Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Den där utan sidor såg jag också nyligen! Hade ju varit riktigt skoj att sätta snygga skalor på en sådan. Har hittat helt brutalt snygg blåfärgad redwoodvril som hade passat fint. Dock är knivbudgeten spräckt några månader ftf :(

Ja, det vore ju någonting. Jag är väldigt sugen på en 92:a för tillfället, men det vore ju ett snäpp upp att sätta på något speciellt. Kanske stabbat desert ironwood. Nu blev jag ju bara mer sugen :)

På tal om skickliga artisaner, vad sägs om denna Leuku. Den är exemplariskt utformad. Ingen jäkla ricasso och dessutom en full flatslipning. Slidan är heller inte så ful ;). Den är byggd av Pekka Tuominen. Bladtypen och handtagsmaterialet är förhandlingsbara. Differentiellt härdat RWL-34 hade inte gjort ont ;). Han jobbar nämligen med detta stål.

Oh, det kan inte vara tillåtet att lägga in den där bilen på det här forumet. Det måste gå under kategorin porr ;) Otroligt snygg! Blir lite till mig i trasorna när jag ser det arbetet...

Gobeläng är från början ett slags vävd tapet men har sedermera börjat gälla också det som vi kallar för handarbete/vävkonst, dvs en tavla vävd av diverse tyger. De kan variera i storlek.

Min är inte så stor, endast ca 120 lång och 80 bred. Preferabelt utförs arbetet av skickliga konstnärer. Jag har ärvt den efter min framlidna mormor som tydligen hade betalat rätt mycket flis för den.

På tal om skickliga artisaner, vad sägs om denna Leuku. Den är exemplariskt utformad. Ingen jäkla ricasso och dessutom en full flatslipning. Slidan är heller inte så ful ;). Den är byggd av Pekka Tuominen. Bladtypen och handtagsmaterialet är förhandlingsbara. Differentiellt härdat RWL-34 hade inte gjort ont ;). Han jobbar nämligen med detta stål.

Åhh... Vilken pjäs...

Skulle gärna äga en sådan, men lite eftertanke ger vid handen att jag aldrig skulle våga bruka den.

Försöker applicera det här tänket på det mesta i prylväg jag hastigt kan förälska mig i, tex kan jag drömma om att köpa enRefurbished Land Rover Series IIA, men det sunda förnuftet säger ju att bruksvärdet skulle vara klart begränsat, pga samma skäl som ovan så jag försöker intala mig att det är "bättre" att hålla fast vid den gamla skrothögen jag kör idag... Tråkigt jag vet, men med begränsade resurser så får man helt enkelt göra en dygd av nödvändigheten!

Andrew Demko, gillar din Spyderco/Horn – varit ute efter en sådan. Är den välbyggd?
Demko har snabbt blivit riktigt poppis i knivkretsar.

Hornkniven är mycket välbyggd. Den har en substantiell tyngd trots att den är så liten (bladet är endast 68 mm långt). Den väger 67 g. Tyngden beror på att Hornkniven har ett rostfritt homogent chassi och ett väl tilltaget clips.

~Paul~

Demko har snabbt blivit riktigt poppis i knivkretsar.

Hornkniven är mycket välbyggd. Den har en substantiell tyngd trots att den är så liten (bladet är endast 68 mm långt). Den väger 67 g. Tyngden beror på att Hornkniven har ett rostfritt homogent chassi och ett väl tilltaget clips.

~Paul~

Ah, men inget vanligt Spyderco clip väl? Jag trodde inte att de hade.

Skulle gärna äga en sådan, men lite eftertanke ger vid handen att jag aldrig skulle våga bruka den.

Försöker applicera det här tänket på det mesta i prylväg jag hastigt kan förälska mig i, tex kan jag drömma om att köpa enRefurbished Land Rover Series IIA, men det sunda förnuftet säger ju att bruksvärdet skulle vara klart begränsat, pga samma skäl som ovan så jag försöker intala mig att det är "bättre" att hålla fast vid den gamla skrothögen jag kör idag... Tråkigt jag vet, men med begränsade resurser så får man helt enkelt göra en dygd av nödvändigheten!
Fast jag ser inget problem i det tänket. Man får helt enkelt skilja på knivar som ingår i samlingen och de som är till för att brukas. Jag har som bekant båda sorterna. Denna är självklart en vitrinskåpsdrottning, liksom alla mina numrerade pjäser.

~Paul~

Sog

På tal om knivar med assisted opening. Det här är SOG Flash II som jag testar för tillfället.
Tack Per!!

Suverän kniv som jag burit med mig nu ett par år. Väger nästan inget och Per har ett läderfodral i läder som passar bra och om tar bort clipset.

Gillar (som de säger på FB) den verkligen.:cool:

Har en Flash I också som smiter ner i penningfickan på jeansen helt perfekt.

Suverän kniv som jag burit med mig nu ett par år. Väger nästan inget och Per har ett läderfodral i läder som passar bra och om tar bort clipset.

Gillar (som de säger på FB) den verkligen.:cool:

Har en Flash I också som smiter ner i penningfickan på jeansen helt perfekt.
Ja, det är en kanonkniv. Har haft på mig den av och till men inte använt den till annat än mycket sporadiskt och lätt arbete.

Tycker att det är synd att ta bort clipset eftersom det diskutabelt är det bästa som finns därute. Jag tycker att det till och med är bättre än ett äkta Low Rider-clips.

Det blir nog en Flash I i sinom tid. Verkar behändig.

~Paul~

Den utlovade bilden på clipset:

Bilagor

• Min Spyderco Jess Horn, ATS-34, jigged bone, 2.jpg
    Min Spyderco Jess Horn, ATS-34, jigged bone, 2.jpg
    196.5 KB · Visningar: 420
  • Min Spyderco Jess Horn, ATS-34, jigged bone, 3.jpg
    Min Spyderco Jess Horn, ATS-34, jigged bone, 3.jpg
    233.2 KB · Visningar: 437
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 448

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg