Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag slipade bort beläggningen på ryggen på min M/07. Uppenbarligen behövs bättre saker, kanske en skridskoslipjigg.
Jag har heller inet problem med mina knivisar. När jag varit ute med dem så torkar jag av dem med algogel och om jag inte tänker använda dem på länge så sprayar jag på lite vapenolja/slagglösare som torkar fast och lägger sig som en hinna ovanpå.

Jag slipade bort beläggningen på ryggen på min M/07. Uppenbarligen behövs bättre saker, kanske en skridskoslipjigg.
Jag har heller inet problem med mina knivisar. När jag varit ute med dem så torkar jag av dem med algogel och om jag inte tänker använda dem på länge så sprayar jag på lite vapenolja/slagglösare som torkar fast och lägger sig som en hinna ovanpå.
Jag har haft turen att få tag i Militec 1. Köpte den utomlands. Funkar också ypperligt. Tidigare körde jag med TuffGlide men den tyckte jag var ganska värdlös. Skulle vilja få tag i Renaissance Wax men då blir man tvungen att ta in den från staterna.

~Paul~

Stor-Större-"Oh my God"

Om en Björn kommer dundrande emot en i full karriär,vilken kniv kan tänkas få den på bättre tankar?

Bildörrar sju dagar i veckan och två gånger på sönda´n...

peter

Åker till Japan om två dagar (varför har jag inte tänkt på att posta tidigare...) på en liten 2-veckors tur. Kommer att hänga runt Kumamoto (på Kyushu, sydligaste halvön) och hinner förmodligen inte så mycket mer.

Något speciellt knivmärke man ska kika efter (känner bara till Seki Cut & Hattori) ? Tänkte mig en friluftskniv & en kökskniv eller två, ungefär vad jag har råd med just nu. Tyvärr sjunker ju svenska kronan snabbare än ett läckande såll (nåja lite överdrivet), men hoppas det ändå blir hyfsat billigare än här hemma. Och så blir det ju köpt på plats :) Det är så lång tråd den här numera så har inte riktigt tid att bläddra igenom men alla fina knivar e ju favoriter...

Åker till Japan om två dagar (varför har jag inte tänkt på att posta tidigare...) på en liten 2-veckors tur. Kommer att hänga runt Kumamoto (på Kyushu, sydligaste halvön) och hinner förmodligen inte så mycket mer.

Något speciellt knivmärke man ska kika efter (känner bara till Seki Cut & Hattori) ? Tänkte mig en friluftskniv & en kökskniv eller två, ungefär vad jag har råd med just nu. Tyvärr sjunker ju svenska kronan snabbare än ett läckande såll (nåja lite överdrivet), men hoppas det ändå blir hyfsat billigare än här hemma. Och så blir det ju köpt på plats :) Det är så lång tråd den här numera så har inte riktigt tid att bläddra igenom men alla fina knivar e ju favoriter...
Mcusta och Mr Itou tillverkar en del fina friluftsknivar. Hattori står nog i en klass för sig när det gäller prisvärda köksknivar. Piskar till Globalerna ordentligt :).

~Paul~

Jag köpte Militec på Knivkompaniet i Stockholm för något år sedan men jag vet inte om det finns kvar där.

Renaissance Wax verkar finnas hos de flesta knivmaterialförsäljarna i Sverige såsom Nordell, Jano, Brisa(Finland) etc.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg