Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag använde ett koniskt slipstift som jag kapade toppen av så det inte skulle slipa upp hela hålet,skollorna fäste jag i skruvstycket under pelarborren. Hand försänkare funkar nog också säkert bra. Lycka till och ta det varsamt så inte hålen blir för stora och du får glapp.
 
Har varit lite småproduktiv idag och fick klart min WM1 med buckeyevril också. Hmm, detta var den första kniv jag gjorde och jag har lärt mig av några misstag på vägen. Men till slut blev det rätt bra ordning på kniven. Slidan är jag inte helt nöjd med av några olika skäl. Men imorgon ska bägge med, det bär av för lite jakt ett par dagar :)
Ursäkta de dåliga ljusförhållandena, men tänkte jag skulle ta ett par bilder innan de (förhoppningsvis!) används de närmsta dagarna.
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    17.9 KB · Visningar: 528
  • 2.jpg
    2.jpg
    29.2 KB · Visningar: 529
Tack J-E! Hur tror du är bäst att sänka ned skruvarna? I min fantasivärld så skulle jag haft en Dremel med ett cylindriskt slipstift och successivt slipat ned gropen med kortsidan på stiftet. Andra metoder?

Nu vet jag inte hur dina skruvar ser ut på undersidan. Är dom koniska eller flata? Är dom koniska är det enklast att borra med samma storlek som skruvhuvudet. Är dom flata så brukar man, där man har tillgång, använda en planförsänkare med styrtapp. Kolla Luna-katalogen; Verktyg-skärande verktyg-tappborrar-planförsänkare och styrtappar. Antar att du skulle kunna använda en vanlig pinnfräs med samma mått som huvudet. Nu är det inte nån frihands operation utan bra borrstativ och fastspänd skala krävs för att få snyggt resultat.
Kniven din blev väldigt fin. Är lite svag för bra funktion hellre än glitter.

Kjell
 
Har varit lite småproduktiv idag och fick klart min WM1 med buckeyevril också. Hmm, detta var den första kniv jag gjorde och jag har lärt mig av några misstag på vägen. Men till slut blev det rätt bra ordning på kniven. Slidan är jag inte helt nöjd med av några olika skäl. Men imorgon ska bägge med, det bär av för lite jakt ett par dagar :)
Ursäkta de dåliga ljusförhållandena, men tänkte jag skulle ta ett par bilder innan de (förhoppningsvis!) används de närmsta dagarna.

Urtjusig!!

Kjell
 
Tack för tipsen och betyget Kjell :)
Jag tror det blir till att köpa en dremel ändå, och försöka fräsa ur till skruvarna på frihand med ett litet stift. Skruvarna är diskret koniska. Dremeln har stått på önskelistan länge ändå och verkar vara ett mångsidigt verktyg.
 
Alltid trevligt med korta lätta slidknivar. Spyderco släppte precis "Enuff" i tre bladprofiler. Men varför inte föra slipningen ända till greppet som på deras Mule Team? På er sådant kort blad blir dessa mm ansats rätt störigt i min mening.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    51.9 KB · Visningar: 449
Har varit lite småproduktiv idag och fick klart min WM1 med buckeyevril också. Hmm, detta var den första kniv jag gjorde och jag har lärt mig av några misstag på vägen. Men till slut blev det rätt bra ordning på kniven. Slidan är jag inte helt nöjd med av några olika skäl. Men imorgon ska bägge med, det bär av för lite jakt ett par dagar :)
Ursäkta de dåliga ljusförhållandena, men tänkte jag skulle ta ett par bilder innan de (förhoppningsvis!) används de närmsta dagarna.

Se där klart :) ser ju jätte bra ut. Som sagt man lär sej hela tiden. Prova att forma slidan nästa gång.

Seved
 
Jo, tänker göra en ny. Vikslida blir det. Lättare och snyggare. Tänkte prova rårand. Måste ju testa någon gång.
Blir säkert jättebra! Under tiden kan vi vila ögonen på en klassiker:
 

Bilagor

  • Min EKA Swede 82, 2.jpg
    Min EKA Swede 82, 2.jpg
    22 KB · Visningar: 429
  • Min EKA Swede 82, 3.jpg
    Min EKA Swede 82, 3.jpg
    25 KB · Visningar: 426
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 464

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg