Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. Om jag förstår det rätt så är det därför man försöker få fint korn i stålet även på dom rostfria.

2. Nu är ju frågan hur mycket slagseghet behöver man? Skärpa, slitstyrka och rosttröghet är väl det första jag siktar efter.

3. Ska man göra större huggar och yxor så får man säkert tänka om.

4. Sen är väl vanliga kolståls stora fördel priset?

5. Men om priset är mindre viktigt. ( jag ska ju bara göra en...hahaha )?
1. Jaaa! Precis! Väl tolkat och uppfattat ;). Det är till exempel därför som man inte kan slipa fram alltför små eggvinklar på ett sådant stål som D2 (Sverker 21). Trots en utmärkt kemisk sammansättning så har det här stålet ett extremt stort korn. Skillnaden är avgrundslik till PM-stålen och även de svenska finkorniga dito, såsom AEB-L/13C26, 12C27 och 14C28N. Observera dock att 19C27 har ett i det närmaste lika stort korn som D2!

2. Ja, det är frågan. Som jag nämnde tidigare, det beror på vad du tänker använda kniven till. En täljkniv vill man gärna ha lite slagseg, medan en utpräglad jaktkniv för småvilt eller en filékniv inte behöver denna tillgång till samma grad.

3. Huggare och yxor kräver kolstål i någon form.

4. Ja i princip. Det finns dock som vanligt undantag. De nu så populära japanska kockknivar i diverse japanska kolstålstyper är ofta både dyra ur materialsynpunkt och arbetssynpunkt. Ett pris på över 5K är vanligt förekommande i samband med en 24 cm kockkniv. Framför allt om det handlar om Virgin-stål, dvs ett japanskt nyupptaget stål som tidigare inte varit omsmällt.

5. Ja, då kan man kanske satsa lite extra :).

~Paul~
 
Jag har hittils aldrig haft en skarv som släppt. Frågan jag har är väl mer; vilket ryker först, handen eller skarven.
Kjell
 

Bilagor

  • _1090030.jpg
    _1090030.jpg
    46.3 KB · Visningar: 464
  • _1090031.jpg
    _1090031.jpg
    53.2 KB · Visningar: 494
1. Han vart lite sur i onödan där tycker jag. :) För som sagt det hänger ihop, man kan inte diskutera det utan det ena eller det andra, för användaren måste ta med det i beräkningarna.

2. Ha ha ja jag får väl göra det ha ha. Men det ska bli kul o se hur den håller skärpan. Ska köpa lite hampa rep o prova med B.L.A
1. Ja, exakt. Onödigt att hetsa upp sig för en sådan småsak.

2. Du får som sagt gärna presentera dina resultat. Det skall bli mycket intressant att ta del av dina rön ;).

~Paul~
 
Jag har hittils aldrig haft en skarv som släppt. Frågan jag har är väl mer; vilket ryker först, handen eller skarven.
Kjell
Den varianten har jag faktiskt inte sett tidigare! Mycket fiffigt‼ Skall genast testas på en bit 550 lbs paracord. Jag misstänker dock att det inte är så enkelt som det ser ut ;).

~Paul~
 
Nu har jag testat på en bit 3 mm flagglina. Det funkade! Dock har jag inte provdragit ringen med någon större kraft. Vågar inte :).

~Paul~
 
Nu har jag testat på en bit 3 mm flagglina. Det funkade! Dock har jag inte provdragit ringen med någon större kraft. Vågar inte :).

~Paul~

Kul! Jag har dragit så hårt jag kunnat och inte fått isär nåt än. Skarven har den fördelen att den inte blir utsatt för några böjmoment. Det blir bara dragkraft över hela ytan samtidigt. Nu är det väl rimligt att tro att när det brister så är det i skarven i alla fall.

Kjell
 
Jag har hittils aldrig haft en skarv som släppt. Frågan jag har är väl mer; vilket ryker först, handen eller skarven.
Kjell

Hej och välkommen!

Är det en S1 på bilden? Hade varit kul med lite bilder för att se din lösning! Är det en moddad produktionsvariant eller en S1b du mixtrat med? Är nitarna genomgående?

/M
 
Hej och välkommen!

Är det en S1 på bilden? Hade varit kul med lite bilder för att se din lösning! Är det en moddad produktionsvariant eller en S1b du mixtrat med? Är nitarna genomgående?

/M

Hej, Jo det är det. Det är en S1b som jag skaftat. Detta är andra försöket. Första var i ene, men den blev lite mesig. Sen fick jag för mig att den skulle bli vit. Då dök denna bit gullregn upp på tradera. Nitarna är inte nitar utan gullregn pinnar. Då jag tog bort enehandaget insåg jag att limningen satt väldigt bra så nåt större behov av nitar i metall har jag inte sett än.
Om jag skulle göra om den hade jag nog valt att göra den på en produktionskniv istället. Anledningen att göra/göra om ett handtag är att jag har om inte stora så ialla fall långa händer. Så ett större handtag känns bättre. Sen finns det nån grundtanke med handtagsstorlek kontra knivblad att stort handtag/litet blad = bra kontroll, Litet handtag/stort knivblad är mer lämpat åt huggare. Nån huggare ville jag inte att det skulle bli. Och till sist, det är kallt ute, ingen tang synlig.
Ett par bilder.

Kjell
 

Bilagor

  • _1080981.jpg
    _1080981.jpg
    106.1 KB · Visningar: 475
  • _DSF0080.jpg
    _DSF0080.jpg
    88.4 KB · Visningar: 471
Tack för bilderna, trevligt! Jag sitter nämligen själv och funderar på hur jag ska göra med S1. Hur har du fällt in bladet i träet och ändå petat igenom pinnarna? Är det två träbitar? Ser ingen tydlig skarv...Har nog samma händer som du....originalgreppet blir för tunt.
 
1. Ja, exakt. Onödigt att hetsa upp sig för en sådan småsak.

2. Du får som sagt gärna presentera dina resultat. Det skall bli mycket intressant att ta del av dina rön ;).

~Paul~

Japp jag redovisar resultatet sen o hoppas att det inte räknas som reklam :) . Ska bli kul o prova den, har bara skaftningen kvar nu :D

Här är en recention på min lilla edc.

http://swedishsurvivalist.egetforum.se/post64199.html?sid=e90883cfdb386a2de33bc8f8d0bb9eca#p64199

Seved
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg