Stort knivintresse - välj din favoritkniv

En ögonblicksbild från den småländska skogen. Bra verktygsgäng.
Stämningsfull bild. Inte mycket snö kvar, tillika här i Gbg.

82-an är helt enkelt en av de bästa tyngre fällknivarna som finns. Det faktum att den går att plocka isär i atomer för att serva kniven gör den bättre än sina konkurrenter. Att bladet saknar ricasso och häl ger ytterligare pluspoäng.

~Paul~
 
Alltid trevligt med korta lätta slidknivar. Spyderco släppte precis "Enuff" i tre bladprofiler. Men varför inte föra slipningen ända till greppet som på deras Mule Team? På er sådant kort blad blir dessa mm ansats rätt störigt i min mening.

Fast med tanke på hur greppet är utformat på Mule Team så ser inte jag att det kommer att bli någon skillnad i "moment" mellan de två. Fingrarna kommer minst lika långt från eggen. Stör mig inte nämnvärt alls på ricasson på Enuff. Stör mig bra mycket mer på sådana där värdelösa slidor istället. :)
 
Jo det har töat här, men ska frysa på inatt/imrn. Kommer bli härligt halt att halka fram på stigarna då.
Det är alltid kul att förbereda eld, och det visade sig att veden fungerade också så lite kaffe blev det.

Polaren gjorde en vikslida av kydex och rårand till sin Swamp rat nyligen. Sade det var segt att jobba med. Men nu har jag ett stycke liggande så det finns ingen ursäkt. Annars tycker jag man får riktigt styvt resultat med vanligt läder + härdare. Så eg kanske rårand bara är extra jobb om man inte ska hålla på och pauta och jojka och så där...
 
Fast med tanke på hur greppet är utformat på Mule Team så ser inte jag att det kommer att bli någon skillnad i "moment" mellan de två. Fingrarna kommer minst lika långt från eggen. Stör mig inte nämnvärt alls på ricasson på Enuff. Stör mig bra mycket mer på sådana där värdelösa slidor istället. :)

Jo slidan är väl värdelös till att ha i bältet enligt mina preferenser. Men en sådan kniv hade jag nog haft i fickan och då är väl en sådan slida rätt funkis tycker jag. Liten, lätt och tålig typ.
 
Fast med tanke på hur greppet är utformat på Mule Team så ser inte jag att det kommer att bli någon skillnad i "moment" mellan de två.
Om vi bortser från jämförelsen med Mule Team-greppet (som i min mening inte heller är perfekt utformat).

Designen på den aktuella modellen förutsätter att man placerar tummen eller den köttiga biten på pekfingret rakt över den räfflade delen av bladryggen när man vill anbringa lite extra kraft. Hade det inte varit så mycket enklare att utforma greppet på ett sådant sätt att man slipper det här?

Personligen anbringar jag hellre kraft från själva handtaget än genom att pressa på ett blankt och vasst bladryggstål.

~Paul~
 
Jo slidan är väl värdelös till att ha i bältet enligt mina preferenser. Men en sådan kniv hade jag nog haft i fickan och då är väl en sådan slida rätt funkis tycker jag. Liten, lätt och tålig typ.

Jo gillar man att ha så så funkar slidan säkert bra. Har haft min Izula i fickan några gånger och blir bara irriterad varje gång man ska plocka fram den. Ska ta och göra en läderslida till den kniven istället (när tid, lust och ork råkar infinna sig samtidigt...). Det är en jämrans tur för tillverkarna att vi har så olika smak vi människor! :)
 
Visst är det så:)
En rätt bra grej som jag tycker minskar pillet är fästa t ex izulas eller i mitt fall wm1s slida i en bit paracord och dra den genom sig själv i en bältesögla och sen ha kniven i framfickan.
 
Och izulas lämpar sig ännu bättre där, då man bara kan dra ut den utan att pilla med rem och tryckknapp (min wm1 ska få något liknande i kydex i sinom tid)
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg