Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Om vi bortser från jämförelsen med Mule Team-greppet (som i min mening inte heller är perfekt utformat).

Designen på den aktuella modellen förutsätter att man placerar tummen eller den köttiga biten på pekfingret rakt över den räfflade delen av bladryggen när man vill anbringa lite extra kraft. Hade det inte varit så mycket enklare att utforma greppet på ett sådant sätt att man slipper det här?

Personligen anbringar jag hellre kraft från själva handtaget än genom att pressa på ett blankt och vasst bladryggstål.

~Paul~

Fast om vi bortser från jämförelsen så finns det inget i sammanhanget att diskutera för mig. Jag tolkade det som att MAW (och även du i ditt senare inlägg) tyckte att Mule Team var en bättre design. Det höll jag inte med om och skrev då min åsikt. Jag håller helt klart med dig i sista stycket ovan.
 
Jahaja i övrigt så sitter jag i skrivande stund i en campingstol och beskådar jaktkompisen som försöker flå en räv med sin Cold Steel Ultimate Hunter fällis. Den är inte slipad sedan han fick den tror jag. Men inte helt fel när man ska ta vara på pälsen, körde lite med min WM1 men den är nästan för vass...lätt att gå igenom med den. Deppigt när man tänker på det...en "för" vass kniv.
 
Där skrev vi visst samtidigt. Enuffansatsen är nog mer estetiskt störig än ett praktiskt problem i min värld. Men den stör mig det gör den.
Ska ricassodebatten dra igång nu igen ;)
 
Bra, då missar jag inget spännande nu när jag går och sätter mig lite grisvak då ;)
Får se om det dyker upp någon bild här senare ikväll, på en 250 kg galt si så där då.....

Bilder från det skulle nog uppskattas av fler än jag. Du får väl smyga in någon trevlig kniv lite här och där. :)
 
Beställde två stycken knivar till av Matt Lamey, tänkte att stor bowien skulle få sig en lillebror. Har alltid gillat 6" blad.
picture314l.jpg


Försöker få honom att skippa både choil och ricasso men han menar att sättet han smider dom på gör att det blir både och, förstår inte riktigt varför det inte går att göra det utan?

Fredrik
 
Fast om vi bortser från jämförelsen så finns det inget i sammanhanget att diskutera för mig. Jag tolkade det som att MAW (och även du i ditt senare inlägg) tyckte att Mule Team var en bättre design. Det höll jag inte med om och skrev då min åsikt. Jag håller helt klart med dig i sista stycket ovan.
Mule är en bättre design enligt min mening. Dock inte felfri ;).

~Paul~
 
Beställde två stycken knivar till av Matt Lamey, tänkte att stor bowien skulle få sig en lillebror. Har alltid gillat 6" blad.

Försöker få honom att skippa både choil och ricasso men han menar att sättet han smider dom på gör att det blir både och, förstår inte riktigt varför det inte går att göra det utan?

Fredrik
Snygg, men precis som du skriver så skulle jag helst skippa den stora ricasson och eventuellt minskat storleken på parerskyddet.

Fattar inte heller varför det skall vara så svårt att utesluta dessa mycket irriterande detaljer som du nämner. Det finns ju andra som klarar det ;).

~Paul~
 
Här kom nyss årets sista kniv ut ur min kniv verkstad. Det blev en i min serie JE Puukko. Bladet rostfritt och skaftet Desert Ironwood och mässing. Kniven är 195mm lång varav bladet är 80mm.
http://jeknives.blogspot.fi/
 

Bilagor

  • JE Puukko 001_renamed_21131.jpg
    JE Puukko 001_renamed_21131.jpg
    77.8 KB · Visningar: 462
  • JE Puukko 003_renamed_19347.jpg
    JE Puukko 003_renamed_19347.jpg
    70.5 KB · Visningar: 475
  • JE Puukko 004_renamed_25673.jpg
    JE Puukko 004_renamed_25673.jpg
    78.7 KB · Visningar: 454
  • JE Puukko 010.jpg
    JE Puukko 010.jpg
    80.5 KB · Visningar: 449

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg