Jag skulle inte drömma om att använda kniven i fiskesammanhang. För mig är denna kniv en utmärkt camping-/allt i allo kniv med en viss förmåga att tälja. För att tälja på ett effektivt sätt så krävs det ju som bekant ett avsevärt kortare blad. Kniven går att använda till lättare huggande om man så vill. Mindre slanor är inga problem.Najs Paul! Men hur fungerar det stålet i fiskesmanhang, roatmässigt dvs?
Började själv helgen med att upptäcka att Outnorth har Gränsfors "liten skogsyxa" för 495:-. Bra pris! Nu är en sådan på väg hem till mig
Gillar verkligen yxor i den storleken och den hamnar i gott sällskap med min Roselli R850 och Wetterlings stora jaktyxa, vilka även de ligger i samma kategori. Ska man bära yxa med sig så är kring 50 cm och 1 kg ultimat kompromiss i mina ögon.
/M
I samband med lite grövre huggande så är förstås yxa det bästa valet. Jag har redan en Gränsforsare. Gav ungefär den summa som du nämner, strax under 500:- kronor. Det är dock några år sedan. Har för mig att den väger lite över 600 g så det är en mindre variant. Ärligt talat så har jag inte använt den ännu. Däremot har jag brynt den och striglat så att den är lika vass som mina knivar.
~Paul~