Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Mora2k-bladet har jag tagit ned spetsen lite med slipskiva, så det nu är mer drop-pointformad.
Det övre rostfria bladet har jag slipat bort parerskyddet och tagit en del högst upp på bladryggen.
Det nedre rostfria bladet har jag kapat bort ca 2cm med dremeln - är nu ca 6cm långt, slipat drop-point och format handtaget med slipskivan.
Har ingen aning än så länge vad de skall få för skaft, sitter en hel del på ebay och kikar på tjusiga träbitar:)
Betkniven kapade jag bort ett urtag för pekfingret längst bak på bladet, för finhack mm. Vidare kapade jag bort en del av främre bladet för att få en spets. Slipade även bort en del av bakre bladryggen för att få ett mer framtungt blad "att hugga med". Bladet är 22 cm långt och 6 cm högt. Slipade även bort en del ytrost. Håller nu på att putsa upp skaftet, som har en del karaktärsskapande maskhål.

Nedan en kniv jag gjorde för nån vecka sen, köpte ett billigt rostfritt 440blad på ebay med monterat bolster;

2931726550_e1966fae50.jpg


Tyvärr var handtaget väl kort, fick plats med 3 fingrar bara, så jag knackade bort bolstret och slipade ned handtaget. Ekbitar från en kasserad kontorsmöbel och mässingsstav-/rör fulländade kreationen;

2930868627_e1034960fd.jpg


Nu ligger den som en dröm i handen...
 
...Men är du inte rädd för att ha sabbat värmebehandlingen?
~Paul~

Njäe, det var det vattnet var till för.
Kapade med dremeln med snittytan under vatten. Blöt och smutsig blir man. Sen när jag slipade så handhöll jag, när det blev varmt doppade jag i vatten.
Har kikat på en del tutorials på nätet där mer erfarna knivbyggare gör så, så jag antar att det fungerar.
Fast det är ju 50-100 kronors blad jag använt så skulle det visa sig att de gått för varmt så är det inte hela världen;)

Nu gäller det bara att hinna ikapp med slidsyendet till höstens övriga skapelser, som syns nedan;

2931726308_722899eacf.jpg
 
hehe, är inte anal nog för att kolla eggen med mikroskop;)
Skämt åsido, eftersom det gick att hålla i bladen bredvid där jag slipade tvivlar jag på att jag ens kom upp i de temperaturer man tydligen eftertempererar blad med efter härdning...
Och det är bara ett blad där jag slipat eggen utan direkt vattenkylning, de övriga var det bladrygg/handtag som fixades till.
Men tack för infot och länken till ytterligare ett forum att utforska:)

"....Research has shown (H.Stüdemann, Elauterjung,R.Grube,1980, Research Report Nr. 2923 County Nord Rhein Westfahlen, Solingen Germany,as well as own test)that the heat genarated wo coolant exeeds temperatures of 600°C and more in the area of the edge.

Means the very fine part of your nicely sharpened edge is overheated bejond the tempering maximum of any steel available and herewith softened.

It happens so even on a slow moving freshly equipped beltsander wo coolant.
The resu is a more or less quickls dulling edge at the overtempered areas.

Normally the overheating is not visible by bare eye but can be nicely shown doing microscopic hardness testing where it reveals its effect..."
 
Ingen orsak att tacka :).

Som sagt. Det här ämnet är så stort och mångfacetterat att det antagligen inte går att övergripa. Om du i stort sett endast avlägsnat metall på bladryggen så kan det t o m vara en fördel eftersom du då har skapat differentiell härdning ;).

~Paul~
 
Jag såg nån ny morakniv på OK för ett tag sedan. Den hade sågrygg och grönt nylonhandtag. Den var mindre än Mora2000 och även billigare. Mörkare grön än Mora2000. Bladet märkt Frost. Skall köpa en när jag är där nästa gång. Det var en sån där "bra att ha" kniv som man kan bryta av eller tappa utan att gråta så sminket rinner.


Nu har jag handlat även den kniven jag nämde. Men jag ser inte längre ordet Frost på bladet.

I alla fall här ser ni Lindbloms Knivar Sweden

lindholms-1.jpg

http://lpt-produktion.se/images/lindbloms-1.jpg

http://lpt-produktion.se/images/lindholms-2.jpg


Deras egen beskrivning
 
Senast ändrad:
1. Vilken kniv använder du till vardags?

Har aldrig kniv på mig, men om jag skulle börja så får det nog bli min Leatherman Wave

2. Vilken kniv använder du där ute?

Är inte "därute" lika ofta som jag skulle vilja, men de få gånger det händer så blir det en Buck Skinner (tror att den heter så) eller en Marttiini MFK-3 T, min Leatherman och en Fiskars Back Pax

3. Vilken kniv använder du utomlands?

Har bara varit till Finland och där har de så mycket knivar att de inte behöver en till ;)

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

En som jag köpte på ICA som det står Prima Cutlery på bladet. Den gör sitt jobb tillfredsställande i alla fall.

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför? Oj, det där ändras hela tiden. Just nu är det väl en schysst Khukri som finns överst på önskelistan. Men annars så skulle jag nog också vilja kunna köpa nån riktigt schysst slidkniv som typ F1 eller liknande.
 
1. Vilken kniv använder du till vardags?

Har aldrig kniv på mig, men om jag skulle börja så får det nog bli min Leatherman Wave

2. Vilken kniv använder du där ute?

Är inte "därute" lika ofta som jag skulle vilja, men de få gånger det händer så blir det en Buck Skinner (tror att den heter så) eller en Marttiini MFK-3 T, min Leatherman och en Fiskars Back Pax

3. Vilken kniv använder du utomlands?

Har bara varit till Finland och där har de så mycket knivar att de inte behöver en till ;)

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

En som jag köpte på ICA som det står Prima Cutlery på bladet. Den gör sitt jobb tillfredsställande i alla fall.

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför? Oj, det där ändras hela tiden. Just nu är det väl en schysst Khukri som finns överst på önskelistan. Men annars så skulle jag nog också vilja kunna köpa nån riktigt schysst slidkniv som typ F1 eller liknande.
Tack för svaret och välkommen till forumet! Kul att du valde den här tråden för ditt första inlägg!

Trevliga knivar. När du nästa gång åker till Finland så kika lite närmare på Peltonens Sissipuukko, model M95 ;).

RangerSissipuukko.jpg


~Paul~
 
Första inlägget av flera ;) Ja, den där kniven är helt klart intressant. Såg den på en vildmark- och jaktmässa för länge sedan (var nog en föregångare till den där, nu när jag tänker efter). Kommer inte ihåg vad de skulle ha för den dock. Däremot skulle det vara bra om den fanns med ett kortare blad.
 

Liknande trådar