Stort knivintresse - välj din favoritkniv


Stämmer bra att det var från KH.
Blev lovad 15-20 dagars levtid på en standard OEFK men det tog nästan 1 månad innan den var hemma. Fick känslan av att de tillverkar på order och inte har allt på lager.
De svarar dock supersnabbt på mail.

Beställde en http://www.thekhukurihouse.com/catalog/product.php?id=313932f45c9 för 55US$, frakten hamnade på 35US$ och sen ville tullen ha sitt så den landade på ca 800kr innan den var hemma.

2813000029_233192161b.jpg


Det märks att den är tillverkad för hand, ganska rå, opolerad och med en del tillverkningsmissar, vilket jag gillar:)
Enda 'felet' så långt är att handtaget är för kort, ca10cm, funderar på att ta bort trät och sätta nytt som täcker hela handtagsdelen. Skulle vara läckert med masurbjörk...

I övrigt så fungerar den bra, mycket bättre på att hugga än en Mora är;)
Lillkniven fungerar bra till mycket av det som khukrin är för stor för, men även här funderar jag på längre handtag, nu är det ett 2-fingershandtag.

KH erbjuder även customkhukris där man själv kan skräddarsy allt - och det utan att det kostar allt för mycket heller. Fick prisuppgift på 65US£ på en kombinationskhukri av flera olika modeller/scabbards som jag funderade på.
 
Mest troligt är det ett 4" handtag - har läst på andra fora att KH-handtagen är korta...
Enklast är väl att höra med KH vad den khukrin skulle kosta med längre handtag - kanske inte blir nån prisskillnad alls?

Funderade på den modellen oxå först, men kom fram till att
1. handtagsmodellen på OEFK mest troligt passar mig bättre/är lätt att ersätta
2. OEFKn hade en backupkniv av lite 'bättre' slag/ingen skärpekniv
så blev det en sån
 
Med tanke på det stora knivintresset på det här forumet så vill jag samla ihop lite intryck.

Om ni har lust så skulle jag vilja ha svar på:
1. Vilken kniv använder du till vardags?

2. Vilken kniv använder du där ute?

3. Vilken kniv använder du utomlands?

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?

~Paul~

Lite uppdateringar

1: Benchmade 520. Stor och rejäl fällkniv.

2: VOX PryMate. Dansk custom med kraftigt, kort blad. Verkar klara det mesta.

3: Ingen

4: Fortfarande Global trots osköna handtag

5: Ansö Haddock. Dansk customfällkniv. Lite för dyr just nu dock.

//PW
 
Lite uppdateringar

1: Benchmade 520. Stor och rejäl fällkniv.

2: VOX PryMate. Dansk custom med kraftigt, kort blad. Verkar klara det mesta.

3: Ingen

4: Fortfarande Global trots osköna handtag

5: Ansö Haddock. Dansk customfällkniv. Lite för dyr just nu dock.

//PW
Kul val. Pratade just med en kompis på ett annat forum och just de danska knivmakarna Jens och Voxnaes. Vox är en gammal bekanting till mig från tiden på Spydercoforumet. En mycket trevlig kille. Hoppas att hans alster finner många supporters.

~Paul~
 
Kanske framtida favoritknivar?

Har ägnat dagen åt att fixa till några knivblad som kanske blir framtida favoritknivar,

2931612432_25b41e6922.jpg


Överst ett Mora 2000-blad, sen 2 st billiga rostfria blad från ebay och längst ned en gammal välanvänd betkniv.

2931612546_2bf4a6285b.jpg


Bladen med de nya formerna markerade, betkniven blir ett Nessmukmonster som skall användas i köket:)
 
Forts...

Och så resultatet efter ett par timmar med dremel med kapskiva och borrmaskin med slipskiva och en massa vatten;

2930753403_8fdf129cbe.jpg


Nessmuken ser ut att behöva ett svängt handtag, det gamla är med nitad genomgående tånge så ev blir det till att byta ut det. Några veckors kökstjänst får avgöra....
 

Liknande trådar