Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Tack för bilderna, trevligt! Jag sitter nämligen själv och funderar på hur jag ska göra med S1. Hur har du fällt in bladet i träet och ändå petat igenom pinnarna? Är det två träbitar? Ser ingen tydlig skarv...Har nog samma händer som du....originalgreppet blir för tunt.

Tackar!
Njae, jag fuskar nog mer än så. Om du tittar på mellan kniven i andra bilden så anar du hur jag gjort.
Fyra bitar, Två sidor, uppe och nere. Sen borrar jag första sidan från tanghålet in i träet, och sen andra sidan från genom allt. Så man inte får en vinkel på hålet i mitten. Jag har som inte så stora resurser. Går det inte på köksbord och balkong så går det inte.
 
Tackar!
Njae, jag fuskar nog mer än så. Om du tittar på mellan kniven i andra bilden så anar du hur jag gjort.
Fyra bitar, Två sidor, uppe och nere. Sen borrar jag första sidan från tanghålet in i träet, och sen andra sidan från genom allt. Så man inte får en vinkel på hålet i mitten. Jag har som inte så stora resurser. Går det inte på köksbord och balkong så går det inte.

Jag förstår. Jo jag funderar på att göra spår för tången på produktionsvarianten i två skalor som jag har. Och sen lägga en tunn spacer i g10 emellan. Limma och en rörnit där bak. Blir väl till att slipa försiktigt och/eller bränna med glödpennan. Jag har också lite begränsad verkstad, men som tur är en gammal arbetsbänk med städ i källaren. Längst fram kommer jag lägga mässing som på din mellersta kniv, 5 eller 3 mm. Träskalorna blir i sådant fall antingen buckeye eller tvärsågad cocobolo.
 
Jag förstår. Jo jag funderar på att göra spår för tången på produktionsvarianten i två skalor som jag har. Och sen lägga en tunn spacer i g10 emellan. Limma och en rörnit där bak. Blir väl till att slipa försiktigt och/eller bränna med glödpennan. Jag har också lite begränsad verkstad, men som tur är en gammal arbetsbänk med städ i källaren. Längst fram kommer jag lägga mässing som på din mellersta kniv, 5 eller 3 mm. Träskalorna blir i sådant fall antingen buckeye eller tvärsågad cocobolo.

Kan nog bli hur bra som helst tänker jag. Tyckte om idén med spacern eftersom man alltid kommer att se skarven i alla fall. Nu vet jag inte vad som är gängse norm med mässingsbiten men jag gjorde så här på den mellersta kniven. Hårdlödde fast fyra mässingsspik som sen går in i träet.
Kjell
 

Bilagor

  • _1080701.jpg
    _1080701.jpg
    31.1 KB · Visningar: 563
Måste bara fråga. Är ni allvarliga när ni gillar Volcanon, eller driver ni med designen? Jag tycker den är grotesk..........går bort direkt för min del.
 
Tack, då är vi överens om det i allafall,:). Funderar på en Eka H8 Masur som EDC, det är en goding , tycker jag. Priserna varierar våldsamt har jag sett......
 
Kan nog bli hur bra som helst tänker jag. Tyckte om idén med spacern eftersom man alltid kommer att se skarven i alla fall. Nu vet jag inte vad som är gängse norm med mässingsbiten men jag gjorde så här på den mellersta kniven. Hårdlödde fast fyra mässingsspik som sen går in i träet.
Kjell

Hård lödningen funkar hur bra som helst. Det är rätt vanligt i vissa fall. :D

Seved
 
Hård lödningen funkar hur bra som helst. Det är rätt vanligt i vissa fall. :D

Seved

Skulle man inte bara kunna limma fast mässingsbiten med epoxy? Borde väl räcka?

Och god jul allesamman!

Ps. Volcano: designen känns ofunktionell, men jag kan förstå om man köper den som samlingsobjekt.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg