Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Nu var ju inte frågan till mig men svarar ändå då jag prenumererar på hans kanal. Oftast sevärda och intressanta. Han envisas dock med att convex egg är det absoluta bästa och visst även om jag inte är säker på att det är sant, Eller ens håller med. Men funkar det bäst för han så.

http://www.youtube.com/user/CliffStamp är någon som gör intressanta videos, Dock är det ju mest huggare och stora knivar som det handlar om. Vilket ju inte intresserar mig så mycket. Men trots det har han många intressanta synpunkter och tankar.

http://www.youtube.com/user/CliffStamp är någon som gör intressanta videos, Dock är det ju mest huggare och stora knivar som det handlar om. Vilket ju inte intresserar mig så mycket. Men trots det har han många intressanta synpunkter och tankar.
Cliff och undertecknad är bekanta från den gamla goda tiden på BF.

Han är ju metallurg och kom ihop sig med ägarna på BF villket resulterade i uteslutning. Hans åsikter var väldigt ofta ganska extrema, vilket skaffade honom en del fiender. Också hans debattstil passade inte alla på BF. En bidragande orsak kan dessutom vara att han är kanadensare. Det finns en viss rivalitet mellan jänkarna och kanadensarna.

~Paul~

Cliff och undertecknad är bekanta från den gamla goda tiden på BF.

Han är ju metallurg och kom ihop sig med ägarna på BF villket resulterade i uteslutning. Hans åsikter var väldigt ofta ganska extrema, vilket skaffade honom en del fiender. Också hans debattstil passade inte alla på BF. En bidragande orsak kan dessutom vara att han är kanadensare. Det finns en viss rivalitet mellan jänkarna och kanadensarna.

~Paul~

Aha intressant trodde han var en lekman med mycket kunskap om just metallurgi.
Tidigare dispyter intresserar jag mig dock inte om.

Strömeng

Jag undrar lite över vilken typ av stål som dessa knivar tillverkas av.
Någon som vet? Har hört att en del knivblad i serien tillverkas av Brusletto.
Men, vilken ståltyp? hårdhet? Är det ett bra knivstål för vildmarksbruk?
Hur står sig en Strömeng 8-9 tum sig i jämförelse med t ex en FK S1/A1?

Bilagor

• ks9_250.jpg
    ks9_250.jpg
    32.7 KB · Visningar: 836
Jag undrar lite över vilken typ av stål som dessa knivar tillverkas av.
Någon som vet? Har hört att en del knivblad i serien tillverkas av Brusletto.
Men, vilken ståltyp? hårdhet? Är det ett bra knivstål för vildmarksbruk?
Hur står sig en Strömeng 8-9 tum sig i jämförelse med t ex en FK S1/A1?
Strömeng köper numera sina blad från Brusletto. Det är längesedan han smidde sina blad ur gamla fjädrar från svenska lastbilar ;).

Stålet är idag ett specialhärdat fjäderstål (kolstål) med 0,5% kol i matrisen men värmebehandlas av en annan firma i Geilo (har glömt namnet på den). Hårdheten ligger på 57-59 RC.

Strömeng har en del knivar i rostfritt. Dessa är i Sandvik 12C27.

Att jämföra ett tämligen simpelt kolstål med ett laminerat rostfritt är svårt eftersom dessa har så olika egenskaper. Ämnet är helt enkelt för stort. Dessutom är bladprofilen helt avgörande för hur kniven jobbar. Strömengs blad är avsevärt tunnare än de laminerade från F-kniven. Slipfaserna är dessutom också helt olika. Strömeng kör på en kort skandinavisk slipfas medan F-kniven kör på en modifierad konvexad sabelslipning.

~Paul~

Strömeng köper numera sina blad från Brusletto. Det är längesedan han smidde sina blad ur gamla fjädrar från svenska lastbilar ;).

Stålet är idag ett specialhärdat fjäderstål (kolstål) med 0,5% kol i matrisen men värmebehandlas av en annan firma i Geilo (har glömt namnet på den). Hårdheten ligger på 57-59 RC.

Strömeng har en del knivar i rostfritt. Dessa är i Sandvik 12C27.

Att jämföra ett tämligen simpelt kolstål med ett laminerat rostfritt är svårt eftersom dessa har så olika egenskaper. Ämnet är helt enkelt för stort. Dessutom är bladprofilen helt avgörande för hur kniven jobbar. Strömengs blad är avsevärt tunnare än de laminerade från F-kniven. Slipfaserna är dessutom också helt olika. Strömeng kör på en kort skandinavisk slipfas medan F-kniven kör på en modifierad konvexad sabelslipning.

~Paul~

Jag är en mycket nöjd brukare av en Strömeng 8" huggare sedan ett par år tillbaka, har nästan helt ersatt yxan jag bar med mig tidigare, iaf när jag inte räknar med att hugga mycket ved.

Eggen är utan tvekan konvex, och ganska "trubbig" i fabriksutförande, kan säkert dras upp lite till om man kan sånt. Jag brukar få min vass som satan mha ett "läder på plankbit" och slippasta från Bark River - fungerar utmärkt, och rekommenderas starkt för utflykter i skogslandet!

Jag är en mycket nöjd brukare av en Strömeng 8" huggare sedan ett par år tillbaka, har nästan helt ersatt yxan jag bar med mig tidigare, iaf när jag inte räknar med att hugga mycket ved.

Eggen är utan tvekan konvex, och ganska "trubbig" i fabriksutförande, kan säkert dras upp lite till om man kan sånt. Jag brukar få min vass som satan mha ett "läder på plankbit" och slippasta från Bark River - fungerar utmärkt, och rekommenderas starkt för utflykter i skogslandet!
Vad är det för strävhet på pastan?

När det gäller slipfasen så kan den variera. Dessa knivar är slipade för hand och variationer är därför ganska vanliga. Också när det gäller skärpa så har jag hört olika uttalanden, allt från att kniven varit extremt vass till att den varit "vass som ett knä".

~Paul~

Vad är det för strävhet på pastan?

När det gäller slipfasen så kan den variera. Dessa knivar är slipade för hand och variationer är därför ganska vanliga. Också när det gäller skärpa så har jag hört olika uttalanden, allt från att kniven varit extremt vass till att den varit "vass som ett knä".

~Paul~

Det vet jag faktiskt inte, det framgår ej av förpackningen, så nu har jag kanske vilselett er en aning.

Den "pasta" , det handlar om är två "block" - ett svart och ett grönt - som man bearbetar lädret med, svart är "grovt" grönt är "mindre grovt"...!
Saluförs under betäckningen Sharpening compound.

Min kniv kom med en tämligen slö egg, men stålet är tacksamt att jobba med och går fort att få till en bra skärpa, skulle med lite extra arbete förmodligen kunna raka mig med kniven.

Jag förmodar att du inte har en Stömeng i din samling dePaul, om så - varför inte? Det är en utmärkt brukskniv!

Liksom på alla andra vaxbaserade polerpastor så finns det ingen angiven strävhet på BR.
Fick hem ljusblå Dialux förra veckan och den är nog strået finare än BR gröna. Blir spegelblankt.
Riktigt bra.

Item Description (continued)
Bark River Knife 3 bar compound kit. Includes: black (3,000 grit), green (6,000 grit) and white (12,00 grit) sharpening/buffing compound. Proudly made in the USA for Bark River Knives. Detailed instructions included.

Taget från DLTTrading.com där jag köpte mina BR compounds. Strävheten som är listad där är inte direkt set in stone, men den ger ett hum åtminstone. Den svarta använder jag oftast inte för att jag låter inte knivarna bli tillräckligt slö för att den ska behövas, efter att ha använt den gröna sidan märker jag ingen skillnad på eggen om jag också kör den vita.

I övrigt så använder jag i princip inte min strigel längre. Om jag frihandar och inte använder min WE så brukar jag gå upp till 3000-5000 grit i sandpapper och jag tycker bara det försvinner väldigt mycket "bite" om jag striglar efteråt. Diamantpastan som jag beställde tillsammans med min WE ger dock en extremt aggressiv egg, jag tror jag ska beställa hem en tub 0.5 micron pasta från Hand American att ha på frihandstrigeln, den har fått mycket bra omdömen. Diamanterna verkar ge eggen lite tänder utan att vara för grovkorniga.

dePaul kanske kan utveckla med lite mer vetenskapigt språk :D

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg