Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Har du kollat in Aurororna på www.dlttrading.com? De har ett par fina träskaft till rimligt pris. Annars är Aurora med i året produktionsplanering på Bark River. Fördelen då är att man kan bestämma skaftmaterial själv via en förbeställning.

Nä, jag har inte kollat runt på allvar än. Just nu tillåter inte min ekonomiska situation (eller fru) ett knivköp. Det blir bättre i höst. Och då hoppas jag komma lagom till nästa produktionsomgång så att jag kan få bestämma själv. Även om trä är illa tjusigt kommer det med största sannolikhet bli micarta.

för lite rött ! en kniv måste ha röd på någon del :)

Haha. Jo, men som Eärendil nämnde ovan är kniven inte i produktion än. När den väl börjar tillverkas får du vara där med dina önskemål så kan du få den hur röd du vill.
Så det är bara att ge sig till tåls. för innerst inne vill du ha nåt mer än bara din mora. :)

Haha. Jo, men som Eärendil nämnde ovan är kniven inte i produktion än. När den väl börjar tillverkas får du vara där med dina önskemål så kan du få den hur röd du vill.
Så det är bara att ge sig till tåls. för innerst inne vill du ha nåt mer än bara din mora. :)

Den frågan kan jag inte svara på.

I skogen, utomlands, på vandring... älskar dessa :)
OUTCAST.bmp

och:
KE-1595.jpg

I köket:

DM0702_stor.gif

Den stora kan verka lite överdrivet men jag har ändrat uppfattning på senare tid. Jag älskar att ha en rejäl kniv med mig i skogen. Den tar bort behovet av yxa helt. Man behöver inte vara särskilt rädd om den och den kräver inget underhåll alls.

Med tanke på det stora knivintresset på det här forumet så vill jag samla ihop lite intryck.

Om ni har lust så skulle jag vilja ha svar på:
1. Vilken kniv använder du till vardags?

2. Vilken kniv använder du där ute?

3. Vilken kniv använder du utomlands?

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?

~Paul~

1. En vanlig morakniv för det mesta, och då räknar jag "till vardags" som i att skära upp rep, fixa till småsaker osv i hemmet eller i närheten av den.

2. Min finaste kniv, det vill säga en av typen jaktkniv, med träskaft och slida av fint läder. Jävligt snygg kniv, och den trubbar sig aldrig trots att jag haft den tre-fyra år och använt den i princip jämt ute i skogen på allt från tillaga fisk till att tälja upp flikor till eld. Den är väl inte i dyraste laget relativt sätt, men den duger gott och väl åt mig och den enda gången jag tappat den (under en scouttävling då den föll ut ur slidan när jag kämpade mig genom tätt buskage i skogen) fick jag panik och trodde jag skulle börja gråta fram tills dess att jag fick veta att någon funnit den av en ren slump, mitt i skogen.

3. Har aldrig varit utomlands i friluftssyfte - än.

4. En japansk, rostfri (även skalet) köttkniv. Kan ingenting om knivar i den miljön, men den ser coolast ut och den fungerar fint för det mesta, helt enkelt. Vass men kraftig.

5. Åh, svår fråga. Beror på vad du kallar kniv. En kompis jag hajkade med någon gång hade en häftig blandning mellan kniv, machete och yxa hon gjort själv. Den var vass som en vanlig täljkniv, formad ungefär som en bred machete och tillräckligt tjock för att hugga det mesta med. Kanske tre decimeter hög, en och en halv-två bred. Den kanske.

I skogen, utomlands, på vandring... älskar dessa :)
OUTCAST.bmp

[...]

Den stora kan verka lite överdrivet men jag har ändrat uppfattning på senare tid. Jag älskar att ha en rejäl kniv med mig i skogen. Den tar bort behovet av yxa helt. Man behöver inte vara särskilt rädd om den och den kräver inget underhåll alls.

Oh, häftig. Hur stor är den? Och var köpte du den?

Oh, häftig. Hur stor är den?

Vad alla män vill höra =)

Jag såg nån ny morakniv på OK för ett tag sedan. Den hade sågrygg och grönt nylonhandtag. Den var mindre än Mora2000 och även billigare. Mörkare grön än Mora2000. Bladet märkt Frost. Skall köpa en när jag är där nästa gång. Det var en sån där "bra att ha" kniv som man kan bryta av eller tappa utan att gråta så sminket rinner.

Oh, häftig. Hur stor är den? Och var köpte du den?

Den är 40 cm lång "in alles" och är av märket kershaw. Modellen heter Outcast.
http://www.kershawknives.com/searchresults.php?search_by=searchform&search_value=outcast

Den finns att köpa i sverige men jag köpte den från USA när dollarn var som lägst tillsammans med en bunt andra knivar så jag fick den ganska billigt. Bara att hitta en webshop som säljer internationellt och klicka i vad man vill ha. Betala med visa och hoppas att den inte fastnar i tullen eller något sådant dumt.

Kniver har ett riktigt gott "schwung" och kapar det mesta, sly, ved och fingar som man inte är försiktigt. Jag tyckte dock att vinkeln på eggen var lite väl grov så jag ställde mig ett par timmar med slipsten och nu är den ett underbart verktyg.

Vad alla män vill höra =)

Jag såg nån ny morakniv på OK för ett tag sedan. Den hade sågrygg och grönt nylonhandtag. Den var mindre än Mora2000 och även billigare. Mörkare grön än Mora2000. Bladet märkt Frost. Skall köpa en när jag är där nästa gång. Det var en sån där "bra att ha" kniv som man kan bryta av eller tappa utan att gråta så sminket rinner.
Det är nog en äldre version av 760MG. Den var framtagen med tanke på sportfiske och campinggörmål. Den bör i så fall likna den här: http://www.ragweedforge.com/760mg.jpg

~Paul~

fixa eget stål

Ja farsgubben jobbar på ett stålföretag, där har de ibland stålämnen avsedda för texilindustrin. Ngra gånger per år så gör de stål som skall användas till att skära damstrumpbyxor. Då skall stålet vara så vasst att det skär igenom flera hundra lagar nylonstrumpbyxor utan att bränna nylonet. Av just det stålet tog jag överblivna ämnen. Lät en av farsans konstruktörer ta fram en härdning som passar för jakt och en för allmän användning. Efter att stålet stansats och härdats så gav jag ämnerna till en knivmakare som hette Limby. Han tillverkade en "huggare" och en jaktkniv. Knivarna kräver lite erfarenhet för att vara till sin rätt då de är nästan för vassa. Hmm lite offtopic....vad jag ville säga är att en kniv måste provas fram av varje användare. Beroende av ändamål och sättet man skär (fysiskt) gör att olika varianter av skärpa, seghet i egg, och framförallt skaftet gör kniven till "din bästa kniv". Inget bra inlägg....håller på att tentaplugga, och som gamling tar det lite tid att få igång "de grå" ;-)

Ja farsgubben jobbar på ett stålföretag, där har de ibland stålämnen avsedda för texilindustrin. Ngra gånger per år så gör de stål som skall användas till att skära damstrumpbyxor. Då skall stålet vara så vasst att det skär igenom flera hundra lagar nylonstrumpbyxor utan att bränna nylonet. Av just det stålet tog jag överblivna ämnen. Lät en av farsans konstruktörer ta fram en härdning som passar för jakt och en för allmän användning. Efter att stålet stansats och härdats så gav jag ämnerna till en knivmakare som hette Limby. Han tillverkade en "huggare" och en jaktkniv. Knivarna kräver lite erfarenhet för att vara till sin rätt då de är nästan för vassa. Hmm lite offtopic....vad jag ville säga är att en kniv måste provas fram av varje användare. Beroende av ändamål och sättet man skär (fysiskt) gör att olika varianter av skärpa, seghet i egg, och framförallt skaftet gör kniven till "din bästa kniv". Inget bra inlägg....håller på att tentaplugga, och som gamling tar det lite tid att få igång "de grå" ;-)
Vat du vad för designation det handlar om? Dvs, namnet på stålsorten.

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg