Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Hittade dem:

Himalayan Imports Giant Chitlangi Bowie

GiantChitlangiBowie08.jpg

HIgiantbowie.jpg


~Paul~

Nja,något bättre iaf. Vad är bladlängden på den? ~45 cm?

Vikingasvärd då,de var väl typ 1 meter och medgav tvåhandsfattning.

Om man spekulerar lite.Allt måste ju gå snabbt,missar man att ge en dödande stöt direkt finns det inte mycket utrymme att spela på.Kanske Samurajsvärd vinner ändå på smidighet och låg vikt? Medger lite utrymme till att leka lite "kattens lek med råttan". :)


peter
 
....Allt måste ju gå snabbt,missar man att ge en dödande stöt direkt finns det inte mycket utrymme att spela på....

Du tror inte våra förfäder varit inne på de banorna? Det måste ju ha varit det naturliga urvalet bland björnbanemän som sållade bort knivfäktarna och lämnade kvar björnspjuthjältarna.
Jag skulle välja ett tillräckligt långt och stadigt spjut och låta björnstackaren göra jobbet.
 
Kvarnträsk;393322 sa:
Du tror inte våra förfäder varit inne på de banorna? Det måste ju ha varit det naturliga urvalet bland björnbanemän som sållade bort knivfäktarna och lämnade kvar björnspjuthjältarna.
Jag skulle välja ett tillräckligt långt och stadigt spjut och låta björnstackaren göra jobbet.

Jo,men jag är inte lagd åt det hållet,att krypa ihop i fosterställning och rikta spetsen.Lite mer man mot björn...utan att det blir direkt fånigt.


peter spekulerar
 
Tack för svaret!

Och så till dina frågor.

H1:an är avsevärt bättre än CS Master Hunter. Den går m a o bort med en gång. Brusletto har en del ganska OK knivar men för det priset så tycker jag att det finns bättre. Så den går bort. F1:an är avsevärt bättre till jakt än till fiske, framför allt den gamla modellen med flatslipat ATS-34 blad. Den är nämligen enklare att underhålla eggen på.

Eftersom du här pratar om större vilt så kräver det en modell med ganska robust uppbyggnad och ett nötningståligt samt någorlunda slagsegt stål, alt. laminerat. Personligen skulle jag välja den kniv som jag redan äger, nämligen en Itou R2 jaktkniv:

MinR2Itoujaktkniv1.jpg

Mr.ItouIT5505inchDropStagHunter.jpg


Många skulle vilja klaga på att kniven har ett onödigt utskjutande parerskydd men jag är säker på att den kritiken faller platt.

Andra uppslag:

DozierBlue2.jpg

Bob Dozier Blue i D2

forts. följer

~Paul~


UJ uj Dozier kniven var helt i min smak. Convexa eggar går att slipa eller bryna om man limmar fast olika slippapper på musmattor. Det finns beskrivningar på youtube oxå. Jag tror jag sökte på sharpening.

Seved
 
UJ uj Dozier kniven var helt i min smak. Convexa eggar går att slipa eller bryna om man limmar fast olika slippapper på musmattor. Det finns beskrivningar på youtube oxå. Jag tror jag sökte på sharpening.

Seved
Ja, den kniven är inte så dum ;). Jo, jag känner till musmattemetoden. Det finns en del andra också och alla har det gemensamt att materialet under sandpappret har olika grader av svikt. Själv har jag tillverkat några med läderskivor som enligt min åsikt funkar t o m bättre än musmatta på vissa typer av konvexa blad, framför allt de med liten bladbredd.

~Paul~
 
Tänkte att det kunde vara på sin plats att presentera de så ofta nämnda stålsorterna ur kornstorleks- och distributionsaspekt. Jämf. storlek är 30 micron.

Sandvik 13C26/Uddeholm AEB-L

13C26korn.jpg


Sandvik 19C27

19C27korn.jpg


154CM

154CMkorn.jpg


~Paul~

PS Forts. följer
 

Liknande trådar