Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Stort knivintresse - välj din favoritkniv
- Trådstartare dePaul
- Start datum
Frågan är hur pass hårt du ämnar att använda kniven? Blir det bara lite matprepp, ett och annat snöre och plastförpackning eller blir det också en del täljande och kanske skärande i kartonger och liknande?På tal om ståltyper!
Sitter och kikar lite på en mid-techig EDC kniv som finns i bl.a. S30V, S35VN, S90V och BG-42. Det är en flatslipning med ca 3.5-4mm tjocklek, jag kommer förmodligen ligga runt 30 grader inkl. på eggen.
Med dessa specifikationer, vilket stål skulle ni föredra?
~Paul~
Frågan är hur pass hårt du ämnar att använda kniven? Blir det bara lite matprepp, ett och annat snöre och plastförpackning eller blir det också en del täljande och kanske skärande i kartonger och liknande?
~Paul~
Definitivt kommer kniven lära känna kartonger, täljande gör jag nog hellre med fast blad. Men typ pappmaterial, matprepp, plastförpackningar som du säger. Igår använde jag spetsen på min Sage att mer eller mindre borra ett hål i ett plastkort för att skapa en bricka, så det är bra om den inte är så känslig för plast.
Jag minns att jag läst att många tycker det är väldigt "hemskt" att skära i buntband, jag skulle aldrig tveka att skära i en sån. Är det många ståltyper som inte är ett fan av sådana material?
OK, låt oss resonera om saken. Du har att välja mellan: S30V, S35VN, S90V och BG-42.Definitivt kommer kniven lära känna kartonger, täljande gör jag nog hellre med fast blad. Men typ pappmaterial, matprepp, plastförpackningar som du säger. Igår använde jag spetsen på min Sage att mer eller mindre borra ett hål i ett plastkort för att skapa en bricka, så det är bra om den inte är så känslig för plast.
Jag minns att jag läst att många tycker det är väldigt "hemskt" att skära i buntband, jag skulle aldrig tveka att skära i en sån. Är det många ståltyper som inte är ett fan av sådana material?
Din kniv bör tåla en hel del abrasiv nötning eftersom du tänker skära i kartonger/papp (bland annat). Av de stålsorter du har angett är S90 det som är det slitstarkaste. Sedan kommer S35VN följt av S30V och sist kommer BG-42. Dock bör man inte lägga på en allt för tunn egg på S90-bladet eftersom kartongpapper/papp trots allt kräver lite motstånd mot mekanisk påverkan i form av vridningar och skiftningar i riktning i samband med skärandet. Också när det gäller matprepp så är det S90V som glänser.
Plastförpackningar kräver en helt annan typ av egg, en som klarar brytningar och en del vridningar. Du behöver således ett blad som är någorlunda slagsegt. På den punkten är BG-42 en klar vinnare. De andra sorterna är ungefär lika med S90V på sista plats trots allt.
Buntband kräver också ett slagsegt och eggstabilt stål. Återigen är det BG-42 som kommer i fråga, av samma orsaker som i förra punkten. De gångerna som ett blad flisar ur i samband med den här typen av material så är det nästan alltid höglegerade stål med tunn egg och bladprofil strax bakom eggen. Till den här typen av arbeten skall man egentligen använda ett låg/mellanlegerat kolstål/verktygsstål.
Vi har med andra ord två ytterligheter. Den ena kräver ett stål med motstånd mot abrasiv nötning och det andra mot mekanisk påfrestning i form av vridningar, brytningar och slag. Av denna anledning skulle jag därför välja något av de andra två ståltyperna, eftersom dessa är kompromisser mellan dessa två. Slutsatsen är därför att S35VN är det bästa stålet i din kompromisskniv. Det är slagsegare än S30V och ungefär lika slitstarkt.
~Paul~
Hur är läget nu Paul? Klarar sig helgen tror du?
S35VN verkar vara ett spännande stål. Får erkänna att jag sneglat lite på en fin Bark River Bravo 1.5 i det stålet, med skalor i lönnvril...Över 3200 kr hit från USA är dock uteslutet för min del.
Det är en fin kniv! Men väldigt dyr som du säger.
Jodå, helgen lär jag klara trots allt. Är dock lite förkyld så det blir inga utsvävningar på något sätt . Själv då? Blir det lite gott käk och kanske lite vin som du öppnar med din Laguiole fällkniv?
~Paul~
Aj tusan en man-flu, då är man inte kaxig!
Jovars, har sällskapat med lite CS (inte Cold Steel, utan Cabernet S ) och fått lite god ost ikväll. Crottin de Chavignol, Comte, lite Brie och Altesse bjöds det på bland annat. Med tanke på allt stålsnack här så hoppas jag det är ok att name-droppa lite ost också !
Krya på dig!
Jovars, har sällskapat med lite CS (inte Cold Steel, utan Cabernet S ) och fått lite god ost ikväll. Crottin de Chavignol, Comte, lite Brie och Altesse bjöds det på bland annat. Med tanke på allt stålsnack här så hoppas jag det är ok att name-droppa lite ost också !
Krya på dig!
OK, låt oss resonera om saken. Du har att välja mellan: S30V, S35VN, S90V och BG-42.
Din kniv bör tåla en hel del abrasiv nötning eftersom du tänker skära i kartonger/papp (bland annat). Av de stålsorter du har angett är S90 det som är det slitstarkaste. Sedan kommer S35VN följt av S30V och sist kommer BG-42. Dock bör man inte lägga på en allt för tunn egg på S90-bladet eftersom kartongpapper/papp trots allt kräver lite motstånd mot mekanisk påverkan i form av vridningar och skiftningar i riktning i samband med skärandet. Också när det gäller matprepp så är det S90V som glänser.
Plastförpackningar kräver en helt annan typ av egg, en som klarar brytningar och en del vridningar. Du behöver således ett blad som är någorlunda slagsegt. På den punkten är BG-42 en klar vinnare. De andra sorterna är ungefär lika med S90V på sista plats trots allt.
Buntband kräver också ett slagsegt och eggstabilt stål. Återigen är det BG-42 som kommer i fråga, av samma orsaker som i förra punkten. De gångerna som ett blad flisar ur i samband med den här typen av material så är det nästan alltid höglegerade stål med tunn egg och bladprofil strax bakom eggen. Till den här typen av arbeten skall man egentligen använda ett låg/mellanlegerat kolstål/verktygsstål.
Vi har med andra ord två ytterligheter. Den ena kräver ett stål med motstånd mot abrasiv nötning och det andra mot mekanisk påfrestning i form av vridningar, brytningar och slag. Av denna anledning skulle jag därför välja något av de andra två ståltyperna, eftersom dessa är kompromisser mellan dessa två. Slutsatsen är därför att S35VN är det bästa stålet i din kompromisskniv. Det är slagsegare än S30V och ungefär lika slitstarkt.
~Paul~
Kompromisskniv, den var ny!
Känner du till någonting om Cr30 stål? Hittade en i detta stål, har aldrig hört talas om det. Priset var markant lägre på denna.
Tråkigt med sjukdom, jag har haft hosta i närmare två månader nu. Sjuksköterskan jag pratade med sa mer eller mindre bara "drick té och klä dig varmt," så jag är också bunden till huset tills jag tillfrisknat.
Fin ost . Det går säkert bra att nämna några ostar. Du kommer ju trots allt att använda en kniv till att skära i dem .Aj tusan en man-flu, då är man inte kaxig!
Krya på dig!
Nej, jag har känt mig seg i några dagar utan att fatta vad det beror på. Först idag började näsan rinna...
~Paul~
Känner du till någonting om Cr30 stål?
Haha, det är väl ungefär som att fråga en fisk om han känner till någonting om att simma
Aldrig hört talas om Cr30. Är det verkligen det fullständiga namnet?Kompromisskniv, den var ny!
Känner du till någonting om Cr30 stål? Hittade en i detta stål, har aldrig hört talas om det. Priset var markant lägre på denna.
Tråkigt med sjukdom, jag har haft hosta i närmare två månader nu. Sjuksköterskan jag pratade med sa mer eller mindre bara "drick té och klä dig varmt," så jag är också bunden till huset tills jag tillfrisknat.
Ärligt talat. Om jag hade haft hosta i 2 månader så hade jag varit ganska orolig. Har du några andra symptom som tyder på att det rör sig om förkylning? Äter du mediciner av något slag? En del mediciner framkallar ju slembildning och rethosta.
~Paul~
Typiskt. Som sagt så har jag aldrig hört talas om ett så här pass "stukat" namn. När man vanligtvis hittar denna kombination av bokstäver så tyder det på att det rör sig om ett kinesiskt stål. Dock brukar namnet vara längre, t ex 3Cr13MoV. Det är därför som jag tror att namnet som pialia har angett inte är komplett. I det här fallet rör det sig som namnet antyder om ett kinesiskt 420 stål med en kolhalt på 0,3% och med 13% krom i matrisen.Haha, det är väl ungefär som att fråga en fisk om han känner till någonting om att simma
~Paul~
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Stort knivintresse | Utrustning allmänt | 4 | ||
Råd om att sälja stort militärtält | Utrustning allmänt | 8 | ||
Bra led-lampa för stort familjecampingtält? | Utrustning allmänt | 28 | ||
Pannlampan med stort P? | Utrustning allmänt | 34 |
Liknande trådar
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg