Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Har just brynt min case swaback Jack. Det blir vasst det däringa cv stålet. Kniven är en Tony bose design om 3 1/8 tum. Den har warncliffe och pen blad samt chestnut bone skalor. Helt tight i passformen. Lite branta eggvinklar men det är åtgärdat från och med nu. Helt klart en duglig edc.

Bosse

Har just brynt min case swaback Jack. Det blir vasst det däringa cv stålet. Kniven är en Tony bose design om 3 1/8 tum. Den har warncliffe och pen blad samt chestnut bone skalor. Helt tight i passformen. Lite branta eggvinklar men det är åtgärdat från och med nu. Helt klart en duglig edc.

Bosse
Låter utmärkt, fast det hade varit kul att få se några bilder också ;).

~Paul~

PS Är det den här? http://i3.photobucket.com/albums/y96/Ed_Gordon/IMG_4911.jpg

Japp, den är det. Ska skriva lite mer när jag är på min dator. Bilder vet jag inte hur man postar. Har försökt nån gång men uppenbart har jag ett iq kring 45 för jag har inte lyckats.

Japp, den är det. Ska skriva lite mer när jag är på min dator. Bilder vet jag inte hur man postar. Har försökt nån gång men uppenbart har jag ett iq kring 45 för jag har inte lyckats.
En fin kniv!

Det är enkelt att ladda upp bilder.

Börja med att ta bilden och föra över den till en lämplig mapp i din dator. När du sedan skall presentera den här på forumet så klickar du på knappen "Hantera bifogade filer" som du finner under rutan i vilken du skriver ditt inlägg och som finns under "Tilläggsalternativ".

När du har tryckt på knappen så söker du upp din bild genom att bläddra fram till den mapp där du har placerat bilden. Därefter så klickar du på bilden och fortsätter med att godkänna bilden genom att klicka på "Ladda upp". Mer än så behöver du inte göra.

~Paul~

En ny ögonblicksbild. Knivar i sina askar.

Uppifrån ned:
  • EKA 597 Camp
  • Benchmade 530
  • EKA Swede 92W
  • EKA Swede 38 Original

Bilagor

• Knivar i sina askar, ögonblicksbild.jpg
    Knivar i sina askar, ögonblicksbild.jpg
    104.7 KB · Visningar: 662
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 584
nybrynad U2a.

Jag köpte en fällkniven U2 i samband med att de kom ut hösten 2003. Eftersom jag var barnledig och hade sonen, då något över ett år, med mig fick den liksom karaktären av far och sonkniven. Under några år använde jag den mycket men sen blev den liksom lite enkom och numera sparar jag den till sonen. Det var ändå en väldigt fin kniv att använda och jag har exempelvis använt den till två älgtjurar en dag då det var min enda kniv med på älgjakt och den dagen visade sig vara en magisk älgfällardag ;-) Har även använt den till att fixa lite utomhuseldar. Inget batongande utan mera spåntning av stickor för att få eld på ris och till slut grova kvistar.

Så var jag då utan en aktiv U2a under några år och använde andra knivar som jag gillar. Så för 2 år sedan var det dags att köpa en ny U2a. Var tvungen att skicka fram och tillbaka nån gång för att få en fin en men det gick bra för peter på fällkniven.
Jag har använt den endel men har egentligen tyckt att den haft för brant eggvinkel. Igår så kom äntligen tillfället och lusten att göra nåt åt det och nu har den klart tunnare vinklar. Eller inga vinklar egentligen utan en tunn konvex rundning av hela tjärnstålet. Jag gjorde jobbet först på 1000 korn slippapper och sedan på fällknivens tvåsidiga bryne och striglade avslutningsvis på torrt läder.
Mamma mia vad vasst det blev.
Är lite olkippt för tillfället och ni vet lurvhåret i nacken irriterade mig. då jag kände skärpan på min U2a tänkte jag att det nog var värt ett försök. Knappt utan att använda tryck mot huden sitter jag nu här med nyrakad hals.

Bosse

Gerber LST

Väntar just nu på 3 st Gerber LST som jag köpt över nätet. 295:- styck är inte billigt för en så enkel kniv men heller inte blodigare än det går att stå ut med.
Det är mina pojkar som är 10 och 7 år gamla som behöver rimligt smidiga fällknivar med lockback funktion. Vad jag förstår använder de sina knivar till att tälja och gräva med så jag vill att knivarna skall vara lätta att slipa. LST har väl förmodligen nåt 440a liknande stål och på gott och ont är det nog ett bra val för en ibland illa hanterad pojkkniv.
Min erfarenhet av modellen är rätt stor då jag haft en 80-talare med rött skaft och svärtat blad under minst 20 år. Tillhör numera mina pensionerade trokänare men jag minns den som en bra, smidig och skapligt tålig kniv. Skulle jag ge köpråd på fällknivar i human prisklass ligger den 5 i topp för mig hur man än ser på det.
Gissa vem som skall få använda den 3dje LSTan ;-)

Bosse

Väntar just nu på 3 st Gerber LST som jag köpt över nätet. 295:- styck är inte billigt för en så enkel kniv men heller inte blodigare än det går att stå ut med.
Det är mina pojkar som är 10 och 7 år gamla som behöver rimligt smidiga fällknivar med lockback funktion. Vad jag förstår använder de sina knivar till att tälja och gräva med så jag vill att knivarna skall vara lätta att slipa. LST har väl förmodligen nåt 440a liknande stål och på gott och ont är det nog ett bra val för en ibland illa hanterad pojkkniv.
Min erfarenhet av modellen är rätt stor då jag haft en 80-talare med rött skaft och svärtat blad under minst 20 år. Tillhör numera mina pensionerade trokänare men jag minns den som en bra, smidig och skapligt tålig kniv. Skulle jag ge köpråd på fällknivar i human prisklass ligger den 5 i topp för mig hur man än ser på det.
Gissa vem som skall få använda den 3dje LSTan ;-)

Bosse
LST:n är en klassiker, som du säger mycket prisvärd. Visst gjordes det en variant med ivory micarta scales? De borde ha fått fin patina vid det här laget :)

Den med micharta kom nog i flera färger. Jag har en gång sett en maroon en men annars bara på bild. Skulle tro att de kom senare delen av 70talet kanske lite tidigare. Vackra välgjorda knivar. Gerber på den tiden var fina grejor. Jag tror LST med zytel kom ca 1980. Bra men betydligt enklare och billigare kniv. En sån där fin micharta LST ingår i mina knivdrömmar liksom deras modell classic som var en variant av samma tema som folding sportsman 1 men finare former.

Jag tror att Gerber vill göra anspråk på att de var först med linerlösa knivar av den typen som Micharta versionen representerar. Å andra sidan tycker nog AG Russel att han var först med sin modell Brute.

Bosse

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg