Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Se där ja:) Och inte kostade den så farligt heller. Undrar om nån det finns någon svenskt inköpsställe? Dags att bege sig ut på Google, antar jag :)
 
M07 är faktiskt väldigt smidig. När jag beställde min så fanns bara läderfodralet, men det gör inget.
Jag och ett stort antal andra på ett annat forum beställde väl sådär 30 knivar på klump :)
Om du vill använda den för att skrapa gnistor från eldstålet så måste du slipa om ryggen, det är lätt gjort.
 
Jag har finska M-95:an och en Bucks jubileumsmodell från 1988. Dessa två knivar följer med mig nästan så fort jag ska ut i skogen oavsett om det är storviltsjakt, småviltsjakt eller annat jag ska göra.
Ingen av knivarna är perfekt men dessa två tillsammans gör att jag känner mig redo för det mesta.
Har även skaffat mig en ColdSteel Pendleton Hunter för ca 1,5 år sen som nog har bästa bladet ur jaktsynpunkt men den följer trots det inte alltid med när jag jagar, men det blir oftare och oftare.

Jag har en drös med knivar (vill inte fundera hur mycket jag lagt ut på dem) och alla har sina för och nackdelar precis som all annan utrustning, men när jag har M-95:a för grovgörat och min Buck för finliret med mig så har jag ingen oro om att jag inte ska lösa de problem som kan lösas med kniv.
 
Finns den med kompositslida nu? Kan inte kolla på den finska länken då jobbet spärrar sidor med vapen, porr och tobak m.m. vilket eg. inte är ett problem förrän nu :)

Edit:
Ser nu att det var ett väl tjockt blad på den kniven. Jag har redan en WM1 från Fällkniven och tänkte köpa en med smäckrare blad.

M07 är faktiskt väldigt smidig. När jag beställde min så fanns bara läderfodralet, men det gör inget.
Jag och ett stort antal andra på ett annat forum beställde väl sådär 30 knivar på klump :)
Om du vill använda den för att skrapa gnistor från eldstålet så måste du slipa om ryggen, det är lätt gjort.
 
Hur tycker du att den frilagda eggen klarar rostangrepp?

~Paul~

För mig har det inte varit några problem än, men när jag rengör och slipar kniven så lägger jag ofta på en tunn oljehinna. Det gör jag på alla knivar som jag inte använder direkt till kött, dessutom förvarar jag dem oftast ute ur slidan för att inte fukt ska stanna i slidan och göra mer skada på bladen än nödvändigt.
Måste ju då också erkänna att jag har gott om plats för knivarna och att sambon inte alltid tycker om att mina knivar ligger i skåpet med öppen egg när hon letar nåt men det får man ju tåla ibland. ;)
 
För mig har det inte varit några problem än, men när jag rengör och slipar kniven så lägger jag ofta på en tunn oljehinna. Det gör jag på alla knivar som jag inte använder direkt till kött, dessutom förvarar jag dem oftast ute ur slidan för att inte fukt ska stanna i slidan och göra mer skada på bladen än nödvändigt.
Måste ju då också erkänna att jag har gott om plats för knivarna och att sambon inte alltid tycker om att mina knivar ligger i skåpet med öppen egg när hon letar nåt men det får man ju tåla ibland. ;)
OK, tackar för förklaringen! :)

~Paul~
 

Liknande trådar