Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Najs Paul! Men hur fungerar det stålet i fiskesmanhang, roatmässigt dvs?
Började själv helgen med att upptäcka att Outnorth har Gränsfors "liten skogsyxa" för 495:-. Bra pris! Nu är en sådan på väg hem till mig :)
Gillar verkligen yxor i den storleken och den hamnar i gott sällskap med min Roselli R850 och Wetterlings stora jaktyxa, vilka även de ligger i samma kategori. Ska man bära yxa med sig så är kring 50 cm och 1 kg ultimat kompromiss i mina ögon.

/M
Jag skulle inte drömma om att använda kniven i fiskesammanhang. För mig är denna kniv en utmärkt camping-/allt i allo kniv med en viss förmåga att tälja. För att tälja på ett effektivt sätt så krävs det ju som bekant ett avsevärt kortare blad. Kniven går att använda till lättare huggande om man så vill. Mindre slanor är inga problem.

I samband med lite grövre huggande så är förstås yxa det bästa valet. Jag har redan en Gränsforsare. Gav ungefär den summa som du nämner, strax under 500:- kronor. Det är dock några år sedan. Har för mig att den väger lite över 600 g så det är en mindre variant. Ärligt talat så har jag inte använt den ännu. Däremot har jag brynt den och striglat så att den är lika vass som mina knivar.

~Paul~

Paul: det är inte Vildmarksyxan du har? 600 gram passar in bättre på den. Lilla skogsyxan är jag 100% väger kring kg. Kolla hemsida. För specs.
Jag tvivlar inte en sekund på att din yxa är j*****t vass ;)

Plockar din hjärna efter lite mer information, dePaul...

Jämfört med de stålen vi redan pratat om, hur passar det olika CTS stålen in? CTS-XHP, CTS 20CP, sen finns det väl en till som är rätt populär(CTS 204P?) Och 20CV ska vi inte glömma!

Jag vet att det var många som var riktigt imponerade med Socom Elitens 20CV, men också många som hellre tar en XM-18 i CTS XHP över 20CV.

Är det väldigt stora variationer på dessa stål mellan tillverkare eftersom de inte används så hemskt ofta? Kvaliteten för S30V verkar vara rätt så jämn mellan ex. CRK och Spyderco.

-Pia
Carpenter är ju som bekant konkurrenter till Crucible. Kvalitén är likvärdig. Jag tror inte att någon skulle märka någon skillnad i samband med motsvarande produkter varken hos den ena eller den andra tillverkaren. Många tillverkare anlitar samma materialtekniker och kemister och därför får fram likvärdiga produkter.

Självklart finns ibland små variationer men dessa har snarare med olika batcher att göra än en tendens i värmebehandlingen. Det vill säga. En Spyderco kan ibland vara hårdare eller slitstarkare och slitsvagare samt ibland mjukare eller hårdare trots att det handlar om samma knivmodell.

~Paul~

Paul: det är inte Vildmarksyxan du har? 600 gram passar in bättre på den. Lilla skogsyxan är jag 100% väger kring kg. Kolla hemsida. För specs.
Jag tvivlar inte en sekund på att din yxa är j*****t vass ;)
Ja, det är den lilla Vildmarksyxan jag har. Sorry, kunde ha varit tydligare.

~Paul~

PS Skulle precis till att raka mig med den ;) (dåligt skämt)

Klart du ska raka dig med den. Försök svinga underifrån, är nog lättast.

Du har skrivit in mig i ditt knivtestamente va?

Har haft min Spyderco Air i fickan varje dag sen jag fick kniven och har hittills bara slipat kniven en gång, Inte för att de behövdes egentligen men lite vassare kan det ju alltid bli ;) Är ganska imponerad på m4-stålet då kniven håller sig ganska vass fortfarande! och då används ju kniven till att skära tejp, buntband plastförpackningar och liknande.

Polerade bort rosten jag hade med Autosol och efter de så har jag inte haft några bekymmer med rost. Så jag känner mig ganska nöjd med kniven och framförallt stålet.

En sak jag dock inte blir klok på är att kniven är numrerad (077) och efter lite googlande så fattade jag det som att det bara är Spyderco collectors club som får dom numrerade knivarna?

Har haft min Spyderco Air i fickan varje dag sen jag fick kniven och har hittills bara slipat kniven en gång, Inte för att de behövdes egentligen men lite vassare kan det ju alltid bli ;) Är ganska imponerad på m4-stålet då kniven håller sig ganska vass fortfarande! och då används ju kniven till att skära tejp, buntband plastförpackningar och liknande.

Polerade bort rosten jag hade med Autosol och efter de så har jag inte haft några bekymmer med rost. Så jag känner mig ganska nöjd med kniven och framförallt stålet.

En sak jag dock inte blir klok på är att kniven är numrerad (077) och efter lite googlande så fattade jag det som att det bara är Spyderco collectors club som får dom numrerade knivarna?
Bra att du trivs med stålet och kniven som sådan. Bra också att Autosolen hjälpte.

De numrerade är mycket riktigt knivar som går till samlarna. På den tiden som jag samlade så hade jag nummer 057. Ett lågt nummer är alltid mer eftertraktat än ett högre. Det finns 200 sådana knivar av varje modell men ibland är siffran lägre pga diverse orsaker. Det finns dessutom de så kallade first production runs som också är numrerade. Dessa serier finns oftast om 1200 stycken i varje. Det är lite svårt att veta exakt vilken variant du har. Ibland kan man se det på placeringen av numret. Jag kommer inte riktigt ihåg var numret fanns på din kniv. Har du lust att visa ett foto igen?

Du skulle i o f sig ha ett samlarexemplar med nummer 077 om medlemmen i fråga precis avslutat sitt medlemskap och numret saknar samlare. Det kommer dessutom en del varianter på samlarnummer som samlaren kan avstå ifrån. T ex så brukar man vara tvungen att ta emot de sågtandade varianterna men inte de med slät egg!?! Det betyder att man kan avstå från den släteggade varianten om man vill. Denna säljs då till allmänheten. Det var den här detaljen som gjorde att jag avslutade mitt medlemskap i samlarklubben. Jag var nämligen måttligt intresserad av de sågtandade varianterna.

På den här bilden ser du hur numret på min Spyderco Vesuvius ser ut. Bokstaven V betyder att det rör sig om en variant, dvs den släteggade kniven medan kniven som man var tvungen att ta emot hade ett partiellt sågtandat blad:
MinSpydercoVesuviusNo57ATS-34bild3.jpg

En del knivar kom endast med vanlig slät egg och därför inte hade bokstaven V i sitt namn. Också knivar med udda skollor eller utsmyckning hade bokstaven V i sitt namn.

Så här ser sprint run of Military ut:
LogoSpydercoMilitaryForum2000.jpg

På dessa knivar står den totala summan av tillverkade knivar samt vilket nummer man själv har i serien.

Det vanliga numret ser ut såhär:
MinSpydercoSalt1iH1stl.jpg

Kniven är en Salt-1 i H1 stål.

~Paul~

Haha, OK. Tack! Kniven är en av de 200 samlarknivarna. Förmodligen är det ingen som för tillfället äger nummer 77.

Ser fin ut! Inte sliten ännu ;).

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg