Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Det var nya uppgifter för mig. De är nog lite höftade som sagt, liksom grovleken på spydercos stenar :)
Min rutinbryning består av spydercos fina keramik och sedan BR grön, alt jlusblå Dialux numer då, det blir riktigt bra. Något ännu bättre blir det om jag går emellan med spydercos ultrafina, men det orkas inte så mycket.

1. I övrigt så använder jag i princip inte min strigel längre. Om jag frihandar och inte använder min WE så brukar jag gå upp till 3000-5000 grit i sandpapper och jag tycker bara det försvinner väldigt mycket "bite" om jag striglar efteråt.

2. Diamantpastan som jag beställde tillsammans med min WE ger dock en extremt aggressiv egg, jag tror jag ska beställa hem en tub 0.5 micron pasta från Hand American att ha på frihandstrigeln, den har fått mycket bra omdömen.

3. Diamanterna verkar ge eggen lite tänder utan att vara för grovkorniga.
1. Jag skulle trots allt råda dig att använda strigel. Det låter nämligen som att du har kvar en råegg. Därför känns bladet så extremt vass. Problemet är dock att skärpan försvinner väldigt fort om man inte striglar bort råeggen.

2. Diamantpasta funkar snabbare eftersom den är hårdast av dem alla. Det är därför lättare att få fram en bra egg fort. Färre drag på strigeln resulterar i ett jämnare resultat!

3. Det beror dock på strävheten. En diamantpasta i samma strävhet som annan pasta kan tvärtom ge ett mindre micro-serraterat blad eftersom den inte enbart polerar hårda karbider, utan de facto också slipar dem. Det är inte alla pastor som klarar detta.

~Paul~

Fint Paul! Lite bilder sen då :) Spec 92 Wood är jag intresserad av
Var själv iväg igår och lade den där custombeställningen jag snackade om, blev AEB-L till slut och brun redwood i skalorna samt mosaiknitar :) Nu ska man bara vänta 2-3 mån .... :(

Fint Paul! Lite bilder sen då :) Spec 92 Wood är jag intresserad av
Var själv iväg igår och lade den där custombeställningen jag snackade om, blev AEB-L till slut och brun redwood i skalorna samt mosaiknitar :) Nu ska man bara vänta 2-3 mån .... :(
Ja, det kommer bilder när vädret tillåter det. Det är fasen vad det regnar och blåser. Dessutom är det nästan kolmörkt mitt på dagen. Inte lätt att ta bra bilder då :(.

Grattis till beställningen. Lider dock med dig. Det är jobbigt att vänta. Speciellt på knivar ;).

~Paul~

Alltså, jag har varit på gång flera ggr men alltid backat i sista stund eftersom det dykt upp annat. Jag stör mig också på den lilla ricasso/slag som trots allt finns där. En Helle Lappland har den inte ;).

http://www.fjallbutiken.se/shop/24915/art15/h0799/11840799-origpic-b786ce.jpg

~Paul~

Du har naturligtvis helt rätt angående Helle Lappland, men jag envisas ju med kolstål i mina bruksknivar. Dessutom tror jag inte att den fanns då jag köpte min Stömeng.

Den nämnda ricasson stör inte så våldsamt heller då sällan ägnar mig å finsniderier med huggarnorsken.

För övrigt vill jag verkligen tacka alla som medverkar här i tråden, trevligare och mer informativ diskussion kring knivar ser man sällan!

1. jag envisas ju med kolstål i mina bruksknivar.

2. Dessutom tror jag inte att den fanns då jag köpte min Stömeng.

3. Den nämnda ricasson stör inte så våldsamt heller då sällan ägnar mig å finsniderier med huggarnorsken.

4. För övrigt vill jag verkligen tacka alla som medverkar här i tråden, trevligare och mer informativ diskussion kring knivar ser man sällan!
1. Visst, varför inte. Jag kör på både kol och rfr, beroende på situation.

2. Så kan det vara.

3. Fast lite störande är det trots allt. Det går bevisligen att avstå från ricasso ;).

4. Passar också på och tackar alla andra. Visa gärna också mycket bilder ;). Det är det som håller ihop tråden ;).

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg