jag förstår mig inte på hur de tänkt, det ska ju ändå vara en utpräglad jaktkniv och lik förbaskat hamnar alltid mittutbuktningen mitt på ett finger oavsett grepp. Kanske jag som har konstiga händer...

Nästan så man skäms att lägga upp bilder på sin trogna följeslagare, men here goes....

Ser inte mycket ut för världen men efter säker 10 år i fickan dagligen så blir den svår att ersätta....

Sent from da Phone!

Bilagor

• uploadfromtaptalk1378493506072.jpg
    uploadfromtaptalk1378493506072.jpg
    91.8 KB · Visningar: 653
  • uploadfromtaptalk1378493533457.jpg
    uploadfromtaptalk1378493533457.jpg
    84.5 KB · Visningar: 651
@ Farmer Joe - 10 år, vilken kompis! Har själv haft problem med den enorma choilen/ricasson och den låga sliplinjen. Har du fortsatt köra med denna för att du började med den och den helt enkelt funkar, eller väljer du den varje dag framför flera andra alternativ. Och isåfall, varför?

Ska vara ärlig och säga att jag inte drunknar i fällisar för tillfället, men jag har haft min beskärda del och i takt med att dom slutar användas har dessa försvunnit iväg till nära och kära....

Så det korta svaret blir nog, för att den funkar :rolleyes:

I mina nätta händer ligger den perfekt, och så har vi ju upplevt så mycket tillsammans, både glada och mindre glada minnen.

Men som sagt, valt den bland flera alternativ att den funkar för mig.

Fast det börjar nog bli dags att se sig om efter en efterträdare, bladspärren är lite kinkg samt att den börjat glappar lite väl mycket vid bladfästet...

Sent from da Phone!

Är väldigt fäst vid Spydercos knivar så givetvis har jag kollat in den som ett alternativ:)
Manix 2, Dragonfly samt av någon konstig anledning Paramilitary 2 ligger även högt upp på listan...

Sent from da Phone!

Du gillar uppenbarligen stora choils rent formmässigt, bra för dig då det ger ett stort utbud ;-)
Dock svårt att se fördelen rent användarmässigt. Nersidan med tenacious är ju det (på pappret) lite trista stålvalet, men jag måste nästan lite motvilligt erkänna att jag imponeras av det, speciellt sett ur ett pris/kvalitetsperspektiv. Är ingen "metallurg" på någe vis, men tycker efter en del användande att eggen håller helt ok och är väldigt lättbrynad vid behov. Framförallt sitter handtaget resp. bladet där de ska.

tre stick knivar som skall iväg till e-söks jägare!

micarta handtag med vulcan fiber, rostfria tubes.

ska "bara" sy sliror till dom sen åker dom iväg.

Bilagor

• b1.JPG
    b1.JPG
    147.5 KB · Visningar: 588

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg