Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Stort knivintresse - välj din favoritkniv
- Trådstartare dePaul
- Start datum
En kniv med ett obrukbart blad är ett sänke!
Tjusig visad lappkniv, tack. Brukbart nordiskt blad oxså.
Jag är fantastiskt nöjd med den. Hade tänkt ta lite bättre bilder och skriva några rader om den vid tillfälle men nu blev det en spontanupplagd mobilbild istället.
Har varit på jakt efter en brukssamekniv länge men trots årliga besök med knivletande i Kiruna har jag tills nu inte hittat någon som passat.
Efter några års sparande av julklapps- och födelsedagspengar så var budgeten inte längre något problem så jag tog kontakt med Helge Sunna och beställde en kniv direkt av honom.
Kniven ligger väldigt bra i min hand vilket har stärkt min uppfattning att knivskaft inte behöver någon speciell ergonomisk utformning, en rak och lagom fyllig form passar i alla fall min hand perfekt.
Möjligen är slipningen något för skålad (RB-blad) men har inga planer på att slipa om den utan den får plana till sig med tiden.
Spydercon ser för tokig ut, synd då jag annars tycker om knivens raka och enkla form.
Terzuola gör ju även en customvariant med samma slipning men jag tvivlar på att det är en slipning som i praktiken löser några problem och i Spydercos fall är den dessutom riktigt ful.
Min senaste Lappkniv fick jag i 40års present. Fungerar klockrent till mycket. Bra skaft och låg vikt. Även kort nagel kan ha gott bett.
En vinnande kombination med långt skaft och något kortare blad. Ger fin komfort och kontroll!
Ja, precis.
Med sådana förbättringar så hade dock kniven sett ut i stort sett som alla Terzuolas modeller . Det vill säga bortsett från slipfasen. Han brukar föredra skålslipning:
https://www.google.se/search?q=Spyd...rO4QT3yIDABA&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1600&bih=787
~Paul~
Håller med till stor del. Men i just de här fallet är det ett mycket rakare grepp och avståndet från det till eggen är försumbart och övergången mellan egg och grepp är rak och ren utan konstigheter. Riktigt sjysst!
hej
Tjenare, första meddelandet, ny medlem osv.
Intresse för kivar har funnits med sedan jag fick min första av min far runt 7-10 års åldern.
Vi skulle kunna diskutera i evighet gällande knivar här skulle jag tro, hur som här kommer mitt tycke.
1. Vilken kniv använder du till vardags?
No name fälkniv(Hobbex 20kr för ca 8 år sedan, har ett par)
2. Vilken kniv använder du där ute?
Mora,Gerber(Fällkniv), sedan har jag en specifik smal och kort kniv för fisk(Något svenskt märke)
3. Vilken kniv använder du utomlands?
Använder man Kniv utomlands? Rakkniv/Rakblad möjligen.
4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Fiskars billigare sät(Lätt att hålla vassa och som sagt kostar inte mycket)
5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Dröm kniv som har producerats? Det vet jag inte riktigt Mora möjligen.(Beror lite på vad man ska använda kniven till)
Ha det fint kamrater
//wikk
Tjenare, första meddelandet, ny medlem osv.
Intresse för kivar har funnits med sedan jag fick min första av min far runt 7-10 års åldern.
Vi skulle kunna diskutera i evighet gällande knivar här skulle jag tro, hur som här kommer mitt tycke.
1. Vilken kniv använder du till vardags?
No name fälkniv(Hobbex 20kr för ca 8 år sedan, har ett par)
2. Vilken kniv använder du där ute?
Mora,Gerber(Fällkniv), sedan har jag en specifik smal och kort kniv för fisk(Något svenskt märke)
3. Vilken kniv använder du utomlands?
Använder man Kniv utomlands? Rakkniv/Rakblad möjligen.
4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Fiskars billigare sät(Lätt att hålla vassa och som sagt kostar inte mycket)
5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Dröm kniv som har producerats? Det vet jag inte riktigt Mora möjligen.(Beror lite på vad man ska använda kniven till)
Ha det fint kamrater
//wikk
Gott, välkommen! Du kan väl speca lite mer på vilka modeller det är? Hobbex har nog många av oss en lite nostalgisk relation till. Minns hur knivsidorna där fick det att kittla i magen i unga år
Lägger upp en bild på en custom jag var och hämtade igår. 75mm långt och 3.5 mm tjockt planslipat blad av AEB-L på 61 HRC. Skaft av stabiliserad Redwoodvril. Har själv ritat den med viss inspiration från en av favoritproduktionsknivarna här hemma. 3 drag som jag tycker gör den funkis: slipfas, rakt/slätt grepp utan fingerurtag och potentiellt obekväma konstigheter, försumbart avstånd grepp-egg. Tänkt användning: Allround.
Lägger upp en bild på en custom jag var och hämtade igår. 75mm långt och 3.5 mm tjockt planslipat blad av AEB-L på 61 HRC. Skaft av stabiliserad Redwoodvril. Har själv ritat den med viss inspiration från en av favoritproduktionsknivarna här hemma. 3 drag som jag tycker gör den funkis: slipfas, rakt/slätt grepp utan fingerurtag och potentiellt obekväma konstigheter, försumbart avstånd grepp-egg. Tänkt användning: Allround.
Bilagor
Inför uppladdning till Utsidan skalas bilder ner i informationsmängd. Se till att den du laddar upp är skarp och mindre än utsidans format så går det så bra som det kan.
go tur
go tur
Några EKA-modeller finns nu (eller nu igen) i bubingaträ:
Tex Swede 7: (Inte min bild)
Det var en välkommen nyhet! Gillar verkligen bubingaträ. Det fanns ju några fler designförändringar. Swede 92 i nätskuren bubinga var nog den jag gillade mest.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Stort knivintresse | Utrustning allmänt | 4 | ||
Råd om att sälja stort militärtält | Utrustning allmänt | 8 | ||
Bra led-lampa för stort familjecampingtält? | Utrustning allmänt | 28 | ||
Pannlampan med stort P? | Utrustning allmänt | 34 |
Liknande trådar
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg