Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1+ för bilder, gör tråden levande! Har inte så mkt nytt skoj att visa själv ftf. En produktions H1 om någon vill se...
Men jag har två riktigt fina bitar buckeyevril på ingång, så fort de sitter på WM1-bladet så kommer foto!

1+ för bilder, gör tråden levande! Har inte så mkt nytt skoj att visa själv ftf. En produktions H1 om någon vill se...
Men jag har två riktigt fina bitar buckeyevril på ingång, så fort de sitter på WM1-bladet så kommer foto!
Låter kanon! Skall bli intressant.

En av de finare Spydercoknivarna - Jess Horn, Jigged Bone, ATS-34, nummer 053:

Bilagor

• Min Spyderco Jess Horn, ATS-34, jigged bone.jpg
    Min Spyderco Jess Horn, ATS-34, jigged bone.jpg
    37.5 KB · Visningar: 566
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 462
Det må jag säga. Vart har du fått tag på den rackaren?

Ps. Färgglad tapet. Ds
Jag blev erbjuden att köpa kniven av Åke Lydén på Rocky Mountain i början av mitt medlemskap på Spyderco. Kniven var egentligen utgången redan då. Jag tror att det bara tillverkades 1200 st.

Haha, nej det är ingen tapet utan en gobeläng :).

~Paul~

Good catch! Helt vansinnigt OT, men gobeläng (måste börja använda det ordet mer...) är väl en slags tapet? Man skär iofs sådana med kniv så lite on topic är det kanske host host

Good catch! Helt vansinnigt OT, men gobeläng (måste börja använda det ordet mer...) är väl en slags tapet? Man skär iofs sådana med kniv så lite on topic är det kanske host host
Gobeläng är från början ett slags vävd tapet men har sedermera börjat gälla också det som vi kallar för handarbete/vävkonst, dvs en tavla vävd av diverse tyger. De kan variera i storlek.

Min är inte så stor, endast ca 120 lång och 80 bred. Preferabelt utförs arbetet av skickliga konstnärer. Jag har ärvt den efter min framlidna mormor som tydligen hade betalat rätt mycket flis för den.

På tal om skickliga artisaner, vad sägs om denna Leuku. Den är exemplariskt utformad. Ingen jäkla ricasso och dessutom en full flatslipning. Slidan är heller inte så ful ;). Den är byggd av Pekka Tuominen. Bladtypen och handtagsmaterialet är förhandlingsbara. Differentiellt härdat RWL-34 hade inte gjort ont ;). Han jobbar nämligen med detta stål.

Bilagor

• Pekka Tuominen Leuku.jpg
    Pekka Tuominen Leuku.jpg
    25 KB · Visningar: 432
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 429
Fin Leuku, jag såg att han gjorde en del fulltångare också. Här kommer en lite speciell kniv. Fullt konvext blad i M4 (3,6 tum.) Gröna micarta scales. Notera den lilla bulten, i vanliga fall går den att integrera med kniven bak i skaftet. Går låset sönder kan man använda den till att fixera bladet.

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Fin Leuku, jag såg att han gjorde en del fulltångare också. Här kommer en lite speciell kniv. Fullt konvext blad i M4 (3,6 tum.) Gröna micarta scales. Notera den lilla bulten, i vanliga fall går den att integrera med kniven bak i skaftet. Går låset sönder kan man använda den till att fixera bladet.
En fiffig lösning på det extra bladlåset. Vem har byggt kniven?

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg