Stort knivintresse - välj din favoritkniv

God Jul!

I fickan blir det tomt, men på julbordet blir det de bägge antika Solingen Trade Knives och Desert Ironwood kockkniven från Bark River.

Mikael
Bra val‼

Självklart kommer även undertecknad att använda en del köksknivar. Det har redan blivit några fram tills nu och då har festligheterna inte ens börjat ;).

Idag kör jag således på Anders Petter Oxelgren kockkniv, MoS 4216 kockkniv, MoS B5F filékniv, KN konditorkniv med vågtandat blad, Victorinox skalkniv med 8 cm långt blad och plastgrepp, samt en KN allkniv med slät egg och 175 mm långt och extremt tunt blad.

De bättre knivarna får idag ligga i lugn och ro i lådan ;).

~Paul~
 
Hoppas att den här länken funkar bättre, en liten fällkniv, skillnaden är att min har svart blad. Förvånande så sitter den svärtan kvar efter att använt den till fiske, svampplock, alla möjliga sniderier vid ute liv och att skära ned kartonger på jobbet. Så jag hoppas att den klarar av julens snören och paket också!
Tack för bilderna. Jodå, den bör klara av några snören och paket/papper ;). En prisvärd kniv!

~Paul~
 
Skulle man inte bara kunna limma fast mässingsbiten med epoxy? Borde väl räcka?

Och god jul allesamman!

Ps. Volcano: designen känns ofunktionell, men jag kan förstå om man köper den som samlingsobjekt.

Ja GOD JUL allesamans :D

Jo limma räcker gott :) . Man använder oftast pinnar när man inte vill att det ska flytta sej nåt.

Seved
 
Måste bara fråga. Är ni allvarliga när ni gillar Volcanon, eller driver ni med designen? Jag tycker den är grotesk..........går bort direkt för min del.

Sett många både snygga och fula knivar i tråden. Blev nyfiken på vilken du menar men hittar ingen Vulcano. Googlade och hittade många vulkaner, och några knivar av varierande modell. Vilket inlägg i tråden visar den du menar?
 
Jaha då var Swede 82 klar. Enda som återstår är att försänka skruvarna, men jag har inget bra verktyg till det för tillfället.
Jan-Erik gjorde ju en otroligt fin variant med exklusivt trä och silverdetalj. Den här är ett fullständigt amatörprojekt, men får represenera den andra ändan av spektrat, med lite "tactical" g10 och fallskärmslina :)
Ligger skönt och säkert i näven.

/M

ps. foto är som vanligt inte min starka sida. ds
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    24.1 KB · Visningar: 484
  • 2.jpg
    2.jpg
    16.6 KB · Visningar: 501
  • 3.jpg
    3.jpg
    22.8 KB · Visningar: 482
  • 4.jpg
    4.jpg
    17.1 KB · Visningar: 495
Du fick till den mycket ,mycket bra.Den kan du va mycket stolt över. Sen när skruvarna är sänkta blir den kanonfin. Skollorna är riktigt snygga. Grattis till et fint jobb!
 
Tack J-E! Hur tror du är bäst att sänka ned skruvarna? I min fantasivärld så skulle jag haft en Dremel med ett cylindriskt slipstift och successivt slipat ned gropen med kortsidan på stiftet. Andra metoder?
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg