Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag köpte Militec på Knivkompaniet i Stockholm för något år sedan men jag vet inte om det finns kvar där.

Renaissance Wax verkar finnas hos de flesta knivmaterialförsäljarna i Sverige såsom Nordell, Jano, Brisa(Finland) etc.
OK, mycket bra info Tackar så mycket! Jag mailar Knivkompaniet med en gång. Mitt lager minskar nämligen drastiskt ;).

~Paul~
 
Tyvärr ingen
Skulle du trots allt vilja försöka så är kanske en sådan här det närmaste valet:

Det är en Ray Rantanen Bowie.

~Paul~


Behovet att rasta monstret blev akut,så strimla bildörrar osv. var det jag tänkte men inte skrev.

Ray Rantanen? Finskättad Amerikan eller är Ray ett "artistnamn"?

Den är stor bara,finns det ingen där man mer kan 'klä' på sig skaftet och klyva Björnstackaren med ett framfall? Om den nu inte skattar sitt egenvärde högre vill säga.


peter
 
Behovet att rasta monstret blev akut,så strimla bildörrar osv. var det jag tänkte men inte skrev.

Ray Rantanen? Finskättad Amerikan eller är Ray ett "artistnamn"?

Den är stor bara,finns det ingen där man mer kan 'klä' på sig skaftet och klyva Björnstackaren med ett framfall? Om den nu inte skattar sitt egenvärde högre vill säga.


peter
Haha OK. Ja, han är finskättad amerikan. Det finns våldsammare knivar än så men hittar f n inga bilder. Återkommer och jag hittar dem :).

~Paul~
 
Haha OK. Ja, han är finskättad amerikan. Det finns våldsammare knivar än så men hittar f n inga bilder. Återkommer och jag hittar dem :).

~Paul~

Lite Finskt i blodådrorna är bättre än inget alls. :)

Väntar...

Emmellertid hade jag funderingar på ett Samuraj-svärd.Efter lite betänketid slog det mig att björnen skulle vara i princip chanslös,Escrima är visserligen pinnar och ett svärd är ju bara en vass pinne egentligen.Yxa ???


peter
 
Senast ändrad:
Om ni har lust så skulle jag vilja ha svar på:
1. Vilken kniv använder du till vardags?

2. Vilken kniv använder du där ute?

3. Vilken kniv använder du utomlands?

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?


1. Fällkniven Wm1 / 3g

2. Böker Intergral eller Fällkniven Thor

3. Benchmade mini reflex eller Microtech socom elite

4. Kockkniv från Coop

5. Cold steel Black bear clasic, För jag vill ha den i min samling!

Och nu till min fråga.

Håller på med Jägarexamen och vill köpa mig en bra kniv till den framtida jakten.
Har väl tre som jag funderar på.
1. Fällkniven H1.
2. Cold Steel Master hunter ( san mai III ).
3. Nån brunsletto variant.
Meningen är att den ska vara bra till Rådjur, Älg och vildsvin.
F1 an tyckte jag var ganska dålig att rensa fisk med, så jag tvivlar på att den funkar bättre till jakt.
Mora kommer inte på fråga
 
Om ni har lust så skulle jag vilja ha svar på:
1. Vilken kniv använder du till vardags?

2. Vilken kniv använder du där ute?

3. Vilken kniv använder du utomlands?

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?


1. Fällkniven Wm1 / 3g

2. Böker Intergral eller Fällkniven Thor

3. Benchmade mini reflex eller Microtech socom elite

4. Kockkniv från Coop

5. Cold steel Black bear clasic, För jag vill ha den i min samling!

Och nu till min fråga.

Håller på med Jägarexamen och vill köpa mig en bra kniv till den framtida jakten.
Har väl tre som jag funderar på.
1. Fällkniven H1.
2. Cold Steel Master hunter ( san mai III ).
3. Nån brunsletto variant.
Meningen är att den ska vara bra till Rådjur, Älg och vildsvin.
F1 an tyckte jag var ganska dålig att rensa fisk med, så jag tvivlar på att den funkar bättre till jakt.
Mora kommer inte på fråga.
 
Om ni har lust så skulle jag vilja ha svar på:

1. Fällkniven H1.
2. Cold Steel Master hunter ( san mai III ).
3. Nån brunsletto variant.
Meningen är att den ska vara bra till Rådjur, Älg och vildsvin.
F1 an tyckte jag var ganska dålig att rensa fisk med, så jag tvivlar på att den funkar bättre till jakt.
Mora kommer inte på fråga.
Tack för svaret!

Och så till dina frågor.

H1:an är avsevärt bättre än CS Master Hunter. Den går m a o bort med en gång. Brusletto har en del ganska OK knivar men för det priset så tycker jag att det finns bättre. Så den går bort. F1:an är avsevärt bättre till jakt än till fiske, framför allt den gamla modellen med flatslipat ATS-34 blad. Den är nämligen enklare att underhålla eggen på.

Eftersom du här pratar om större vilt så kräver det en modell med ganska robust uppbyggnad och ett nötningståligt samt någorlunda slagsegt stål, alt. laminerat. Personligen skulle jag välja den kniv som jag redan äger, nämligen en Itou R2 jaktkniv:

MinR2Itoujaktkniv1.jpg

Mr.ItouIT5505inchDropStagHunter.jpg


Många skulle vilja klaga på att kniven har ett onödigt utskjutande parerskydd men jag är säker på att den kritiken faller platt.

Andra uppslag:

DozierBlue2.jpg

Bob Dozier Blue i D2

forts. följer

~Paul~
 
Lite Finskt i blodådrorna är bättre än inget alls. :)

Väntar...

Emmellertid hade jag funderingar på ett Samuraj-svärd.Efter lite betänketid slog det mig att björnen skulle vara i princip chanslös,Escrima är visserligen pinnar och ett svärd är ju bara en vass pinne egentligen.Yxa ???


peter
Hittade dem:

Himalayan Imports Giant Chitlangi Bowie

GiantChitlangiBowie08.jpg

HIgiantbowie.jpg


~Paul~
 

Liknande trådar