Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Gott, välkommen! Du kan väl speca lite mer på vilka modeller det är? Hobbex har nog många av oss en lite nostalgisk relation till. Minns hur knivsidorna där fick det att kittla i magen i unga år

Lägger upp en bild på en custom jag var och hämtade igår. 75mm långt och 3.5 mm tjockt planslipat blad av AEB-L på 61 HRC. Skaft av stabiliserad Redwoodvril. Har själv ritat den med viss inspiration från en av favoritproduktionsknivarna här hemma. 3 drag som jag tycker gör den funkis: slipfas, rakt/slätt grepp utan fingerurtag och potentiellt obekväma konstigheter, försumbart avstånd grepp-egg. Tänkt användning: Allround.

Vacker kniv MAW! Får man fråga vem det är som har gjort den?

Var hittar jag Mora Classic Original 2/0?

Jag ska försöka hitta 3 ex av denna kniv för en fransmans räkning. Har suttit flera timmar och sökt och ringt åtskilliga samtal. Vet att den utgått ur sortimentet och att en liknande finns i kolstål men Mr Olivier vill ha den i laminatstål. Vet någon om den fantastiska firma som har dessa knivar och kan rädda mig ur situationen? Hör av dig snarast. Hittat på amerikansk och canadensisk sida men problem med frakt och antal. Catharina

Tack nAnders och Oreb!

Det är Dan Anderson (DA Knives and Blades) som gjort den. Är riktigt imponerad av hans känsla för detalj och symmetri, plus att han är riktigt trevlig att ha och göra med. Kul att vi har en så duktig knivsmed här i Lundabygden.

Oreb, du har öga för detta ;)

Så blev den helt klar min version av Wirkkala kniven. Bladet är rst Polar Whittler och 80 mm långt,hela kniven är 200 mm. Skaftet i desert ironwood,mässing med röda mellanlägg.Som vanligt är ju min fotokonst inte vad den borde vara.:(

Bilagor

• 2 nya 019.jpg
    2 nya 019.jpg
    83.8 KB · Visningar: 674
  • 2 nya 022.jpg
    2 nya 022.jpg
    77.1 KB · Visningar: 669
  • 2 nya 023.jpg
    2 nya 023.jpg
    89.2 KB · Visningar: 677
  • 2 nya 025.jpg
    2 nya 025.jpg
    81.3 KB · Visningar: 690
Kontakta Mora

Jag ska försöka hitta 3 ex av denna kniv för en fransmans räkning. Har suttit flera timmar och sökt och ringt åtskilliga samtal. Vet att den utgått ur sortimentet och att en liknande finns i kolstål men Mr Olivier vill ha den i laminatstål. Vet någon om den fantastiska firma som har dessa knivar och kan rädda mig ur situationen? Hör av dig snarast. Hittat på amerikansk och canadensisk sida men problem med frakt och antal. Catharina

Ta kontakt med Mora of Sweden, dom kan säkert hjälpa dig på något sätt...

Länk: http://moraofsweden.se/kontakt

Mvh troswe

Lägger in detta mest för att hålla liv i denna supertråd. Undrar helt enkelt vad ni som ev. har en likadan (såväl som ni övriga) anser om denna Wegner "jaktspydie" jag kom över lite av en slump för en tid sedan. Den verkar rätt ovanlig? Jag är själv väldigt ambivalent. Plussidan - ganska "sleek" formmässigt, nätt för sin storlek. Nersida - lite "skumt" grepp som inte riktigt passar ergonomiskt. Stålet är som det är, ats-34, somju var hett typ 15 år sedan då denna kniv begav sig.
Jaktmässigheten lämnar jag åt sidan, skulle aldrig ha en fällis som huvudkniv vid jakt.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    44.2 KB · Visningar: 579
Lägger in detta mest för att hålla liv i denna supertråd. Undrar helt enkelt vad ni som ev. har en likadan (såväl som ni övriga) anser om denna Wegner "jaktspydie" jag kom över lite av en slump för en tid sedan. Den verkar rätt ovanlig? Jag är själv väldigt ambivalent. Plussidan - ganska "sleek" formmässigt, nätt för sin storlek. Nersida - lite "skumt" grepp som inte riktigt passar ergonomiskt. Stålet är som det är, ats-34, somju var hett typ 15 år sedan då denna kniv begav sig.
Jaktmässigheten lämnar jag åt sidan, skulle aldrig ha en fällis som huvudkniv vid jakt.

Hittade du den på Blocket?

Såg en sådan på annons där för ett tag sedan, var lite sugen men stod över.

Jag har nog aldrig hållit någon sådan i handen men jag gissar att jag skulle hålla med dig om ditt +/- omdömme.

Ja, exakt! :) Skulle åt F1:an åt sonen och så slank spydien med av bara farten. Lite kul med en äldre variant, finishen är ju inte sämre om man säger så.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg