Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Stort knivintresse - välj din favoritkniv
- Trådstartare dePaul
- Start datum
Ja, det är öar eller singles av järnkarbider, vanadinkarbider, kromkarbider och molybdenkarbider, beroende på legeringen i fråga, ibland sammanslagna till större enheter - korn.Du får friska upp minnet på mej, minns inte vad allt betydde med färgerna. Nånting är väl karbider va. Har alldrig sett såna foton på aeb-l förut kul.
Seved
Några iakttagelser. Observera det fina kornet i AEB-L/13C26 som erhålls tack vare en mycket avancerad tillv. metod som resulterar i minskning av primärkarbidstorleken och en jämn distribution. Ett under av ingenjörsteknik.
Det finns dock en baksida. Pga den låga volymen karbider så är resultatet sämre motstånd mot nötning som därför utjämnas med en högre HRC. Det i sin tur resulterar i något skörare stål och sämre eggstabilitet (plastisk deformation). Trots det ett utmärkt stål!!
Som bekant så anvser siffrorna i Sandvikstålen den dubbla mängden kol och krom. Dvs, när man säger 12C27 så betyder det KOL = hälften av 12, det betyder 0,6 procent och hälften av 27 vilket betyder 13,5 krom.
Samma med 19C27 och 13C26. Lätt att se med andra ord hur stor mängd av dessa två viktiga ämnen som ingår i legeringen.
De något lägre siffrorna för 12C27 visar därför på att det här stålet är slagsegare och eggstabilare än 13C26 men inte lika nötningståligt. Den här skillnaden är ännu mer utpräglad i jämförelsen med 19C27.
Av denna anledning har dessa tre stålsorter något olika användningsområden. Obs att 13C26 togs fram med tanke på tillverkning av rakblad och rakknivar. Det säger en hel del om det stålet.
Det ultimata anv. området för dess stålsorter borde därför vara:
12C27 - större knivar, mindre huggare
13C26 - mellanstora knivar, köksknivar
19C27 - mindre knivar, fällknivar
Det finns ju fler vägar att gå om man vill få fram större grad av nötningstålighet. Amerikanarna och japanerna har i stället satsat på att hårdlegera sina stål. De ämnen som då är aktuella är i hårdhetsordning:
1. Vanadin
2. Molybden
3. Wolfram
4. Krom
5. Järn
6. Övriga
Problemet med hårdlegerade stål är att kornet blir stort och stålet i sin helhet skört. Det finns dock sätt att kringgå det här också. Svaret är pulvermetallurgi, dvs t ex CPM stålen. I dessa fall har man alltså "malt" ner det redan färdiga stålet till ett fint pulver för att under högt tryck och extrem temperatur pressa ihop det igen för att sedan snabbt kryokyla alltsammans. På det viset stabiliserar man matrisen.
Observera därför skillnaden mellan 154CM och CPM 154 som i grund och botten är samma stål men varvid man i CPM fallet gått över till pulverversionen.
OK, vad innebär allt det här i samband med knivblad? Ungefär det här:
Hoppas att det här duger som en liten förklaring. Ämnet är outtömbart.
~Paul~
Javisst attan kul att se ett foto sådär på AEB-L och 12c27, har jag alldrig sett förut. Det ser ju jäkligt jämnt å fint ut. Många av stålen hade ju rätt stora gråa fält, måste ju bli rätt hårt men cpm stålen hade lite mindre å jämnare fördelat även 440C, D2 ser hårt ut och det är ju känt för att hålla eggen länge, men att det är svårt att få till eggen bra. ATS 34 ser ju inte så bra ut heller det är som dom säger det har blivit sämre kanske. Vet du om dom är djupkylda.
Seved
Seved
Ats34
är som mycket mera våldsamt överreklamerat....
//J
//J
//J
Jo så är det nog. Det ansågs ju vara ett svaret på allt när det kom.
Seved
1. Verkligen.1. Det ser ju jäkligt jämnt å fint ut.
2. Många av stålen hade ju rätt stora gråa fält, måste ju bli rätt hårt men
3. cpm stålen hade lite mindre å jämnare fördelat även 440C,
4. D2 ser hårt ut och det är ju känt för att hålla eggen länge, men att det är svårt att få till eggen bra.
5. ATS 34 ser ju inte så bra ut heller det är som dom säger det har blivit sämre kanske. Vet du om dom är djupkylda.
2. Hm, inte nödvändigtvis. Hårdheten är ett samspel mellan karbiderna och resten av matrisen men framför allt helt beroende av värmebehandlingen. Man önskar att Paul Bos vore närvarande vid varje steg .
3. Ja, så är det. Samtidigt så består de av i vissa fall extremt hög kolhalt och en stor mängd hårda karbider, ofta Vanadinkarbider. Inte undra på att man kan göra så mycket med pulverstålen. Akilleshälen har dock varit slagsegheten. Många av dessa stålsorter är väldigt sköra vid hög HRC. Spyderco hade t ex problem med sitt S60V i början och fick pga det här problemet sänka HRC:n med två grader (till 58). Faktum är att det inte gjorde så mycket. Mätningar har visat att graden av nötningstålighet inte hade minskat nämnvärt.
S30V skulle vara lösningen på allt det där men det har inte riktigt blivit så. Problemen har varit många och rapporter om flisade eggar regnade in med jämna mellanrum i början. På senare tid har dock resultaten blivit kraftigt förbättrade.
4. Alltså problemet med D2 är det extremt stora och ojämnt fördelade kornet. Det har man kompenserat med hög HRC men samtidigt tappat i slagseghet. Pga kornet storlek kan man inte gå ner i eggvinklar utan att riskera att karbiderna slits ut. En primäregg på ca 20-25 grader per sida är därför det mest optimala valet ur alla synpunkter. Med en sådan geometri så håller eggen i "evigheter". Den upplevs dock inte som speciellt vass. Ett ordspråk: D2 takes a louzy edge and will hold it for ever .
När det gäller den nya pulverversionen av D2, dvs CPM D2 så är det dock en helt annan femma. Det är ett utmärkt stål ur alla synpunkter med ett visst undantag av slagseghet. Spyderco's senaste Military Ltd Ed är tillverkad i detta stål och rapporterna har varit översvallande av beröm.
5. ATS-34 är en bättre variant på D2-temat med ett stort undantag, nämligen mängden krom, dvs motstånd mot korrosion. Det har något mindre korn, bättre distribuerat men i mångt och mycket likt D2. Det är dock lättare att polisha upp till fin glans än vad D2 är. D2 får en något grå anstrykning, något som många customtillverkare inte vill ha.
ATS-34 är inte cryobehandlat.
~Paul~
Ett tillägg. ATS-34 har generellt ansetts vara en step-up från 440C i början av 90-talet. Det har en hög grad av nötningstålighet men alldeles för stora karbider, ibland ända upp till 25 micron! Pga det är stålet ytterst skört och med usel eggstabilitet, framför allt vid HRC över 59. Det lämpar sig däför bäst till mindre knivar, t ex fällknivar i samband med aggressiva skär i abrasiva ämnen. Samma eggvinkel gäller därför för ATS-34 som för D2.
ATS-34 är en kopia på det amerikanska 154CM som utvecklades av Climax Molybdenum Co i slutet av 80-talet och sedermera såldes till Crucible.
~Paul~
ATS-34 är en kopia på det amerikanska 154CM som utvecklades av Climax Molybdenum Co i slutet av 80-talet och sedermera såldes till Crucible.
~Paul~
Jo det är klart man kan sabba vilket stål som helst med dålig värmebehandling. Jag läste nånstans att paul bos håller på att lära upp nån ny, så återväxten är tryggad.
Japp det är många som har gått ner från 60 till 58-59 HRC med just S60V, det hjälper kanske lite jag har inte läst om några tester sen.
Japp S30V var ju det stora superstålet när det kom lösningen på allt, men höll inte riktigt vad det lovade som du säger, jag läste nånstans att det till och med rostade lite. Men det kan ju ha varit dålighärdning endel stål blir ju inte riktigt rostfria förrän man härdat det. Jag har sett knivar utav s30v stålet som gått av efter vad ägaren sa normal användning, men snittytan såg jäkligt grovkornigt ut så det var nog otillräcklig härdning misstänker jag. Men s30v är väl det enda stålet som är gjort för att användas till knivar. Men om dom börjar få ordning på felaktigheterna så kan det bli jäkligt populärt, men jag tror det är lite dyrare än CPM154CM.
Ja det är som du säger om D2, och ordspråket är ju talande, men ändå rätt många anväder det iaf över där. Jag härdade ett till en kund för lite sen och jag ska köpa en bit å härda rätt hårt för att ha som plandel till knivslipen, den borde hålla sej plan ett tag tycker jag.
Ja CPM D2 verkar ganska trevligt vet du vad det innehåller.
Ja många säger ju att D2 inte är nåt riktigt rostfritt stål pga mängnden crom det ligger precis på gränsen.12% är det inte 12% man räknar som rostfritt. Ja ja då kan det vara lite det som gör att ATS 34 bilden ser lite sämre ut, men ändå det har blivit sämre.
Japp länge länge så var ju 440C superstålet nummer 1. Men när ATS 34 kom tog det över den rollen. Men många med mej tycker att 440C fortfarande håller bra i konkurensen även om det har fått stå tillbaka lite. Jag tycker det är ett bra stål till bla fiskeknivar för den höga crom halten skull 17-18% det är ju nästan syra fast.
Seved
Japp det är många som har gått ner från 60 till 58-59 HRC med just S60V, det hjälper kanske lite jag har inte läst om några tester sen.
Japp S30V var ju det stora superstålet när det kom lösningen på allt, men höll inte riktigt vad det lovade som du säger, jag läste nånstans att det till och med rostade lite. Men det kan ju ha varit dålighärdning endel stål blir ju inte riktigt rostfria förrän man härdat det. Jag har sett knivar utav s30v stålet som gått av efter vad ägaren sa normal användning, men snittytan såg jäkligt grovkornigt ut så det var nog otillräcklig härdning misstänker jag. Men s30v är väl det enda stålet som är gjort för att användas till knivar. Men om dom börjar få ordning på felaktigheterna så kan det bli jäkligt populärt, men jag tror det är lite dyrare än CPM154CM.
Ja det är som du säger om D2, och ordspråket är ju talande, men ändå rätt många anväder det iaf över där. Jag härdade ett till en kund för lite sen och jag ska köpa en bit å härda rätt hårt för att ha som plandel till knivslipen, den borde hålla sej plan ett tag tycker jag.
Ja CPM D2 verkar ganska trevligt vet du vad det innehåller.
Ja många säger ju att D2 inte är nåt riktigt rostfritt stål pga mängnden crom det ligger precis på gränsen.12% är det inte 12% man räknar som rostfritt. Ja ja då kan det vara lite det som gör att ATS 34 bilden ser lite sämre ut, men ändå det har blivit sämre.
Japp länge länge så var ju 440C superstålet nummer 1. Men när ATS 34 kom tog det över den rollen. Men många med mej tycker att 440C fortfarande håller bra i konkurensen även om det har fått stå tillbaka lite. Jag tycker det är ett bra stål till bla fiskeknivar för den höga crom halten skull 17-18% det är ju nästan syra fast.
Seved
Crucible CPM 154
Tydligen så görs BR:s kommande rostfria Bravo-1 i CPM 154.
Tydligen så görs BR:s kommande rostfria Bravo-1 i CPM 154.
inget dåligt val Beroende på vad man skall använda kniven till förståss ...
~Paul~
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Stort knivintresse | Utrustning allmänt | 4 | ||
Råd om att sälja stort militärtält | Utrustning allmänt | 8 | ||
Bra led-lampa för stort familjecampingtält? | Utrustning allmänt | 28 | ||
Pannlampan med stort P? | Utrustning allmänt | 34 |
Liknande trådar
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg