Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Kul att se strukturbilderna, Paul. Faktum är att Mike Stewart på Bark River först var inne på att använda 19C27 på den rostfria Bravo-1, men att de förlorade för mycket eggstabilitet p g a de stora karbiderna. CPM154 ser onekligen bra ut. Önskar att de kunde använda det stålet på andra knivar också.
 
Tack för svaret!

Och så till dina frågor.

H1:an är avsevärt bättre än CS Master Hunter. Den går m a o bort med en gång. Brusletto har en del ganska OK knivar men för det priset så tycker jag att det finns bättre. Så den går bort. F1:an är avsevärt bättre till jakt än till fiske, framför allt den gamla modellen med flatslipat ATS-34 blad. Den är nämligen enklare att underhålla eggen på.

Eftersom du här pratar om större vilt så kräver det en modell med ganska robust uppbyggnad och ett nötningståligt samt någorlunda slagsegt stål, alt. laminerat. Personligen skulle jag välja den kniv som jag redan äger, nämligen en Itou R2 jaktkniv:

MinR2Itoujaktkniv1.jpg

Mr.ItouIT5505inchDropStagHunter.jpg


Många skulle vilja klaga på att kniven har ett onödigt utskjutande parerskydd men jag är säker på att den kritiken faller platt.


~Paul~

Fasen Paul, du knäcker mig! Jag har dregglat över den där Lovelessmodellen ett tag nu. Vilken bladlängd har du, 4"? En sak jag undrar är hur R2 står sig mot FK's 3G? Kan TK1 konkurrera med Itou? Antar att du passade på att köpa kniven när dollarn stod lågt i kurs?
 
Kul att se strukturbilderna, Paul. Faktum är att Mike Stewart på Bark River först var inne på att använda 19C27 på den rostfria Bravo-1, men att de förlorade för mycket eggstabilitet p g a de stora karbiderna. CPM154 ser onekligen bra ut. Önskar att de kunde använda det stålet på andra knivar också.
Jaha, det visste jag inte om Mike. Jo, CPM154 är ett mycket fint stål. De rapporter jag läst är mycket positiva. Själv har jag bara en kniv i det stålet som sagt, en Buck 110 Ltd Ed. Det finns en del customtillverkare som sysslar med det men inte så många fabrikstillverkare (Buck, Knives of Alaska, AG Russel).

~Paul~
 
Fasen Paul, du knäcker mig! Jag har dregglat över den där Lovelessmodellen ett tag nu. Vilken bladlängd har du, 4"? En sak jag undrar är hur R2 står sig mot FK's 3G? Kan TK1 konkurrera med Itou? Antar att du passade på att köpa kniven när dollarn stod lågt i kurs?
Svårt att svara på eftersom det inte finns någon jämförande test. Enligt tabeller bör de vara ganska lika men några japanska källor vill göra gällande att R2 sopar golvet med allt som finns där ute idag. Frågan är hur mycket sanning det ligger i det. Jag kan dock intyga att R2 är det bästa stålet som jag använt hittills. Min Santoku i R2 köpte jag för 1½ år sedan och hittills har jag inte behövt slipa kniven. Ett par drag på strigeln med jämna mellanrum är tillräckligt.

Min kniv har en bladlängd på 84 mm.

~Paul~
 
Nja,något bättre iaf. Vad är bladlängden på den? ~45 cm?

Vikingasvärd då,de var väl typ 1 meter och medgav tvåhandsfattning.

Om man spekulerar lite.Allt måste ju gå snabbt,missar man att ge en dödande stöt direkt finns det inte mycket utrymme att spela på.Kanske Samurajsvärd vinner ändå på smidighet och låg vikt? Medger lite utrymme till att leka lite "kattens lek med råttan". :)


peter
Fler stora knivar.

David Wesner Chopper i A2 verktygsstål

~Paul~
 

Bilagor

  • David Wesner (Kelsey Creek) Chopper.jpg
    David Wesner (Kelsey Creek) Chopper.jpg
    202.7 KB · Visningar: 414

Liknande trådar