Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Power mora

Jag har hittat en ännu finare kniv i moraklassen än den jag nämnde på förra sidan i tråden :)

Hultafors samma som gör yxorna, gör en tuff jäkel till kniv som kallas Grov.

http://lpt-produktion.se/images/grov.jpg

Så här beskriver dom den:

En kraftig och slitstarkt slipad kniv anpassad för grova arbeten som att bända, bryta och hacka. Unik funktion för att fästa slidan runt knappen på yrkeskläderna gör att den inte lossnar, samtidigt som den är lätt att ta bort. Knivbladet är tillverkat av japanskt knivstål, 3 mm kolstål som härdats till 58-60 HRC.

• Eggen är slipad med dubbel eggvinkel och en avslutande bryning på läderskiva.
• Skaftet och slidan är tillverkade av extra slagtålig PP-plast.
• Slidan passar lika bra i bälte som på knapp. Är bältet tjockt, skär bort den lilla tappen på locket.
• Grovkniven är en kraftigare kniv och har därför en större slida än de övriga hantverkarknivarna.
• GK-PH levereras med papphylsa istället för slida.


Riktigt trevligt kolstål verkar det som, och den är vass på det sättet som kniven i en ismaskin (hockey) eller en pappersklipp (tryckeri) är.

Jag köpte den omedelbart (granngården 59:) och kommer berätta om den här eller i Web TVUte.

Patrik
 
Jag har hittat en ännu finare kniv i moraklassen
Riktigt trevligt kolstål verkar det som, och den är vass på det sättet som kniven i en ismaskin (hockey) eller en pappersklipp (tryckeri) är.
Stålet är inte så märkvärdigt som du tror. Det handlar om det japanska SK-5 (ekv. AISI 1080). Dess största potential är slagsegheten. Däremot är Frosts kolstål i UHB 20C (ekv. AISI 1095) ett bättre val om man är ute efter ett något större motstånd mot nötning med något mindre slagseghet..

~Paul~
 
Men en 25%

uppbiffning av T gör kniven betydligt styvare och sannorlikt starkare i normalare knivmisshandlingssituationer. Betänk många kan inte trampa av ved och göra andra ickeknivjobb med ngt annat än sin kniv. Aldrig min kniv....
//J
 
Stålet är inte så märkvärdigt som du tror. Det handlar om det japanska SK-5 (ekv. AISI 1080). Dess största potential är slagsegheten. Däremot är Frosts kolstål i UHB 20C (ekv. AISI 1095) ett bättre val om man är ute efter ett något större motstånd mot nötning med något mindre slagseghet..

~Paul~

För sextio spänn är den nog prisvärd :)
Jag säger till om den dog av någon "felanvändning" i framtiden.

Patrik
 
För sextio spänn är den nog prisvärd :)
Jag säger till om den dog av någon "felanvändning" i framtiden.

Patrik
Den bör inte "dö" på något vis. Däremot kommer den inte att hålla skärpa speciellt länge. Det spelar kanske inte så stor roll eftersom det här bladstålet är ytterst förlåtande och lätt att återskapa fin egg på.

~Paul~
 
Äsch...

....nu har ni fått mig att snöa in på knivar igen med alla de här knivtrådarna...

Var tvungen att leta fram knivblad, masur, läder som legat bortglömt i 15 års tid, all ledig tid (iaf enl sambon) de senaste veckorna har gått åt till att såga/limma/putsa/lurkapåbritishblades/beställamergrejerpåEbay:(
Beställde tom en Khukri från Nepal "för att den kan vi använda på skogutflykterna med barnen i stället för yxan som är så stor och otymplig blablabla".

Fast man lär sig mycket iaf - nuförtiden kallas praktiska knivar för 'bushcraft', micarta kan man göra av sina gamla jeans, mosaic pins känns som att DET måste jag ha på nästa kniv...
Och jag säger bara Nessmuks :9 , vilka sensuella former på en kniv! (så det har blivit inköpt ett sånt blad oxå...)

Återkommer med bilder på senaste alstren:)

Förexten - Ni Moraanvändare, brukar ni fila till handtaget på er favvoMora eller kör ni med standardhandtaget utan att reflektera vidare?
 

Liknande trådar